Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Ik heb van het veersysteem, hydractive 3 plus, de drukleiding lek. Als ik deze wil vervangen is het dan voldoende om de auto op blokken te zetten, zodat de wielen zweven. Of moet ik het systeem nog op een bepaalde manier van druk af halen. Ik ben van plan om alleen de dunne druk leiding te vervangen en de andere 2, een retourleiding en een wat dikkere naar het rechter voorwiel te laten zitten.
Is er iemand die raad voor me heeft?
Is er iemand die raad voor me heeft?
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Volgens mij zijn er hier erg weinig mensen, misschien wel geen die zelf aan de gang zijn geweest met HD leidingen. Het is sterk af te raden om er zelf aan te werken, tenzij je erg ervaren bent. Bij een Xantia kon je zelf nog wel het een en ander doen, maar bij een C5 is de electronica een spelbreker wat dat betreft. Ik denk wel dat de druk van het systeem moet, maar hoe je dat doet en dan voorkomt dat de auto zichzelf weer oppompt durf ik niet te zeggen.
Succes met het project en let goed op, de drukken in het systeem zijn erg hoog.
Wellicht is het leuk om wat foto's te maken, ben wel beniewd hoe je het er vanaf brengt!
Misschien kun je met Chyparse bellen, zij vervangen ook bollen van een C5, dus weten je vast wel wat te vertellen over drukloos maken en aandachtspunten. Gebruik even de zoekfunctie van 't forum dan vind zo hun telefoonnummer.
Succes met het project en let goed op, de drukken in het systeem zijn erg hoog.
Wellicht is het leuk om wat foto's te maken, ben wel beniewd hoe je het er vanaf brengt!
Misschien kun je met Chyparse bellen, zij vervangen ook bollen van een C5, dus weten je vast wel wat te vertellen over drukloos maken en aandachtspunten. Gebruik even de zoekfunctie van 't forum dan vind zo hun telefoonnummer.

Nou, ik ben er vanmorgen aanbegonnen en zo veel werk is het ook weer niet. Heb de auto zowel voor al achter op blokken gezet, zodat de wielen van de grond waren. Daarna heb ik de beschermplaat onder de motor en die om de uitlaat zit verwijderd. Daarna de drie leidingen van de bundel zowel boven als onder los gemaakt. Wel met een opvangbak eronder, omdat er toch olie uitkomt. Ik heb even hulp gehad om de oude leidingen eruit te halen en de nieuwe er weer in het 'frommelen'. Na alles weer gemonteerd te hebben en wat olie bijgevuld te hebben, was ik met 2 uurtjes weer klaar. De garage heeft er 2,5 uur voorstaan, dus niet slecht dacht ik zelf.
Ik heb de auto een aantal keren helemaal om hoog en weer omlaag gedaan en dat gaat allemaal goed. Ook met het rijden merk ik niets en krijg ook geen foutcodes, ik neem dus aan dat het oke is.
Ik heb de auto een aantal keren helemaal om hoog en weer omlaag gedaan en dat gaat allemaal goed. Ook met het rijden merk ik niets en krijg ook geen foutcodes, ik neem dus aan dat het oke is.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:

Heb je nog foto's kunnen schieten?
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

Nee, ik heb er geen foto's van gemaakt. Zo spectaculair was het ook weer niet (en heb er ook niet aangedacht).
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
geen
?
Jammer



Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
We lopen niet allemaal de hele dag met een camera te sjouwen hoor 

Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ik ook niet... Maar soms is het wel handig, hoor... 

Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 18 dec 2006 20:09
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 356.000
Locatie: Winterswijk
De slang in de hogedruk leiding is bij mij ook lek.
Ik wil deze binnenkort een keertje gaan vervangen.
volgens de Citroen garage is deze leiding niet los leverbaar.
de bundel van 3 slangen kost bij hen 310Euro
waardoor heb je de leiding met slang vervangen?
Ik werk bij een machinefabriek waar we zelf slangen kunnen persen echter niet dunner dan 6mm ik had het iedee om met koper 2 stalen busjes op de 3,5mm leiding te lassen en hier onze slang op te monteren.
Ik ga dan direct de slang van de stuurbekrachtiging vervangen daar deze ook al 15.000Km zit te zweten en waarschijnlijk spoedig zal gaan lekken.
ook deze slang maak ik zelf.
Ik zal dan wel eens op papier zetten wat het me alemaal gekost heeft.
de citroen dealer was zelf ook erg nieuwsgierig.
Groetjes
Ik wil deze binnenkort een keertje gaan vervangen.
volgens de Citroen garage is deze leiding niet los leverbaar.
de bundel van 3 slangen kost bij hen 310Euro
waardoor heb je de leiding met slang vervangen?
Ik werk bij een machinefabriek waar we zelf slangen kunnen persen echter niet dunner dan 6mm ik had het iedee om met koper 2 stalen busjes op de 3,5mm leiding te lassen en hier onze slang op te monteren.
Ik ga dan direct de slang van de stuurbekrachtiging vervangen daar deze ook al 15.000Km zit te zweten en waarschijnlijk spoedig zal gaan lekken.
ook deze slang maak ik zelf.
Ik zal dan wel eens op papier zetten wat het me alemaal gekost heeft.
de citroen dealer was zelf ook erg nieuwsgierig.
Groetjes
Door de C5 boven alle verwachting positief verrast!
Familie auto - Citroen C5 Break 2003
en Hanomag A-L28 4x4 pick-up 1964 voor de hobby
Familie auto - Citroen C5 Break 2003
en Hanomag A-L28 4x4 pick-up 1964 voor de hobby

Die prijs klopt wel, bij mij was het 261 euro ex. BTW. Ik ben naar een Peugeot/Citroen sloper geweest en heb een gebruikte leidingbundel meegenomen. Deze auto had volgens het kaartje slechts 36000 km gelopen. Er stond nog een complete sloopauto, maar ook hier was de dunne drukleiding lek.
Kun je de slang op je werk niet iets strakker persen? Het kan best wezen dat de slangen niet goed geperst zijn. Ik heb het van mijn mobiele graafmachine ook weleens gedaan. Een slang die begint te lekken nog een keer persen en zit weer dicht.
Nou succes ermee. Veel werk is het niet.
Kun je de slang op je werk niet iets strakker persen? Het kan best wezen dat de slangen niet goed geperst zijn. Ik heb het van mijn mobiele graafmachine ook weleens gedaan. Een slang die begint te lekken nog een keer persen en zit weer dicht.
Nou succes ermee. Veel werk is het niet.

Hoi,
Mijn leiding lekte ook, en Citonda in Delfgauw stelde eerste voor de bundel te vervangen. De monteur heeft nu echter een soort knip gegeven in de afdichting van het centrale reservoir waardoor de piekdruk lager is. De monteur vermoedt dat hiermee de problemen opgelost zijn. Zou wel mooi zijn, want dit kostte € 175,- ipv een dikke vijfhonderd. Hij heeft alles schoongemaakt en we hebben afgesproken dat we over een maand opnieuw zullen kijken.
groetjes,
Sjors
Mijn leiding lekte ook, en Citonda in Delfgauw stelde eerste voor de bundel te vervangen. De monteur heeft nu echter een soort knip gegeven in de afdichting van het centrale reservoir waardoor de piekdruk lager is. De monteur vermoedt dat hiermee de problemen opgelost zijn. Zou wel mooi zijn, want dit kostte € 175,- ipv een dikke vijfhonderd. Hij heeft alles schoongemaakt en we hebben afgesproken dat we over een maand opnieuw zullen kijken.
groetjes,
Sjors

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 18 dec 2006 20:09
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 356.000
Locatie: Winterswijk
Ik prefereer de slang te vervangen door een type dat voor veel hogere druk geschikt is.
Extra aanpersen kan maar help niet altijd en het gevaar bestaat dat de stalen leiding/pilaar waar de slang op zit dicht geperst word waardoor de doorlaat te klein word.
De leiding is slechts 3,5 mm uitwendig. bij 1 mm wanddikte slechts 1,5mm doorlaat dus nooit doen! Het moet wel goed en veilig gebeuren.
En knip in de afdichting van het reservior?
als je de retourleiding lek hebt zou het invloed kunnen hebben door e.v.t. overdruk in het reservior weg te laten.
Als dit het geval is bedenk dan wel dat elke keer dat het nivo van de auto veranderd ook het olienivo in je tank veranderd. Lucht stroom dan in en uit je reservior.
Met lucht komt er vocht en vuil je systeem binnen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Veel olieen zijn hygroscopisch en nemen vocht op.
Een schoon hydraulisch systeem is bepalend voor de levensduur.
Heeft er iemand een gebruikte e.v.t. lekke bundel (gratis af te halen)
Ik zou dan de leiding kunnen herstellen en bij mijn auto kunnen monteren.
idem voor de hydrauliekleiding / slang van de hydraulische stuurinrichting.
Het liefste op redelijke afstand van winterswijk.
Het is voor mij dan ook makelijker een mooie reportage met foto,s te maken
Mvgr, Harmen Beskers
Extra aanpersen kan maar help niet altijd en het gevaar bestaat dat de stalen leiding/pilaar waar de slang op zit dicht geperst word waardoor de doorlaat te klein word.
De leiding is slechts 3,5 mm uitwendig. bij 1 mm wanddikte slechts 1,5mm doorlaat dus nooit doen! Het moet wel goed en veilig gebeuren.
En knip in de afdichting van het reservior?
als je de retourleiding lek hebt zou het invloed kunnen hebben door e.v.t. overdruk in het reservior weg te laten.
Als dit het geval is bedenk dan wel dat elke keer dat het nivo van de auto veranderd ook het olienivo in je tank veranderd. Lucht stroom dan in en uit je reservior.
Met lucht komt er vocht en vuil je systeem binnen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Veel olieen zijn hygroscopisch en nemen vocht op.
Een schoon hydraulisch systeem is bepalend voor de levensduur.
Heeft er iemand een gebruikte e.v.t. lekke bundel (gratis af te halen)
Ik zou dan de leiding kunnen herstellen en bij mijn auto kunnen monteren.
idem voor de hydrauliekleiding / slang van de hydraulische stuurinrichting.
Het liefste op redelijke afstand van winterswijk.
Het is voor mij dan ook makelijker een mooie reportage met foto,s te maken
Mvgr, Harmen Beskers
Door de C5 boven alle verwachting positief verrast!
Familie auto - Citroen C5 Break 2003
en Hanomag A-L28 4x4 pick-up 1964 voor de hobby
Familie auto - Citroen C5 Break 2003
en Hanomag A-L28 4x4 pick-up 1964 voor de hobby

Dat je de leiding dichtknijpt zal wel meevallen. De dunne leiding zit op een of andere manier in de slangpilaar en die is groot genoeg. De slang is het probleem niet, bij de garage zeggen ze dat er ca. 60 bar opstaat en dit kunnen deze slangen makkelijk hebben. Nogmaals ik denk dat de slangen niet juist geperst zijn. Als ik op dit forum leest hoeveel er al lek zijn geraakt, is dit gezien de leeftijd (mijn auto is van 2003) te veel.
Als je er een andere slang op wilt zetten, waarom laat je dan geen nieuwe leiding maken zonder slang. Volgens mij zijn die slangen er alleen voor om het makkelijker te monteren, verder hebben ze geen functie.
Als je er een andere slang op wilt zetten, waarom laat je dan geen nieuwe leiding maken zonder slang. Volgens mij zijn die slangen er alleen voor om het makkelijker te monteren, verder hebben ze geen functie.

C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2007 09:44
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0 HDI 163
Opties: Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 200000
Kleur: Mativoire
Locatie: Hoevenen - Belgie
Ik heb ook net die leidingbundel laten vervangen, kostelijke zaak.
Volgens een aanbeveling van Citroen moet er ook nog een hitteschildje aan de onderkant geplaatst worden, want daar ligt blijkbaar de oorzaak van het voortijdig lekken van de leiding: te dicht bij de uitlaat!
Ik had de auto was in feite binnengebracht omdat de achtervering rare kuren vertoont (tijdens het rijden valt de achterkant soms naar de laagste stand of springt naar de hoogste stand, dit in een fractie van een seconde).
Of dit nu verholpen is weet ik nog niet, de Lexia meldt geen enkele fout, maar de boordcomputer geeft nog steeds regelmatig de waarschuwing "Pneumatische druk te laag" en noch mijn garage noch de hoofdverdeler in Antwerpen weten wat dit betekent ...
Volgens een aanbeveling van Citroen moet er ook nog een hitteschildje aan de onderkant geplaatst worden, want daar ligt blijkbaar de oorzaak van het voortijdig lekken van de leiding: te dicht bij de uitlaat!
Ik had de auto was in feite binnengebracht omdat de achtervering rare kuren vertoont (tijdens het rijden valt de achterkant soms naar de laagste stand of springt naar de hoogste stand, dit in een fractie van een seconde).
Of dit nu verholpen is weet ik nog niet, de Lexia meldt geen enkele fout, maar de boordcomputer geeft nog steeds regelmatig de waarschuwing "Pneumatische druk te laag" en noch mijn garage noch de hoofdverdeler in Antwerpen weten wat dit betekent ...
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:

Banden oppompen helpt...

Zie de FAQ

Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.