Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Ook maar es geregistreerd
Auteur |
Bericht |
munkman
V.I.P.
Geregistreerd: 21 jan 2007 22:17 Berichten: 388 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
web schreef: Maar dat ik 'm niet koop heeft andere redenen ; vooral dat ik voor de langere termijn liever een auto heb die electronisch iets minder modern in elkaar zit (lees: niet alles op 1 grote bus waar alleen de dealer iets mee kan, met als gevolg hoge kosten bij elke storing). Liever een dikke bos draden waarvan elk 1 duidelijke, eenvoudige (en zelf door te meten) functie heeft. hmm, had gehoopt dat jij wel een applicatie ging maken waarmee je met je laptop aan je C5 geknoopt alle instellingen kon aanpassen en storingen zelf kon uitlezen.
_________________ C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
|
13 okt 2007 21:24 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
manonbridges schreef: web schreef: Maar dat ik 'm niet koop heeft andere redenen ; vooral dat ik voor de langere termijn liever een auto heb die electronisch iets minder modern in elkaar zit (lees: niet alles op 1 grote bus waar alleen de dealer iets mee kan, met als gevolg hoge kosten bij elke storing). Liever een dikke bos draden waarvan elk 1 duidelijke, eenvoudige (en zelf door te meten) functie heeft. Dat klinkt als een BX, maar die rijden er helaas steeds minder rond. Nee, een BX heeft een dunne bos draden  De meeste auto's tot en met eind jaren '90 hebben nog die 'eenvoudige' opzet. Bijvoorbeeld Xantia, ZX, Xsara, noem het maar op. Sommigen in deze eeuw ook nog wel. CAN-bussen e.d. zijn iets van deze eeuw, net als auto's die alles beter weten. (bv. die leuke vingerbeveiliging op ramen die het raammotortje 500 euro doet kosten ipv 100 euro, allerlei irritante waarschuwingspiepjes, een berg voorwaarden waar je aan moet voldoen om de motor te mogen starten, achterruitverwarming die vanzelf uitgaat als de ruit nog niet schoon is, regensensors die droge ruiten staan te krabben terwijl ze op een "vrachtwagen-plens" veel te langzaam reageren en nog veel meer van die goedbedoelde maar net niet handige onzin.) Ik heb iets van "dat kan ik zelf wel", de auto hoeft niet voor mij na te denken maar moet gewoon doen wat ik zeg. En dan heb ik het nog niet eens over gevolgen van storingen. Hoorde ik niet iets over C5en waarvan de ramen automatisch omlaag gaan als het regent? Allemaal gevolgen van het in willen bouwen van zo veel mogelijk snufjes met erg weinig praktisch nut. De beperkte toegevoegde waarde daarvan is m.i. de storingen/kosten niet waard. Ik erger me mateloos aan de moderne gecomputeriseerde auto die alles beter weet. IK ben de bestuurder, niet een of andere achterlijke niet-uitontwikkelde buggy computer! Ik realiseer me dat ik er op den duur niet aan ontkom, maar de auto die ik deze winter/lente wil aanschaffen moet 1 van de laatsten worden waarvan de electronica nog overzichtelijk van opzet is. Het mogen voor mijn part duizenden draden zijn, als er maar gedocumenteerd is welk pinnetje waarvoor dient zodat ik storingen zelf op kan lossen als het nodig is. Liefst uit te lezen met draadje/knipperlampje of een andere "open" interface zoals OBD. Ik wil met m'n oudere luxe wagen niet afhankelijk zijn van een merkorganisatie die heel graag een wegwerpmaatschappij stimuleert (zie BOVAG/RAI voorstel voor slooppremie) zodat ze meer nieuwe auto's verkopen. Verder moet de electronica niet te betuttelend zijn maar gewoon doen wat ik wil. Wat dat betreft vind ik de ruitenwissers van de Thema ook geweldig. Die wissen niet eens automatisch na het sproeien. Prima, want de meeste andere auto's gaan daar net even te lang mee door, zodat ze met de laatste slag net weer strepen trekken. Kun je weer opieuw beginnen met sproeien. Zelf doen = op het goeie moment stoppen zodat de ruit in 1x gewoon schoon is. Heerlijk. Dat soort dingen dus. OK, automatisch wissen na het sproeien kan ik mee leven hoor, maar niet een auto die van onder tot boven vol zit met dat soort net niet handige dingen. (Detail: ik ben ICTer van beroep, dus echt niet vies van computertechniek en automatiseren, mits goed gebruikt en uitgevoerd! Ik ben dus geen verstokt carburateur-fan ofzo.) Marcel
_________________

|
14 okt 2007 12:32 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
munkman schreef: hmm, had gehoopt dat jij wel een applicatie ging maken waarmee je met je laptop aan je C5 geknoopt alle instellingen kon aanpassen en storingen zelf kon uitlezen. Ik weet niet of Citroen de daarvoor benodigde interface-specificatie wel vrijgeeft? Zo ja dan zou het misschien kunnen, maar ik heb begrepen dat de meeste fabrikanten daar bepaald niet loslippig over zijn, uit vrees dat anderen dan de merkdealers misschien onderhoud zouden kunnen doen. Maar na een paar jaar ben je bij de meeste dealers ook niet meer welkom (goeie uitzonderingen daargelaten!) of is de kennis zelfs bij de dealer niet meer aanwezig (nieuwe medewerkers, die alleen voor de nieuwe modellen getraind zijn) en dan zit je met de gebakken peren. Een 'gesloten' interface, waar bijna niemand meer wat mee kan. Ik hoop het niet, maar zouden C5en straks massaal op de sloop belanden met electrische storingen waar niemand meer uitkomt? Misschien een voorbode: m'n '94er Thema. Zelfs de merkdealer slaagt er niet meer in om die goed uit te lezen. Ze krijgen er wel wat uit, maar het slaat als een tang op het welbekende varken. De kennis is er niet meer, dit type ECU is uit de moderne uitleesapparatuur gemieterd en "u zoekt het maar uit, meneer". Dat heb ik dus gedaan en ik ben er redelijk uitgekomen, omdat deze Motronic nog met een draadbrugje uit te lezen valt, en de juiste foutcodelijst samen te stellen viel uit van internet geviste lijsten voor een aantal andere merken/types. Maar zoiets kun je dus met moderne auto's schudden tenzij de interface specificatie vrijgegeven wordt voordat de merkdealers 'm uit de uitleescomputers/opleidingen gooien. Goed, motormanagement is in OBDII en EOBD gelukkig redelijk gestandaardiseerd, maar ik heb het nu over de rest van de auto. De clima, ABS, ESP, EBD, tot en met de electrische ramen met vingerbeveiliging, alarm en noem maar op. Zoek daar maar eens een storing in, als de benodigde uitleescomputers nergens meer staan, of zelf ook stukgegaan zijn  Werkplaatshandboeken helpen daar ook niet aan, omdat die continu verwijzen naar speciaal gereedschap en uitleesapparatuur die niet meer beschikbaar is. Voor het namaken daarvan is heel specialistische kennis nodig. Ik hoop dat die beschikbaar wordt, of betaalbare universele uitleesapparaten in de handel komen die alle 'talen' spreken, maar durf er vooralsnog niet op te gokken. Wie weet komt er ook wel een communicatie-standaard voor alle computertechniek in een auto. Maar ik denk dat het kalf (C5?) eerst moet verdrinken voordat die put gedempt wordt. Die eerste generatie "bussen-auto's" hoop ik dus over te slaan.
_________________

|
14 okt 2007 12:46 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
Wat ik dan wel zoek... kort gezegd een snelle luxe vijfdeurs of break, liefst handgeschakeld, met niet gek veel gelopen, waar ik voldoende lang mee door kan rijden zodat G3-inbouw terug te verdienen valt. Vandaar de focus op 'onderhoudbaarheid'.
Een Xantia V6 berline of break, 406 break V6 is een optie, maar Audi A4 2.8Q ook, zelfs een oudere S6 misschien wel. Verder staan 156 SW, E39 528iT, E36 328iT en V70 T5/R op het lijstje. Allemaal auto's van rond de eeuwwisseling. Vrijwel al het andere heb ik al om de 1 of andere reden geschrapt. Een aantal van deze auto's heb ik nog niet in gezeten, dus kunnen ook nog makkelijk wegvallen.
Marcel
_________________

|
14 okt 2007 13:07 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
web schreef: Ik erger me mateloos aan de moderne gecomputeriseerde auto die alles beter weet. IK ben de bestuurder, niet een of andere achterlijke niet-uitontwikkelde buggy computer! (Detail: ik ben ICTer van beroep, dus echt niet vies van computertechniek en automatiseren, mits goed gebruikt en uitgevoerd! Ik ben dus geen verstokt carburateur-fan ofzo.)
Marcel Hmmm, je klinkt me nou echt als een "Bill Gates aanhanger" Tis dat het niet anders kan want die MS software bepaalt ook altijd voor me wat ie denkt dat goed voor me is, maar geef mij maar echte software (Unix etc.; commandline rules), die doet tenminste wat ik hem opdraag zonder te blijven vragen of ik het wel zeker weet? Veel veiliger en beter voor een Firewall of server.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
15 okt 2007 09:52 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
Ik ken weppie wel anders, Windows is hij géa©n liefhebber van 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
15 okt 2007 09:56 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
web schreef: munkman schreef: hmm, had gehoopt dat jij wel een applicatie ging maken waarmee je met je laptop aan je C5 geknoopt alle instellingen kon aanpassen en storingen zelf kon uitlezen. Ik weet niet of Citroen de daarvoor benodigde interface-specificatie wel vrijgeeft? Hmmm, is misschien interessant om daar gezamenlijk es een projektje van te maken ala carputer?
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
15 okt 2007 10:00 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
Rene schreef: Ik ken weppie wel anders, Windows is hij géa©n liefhebber van  Tja, ik zit nu op het werk noodgedwongen (nog geen windows account) achter een Ubuntu werkstation en eigenlijk mis ik Windows totaal niet... Toch heb ik thuis op de desktop altijd XP gedraaid (en daarvoor 2000, NT4 / 98, 95, OS/2 WARP, OS/2 2.x en DOS...). Maar de laatste 11 jaar staat er wel een Linux server naast, als firewall/fileserver. Horses for courses... Het zal je echter weinig verbazen dat ik Vista voorlopig links laat liggen  Was vorige week wel erg blij met m'n Linux server waar ik in principe al m'n data op bewaar (inclusief mailboxen), zodat ik het werkstation snel kon formatteren en opnieuw installeren toen de XP doos door een hardwarefout verziekt raakte. Hoefde nagenoeg niks te 'redden'! (ok, het local profile). Wanneer de Linux doos voor het laatst helemaal opnieuw geinstalleerd is kan ik me niet herinneren. De hardware is wel diverse malen vernieuwd en de software wordt ook af en toe geupdate. Maar een volledige herinstallatie kon wel eens vorige eeuw voor het laatst geweest zijn  Er is wel eens een disk stukgegaan ook, maar daar heb je een mirrorset voor (vroeger DDS tapebackup trouwens)
_________________

|
15 okt 2007 14:40 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
web schreef: Wanneer de Linux doos voor het laatst helemaal opnieuw geinstalleerd is kan ik me niet herinneren. De hardware is wel diverse malen vernieuwd en de software wordt ook af en toe geupdate. Maar een volledige herinstallatie kon wel eens vorige eeuw voor het laatst geweest zijn  Er is wel eens een disk stukgegaan ook, maar daar heb je een mirrorset voor (vroeger DDS tapebackup trouwens) Doet me deugd om te zien dat niet alle ICTers zo Windhoos idolaat zijn en dat er nog echte computer experts zijn.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
15 okt 2007 21:40 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
EW schreef: Eigenlijk missen we alleen nog PI en Renn..... PI is er wel , ... alleen weinig actief Enuhh welkom Web 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
23 okt 2007 09:38 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
web schreef: Een Xantia V6 berline of break, 406 break V6 is een optie, maar Audi A4 2.8Q ook, zelfs een oudere S6 misschien wel. Verder staan 156 SW, E39 528iT, E36 328iT en V70 T5/R op het lijstje. Allemaal auto's van rond de eeuwwisseling. Vrijwel al het andere heb ik al om de 1 of andere reden geschrapt. Een aantal van deze auto's heb ik nog niet in gezeten, dus kunnen ook nog makkelijk wegvallen. Update: van dit lijstje is overgebleven: BMW E39 530iT, 540i6T BMW E46 328iT, 330iT, 330xiT Audi A4/S4 Avant Quattro Voorlopig in die volgorde, vanwege o.a. matige crashtest scores en hoge 'running costs' van de S4, en de achtersubframe/bodemplaat problemen bij de E46.
_________________

|
14 dec 2007 16:38 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
web schreef: Update: van dit lijstje is overgebleven: BMW E39 530iT, 540i6T BMW E46 328iT, 330iT, 330xiT Audi A4/S4 Avant Quattro Voorlopig in die volgorde, vanwege o.a. matige crashtest scores en hoge 'running costs' van de S4, en de achtersubframe/bodemplaat problemen bij de E46. Eigenlijk verdien je een schop tegen je achtersubframe! gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
14 dec 2007 18:29 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
14 dec 2007 19:42 |
|
 |
Animalman
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
web schreef: Maar dat ik 'm niet koop heeft andere redenen ; vooral dat ik voor de langere termijn liever een auto heb die electronisch iets minder modern in elkaar zit (lees: niet alles op 1 grote bus waar alleen de dealer iets mee kan, met als gevolg hoge kosten bij elke storing). Liever een dikke bos draden waarvan elk 1 duidelijke, eenvoudige (en zelf door te meten) functie heeft. En dan maar vloeken op dat bekabelingsschema: "Was het nu de wit/groen/zwarte of the wit/geel zwarte? En die andere dan? putain de merde!" Om dan ten lange leste op zoek te moeten naar een nieuwe batterij voor de multimeter en de werkzaamheden dan 's anderendaags verder te zetten bij (terug) daglicht... Ik heb een goeie, kleine dealer die zijn klanten kent en waar je met de voornaam aangesproken wordt. Resultaat is dat voor kleine storingen doorgaans zelfs geen kosten worden gerekend. Once you go french, you never go back...
|
14 dec 2007 22:49 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: Ook maar es geregistreerd
Animalman schreef: Once you go french, you never go back... Na een Xant, een 309 en een Bix toch gedaan Deze is het geworden, zoals de XCNLers onder jullie allang weten...   Gekauft rond de witte pasen bij een handelaar in een mooi Zuid-Duits stadje   1 van de tien 540 Touring zesbakken (handgeschakeld) die er gemiddeld in heel europa te koop staan. Was dus even zoeken naar een leuke uitvoering in goeie staat, maar ik ben er erg blij mee. De optielijst is te lang om op te noemen (bij de BPM aangifte ben ik gestopt toen het blaadje vol was  ), terwijl onnodig gewicht zoals dubbelglas of electrisch verstelbare stoelen er juist niet op zit. Het enige wat van mij niet had gehoeven was de single band GSM. En de standkachel is misschien ook wel een beetje over de top, maar heeft me al wel wat keren ijskrabben bespaard... Tsja, het is wat ouder dan de C5 die ik van hetzelfde geld (met enige moeite) had kunnen kopen, maar wel luxe... Groter trouwens ook niet echt ; som L+B+H is bij een C5 zelfs 1 groter (toegegeven: dat komt vooral omdat een C5 wat hoger is...)
_________________

|
18 apr 2008 21:31 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|