V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Harm »

Mag ik meerijden? Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd..
Rene ligt toch in de kofferbak... :wink:
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
olafpels
olafpels

Bericht door olafpels »

Zij rijden heerlijk ook met Caravan, maar het word geen DS of BX
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder

Bericht door Menno »

Comfortbollen alsook de 'normale' zijn nu verkrijgbaar van het merk monroe : even link kopiëren en plakken
:arrow:

Code: Selecteer alles

http://www.taec.nl/monroe/listshockabs.asp?CarMake=Citroen%20Hydro-Pneumatic&CarType=C%205%20%20I
'Bollen' voor b.v een Xantia zijn slechts € 14,75 ( bij Brezan ) , ben benieuwd naar de prijs van comfortbollen voor een C5 ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Co
Co
Re: Comfortbollen

Bericht door Co »

Even terugkomend op Spaan in Krommenie, die zou ik ook aanraden voor nieuwe bollen.
Als ik aan de beurt ben voor nieuwe bollen, ga ik er ook weer heen.
Indertijd m'n oude vertrouwde BX laten voorzien van goede gebruikte bollen, tegen een bedrag waar ik nu nog om moet grijnzen.
De term Goed en Goedkoop is zeker van toepassing.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2006 17:00
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Locatie: Zaandam
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Re:

Bericht door Phritz »

Sorry, was even afwezig. Jullie zijn nog steeds welkom.
De comfortbollen zitten nog steeds onder mijn C5. ;-)
Geschiedenis
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Hallo Phritz,

Ik ben blij dat je terug bent, ik had je een half jaar terug een PB gestuurd en niets meer gehoord.
Als het mag wil ik graag een afspraak met je maken om je C5 met comfortbollen te bekijken om uit te vinden hoe groot het verschil is.

Antwoord graag via PB
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Léon
Léon
Re: Comfortbollen

Bericht door Léon »

Ik ben van oudsher geen citroen rijder maar, omwille van het fameuze veercomfort van citroen, eind 2006 een C5 HDI automaat in service uitvoering aangeschaft. Ik heb dus nog nauwelijks ervaring en kennis van het hydraulische systeem.
Zoals ook bij andere merken wordt de vering van citroen blijkbaar ook steeds iets stugger. Hoewel de vering op de snelweg naar behoren functioneerde, vond ik dat de korte hobbels hinderlijk stug aan het interieur werden doorgegeven. Het vervangen van de stoel door een fauteuil (ben in het verleden een keer verwend geweest met een peugeot 605) was kennelijk geen optie. Misschien laat ik me nog eens een stoel aanmeten (heb diverse versleten onderdelen in mijn rug).
Ik heb me ondertussen laten overhalen om vooruitlopend hierop eerst comfortbollen te laten monteren. Dit is in de afgelopen zomervakantie uitgevoerd. Doordat ik in deze periode enkele weken niet in de auto had gereden, vond ik het in het begin wat lastig om de verschillen cq. voordelen te ontdekken. Eigenlijk moet je hetzelfde wegdeel met een orginele auto en een met comfortbollen berijden onder dezelfde omstandigheden en met gelijke snelheid.
Inmiddels heb ik het idee dat het berijden van een klinkerbestrating inderdaad iets comfortabeler is geworden. Echter op het asfalt is het beslist geen feest. Het deinen doet me weer denken aan de verouderde peugeot 605 met het verschil dat de korte hobbels (zoals voegovergangen) nog steeds hinderlijk aan het interieur worden doorgegeven. Gelukkig is het veersysteem voorzien van een "sport" stand. Deze gebruik ik voorlopig op het asfalt om de nadelen van de comfortbollen voor een deel weg te nemen (jammer dat de aan/uit signalering niet op het dashboard zichtbaar is). Ik ben nu aan heb beoordelen of het veergedrag op deze wijze weer vergelijkbaar is met de orginele bollen door zo nu en dan achter een mede weggebruiker te rijden met een C5 break van gelijke leeftijd en de beweging van de carrosserie te vergelijken met die van mijn auto. Ik heb het gevoel dat de verschillen nu wel meevallen.

Als je dus overweegt dit soort bollen te laten monteren realiseer je bovenstaande ervaring, zeker als je auto geen "sport" stand op de vering heeft.

Zijn er nog berijders met een gelijke ervaring en mogelijke tips in de positieve zin, reageer dan even.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Hallo Leon, je hebt een PB.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Jo_
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 apr 2007 10:09
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Locatie: Ede
Ik heb nogal wat problemen met mijn C5.
Een er van is mogelijk ook een dure.
Mijn garage in Ede (van Hunnik) zegt dat de veerbollen aan het 'heengaan' zijn, m.n. rechtsvoor is al defect. Ik merk niet zoveel, maar mogelijk ben ik het te veel gewend.
Op mijn vraag 'hoe weet je dat ie kapot is' krijg ik als antwoord 'dat is ervaring, dat voel je als monteur'. Ik heb ook gevraagd of de bollen niet te controleren zijn (meten), daarop kreeg ik als antwoord dat dit niet kan.
Ik heb een C5 2003 break met ruim 2ton op de teller.

Ik krijg het gevoel dat de garage mij een beetje een oortje aan het aannaaien is ... misschien ook niet, maar vandaar mijn vraag.

help is zeer welkom.
Ik post niet vaak op dit forum (tijdgebrek), maar ik kan nu wel wat hulp gebruiken
--
Jo!
C5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Vraag bij een andere garage eens een second opinion....

Je "voelt" niet dat een bol aan het kapotgaan is, en een bol kan in principe levenslang mee. De olie van het veersysteem moet je om de 200.000km verversen....
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
C5 bollencheckers zijn niet standaard materiaal in een garage, maar ze bestaan wel degelijk ... Oldenhage in NV heeft er toevallig een staan, maar er zullen er wel meer zijn die zoiets hebben ( ze zijn iig 1 v/d weinige )

Of je voelt of de bollen aan het 'heengaan' zijn, geloof ik persoonlijk niet ... ze zijn namelijk heel of stuk, niets ertussen in :idea:
Er ontbreekt een ventiel in de C5-bol dus langzaam leeglopen is er niet bij ...

Correct me if i'am wrong

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 56#p136756

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Van Hunnik? Laat je niet kloten. Laat op onderstaand adres je C5 checken. Eerlijk antwoord gegarandeerd, en de afstand Ede-Elst is te overzien toch?

Autobedrijf G.J. Polman
Bemmelseweg 81G
6662 PE ELST
Gelderland
Telefoon: 0481 - 351175
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 okt 2008 22:20
Auto: Peugeot 306 cabrio 2.0 16V '97
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1997
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 153000
Kleur: Noir kazan M0XC
Locatie: Helmond
En anders bij Renard in Beneden-Leeuwen.
Jo_
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 apr 2007 10:09
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Locatie: Ede
Hertogjan schreef:Van Hunnik? Laat je niet kloten. Laat op onderstaand adres je C5 checken. Eerlijk antwoord gegarandeerd, en de afstand Ede-Elst is te overzien toch?

Autobedrijf G.J. Polman
Bemmelseweg 81G
6662 PE ELST
Gelderland
Telefoon: 0481 - 351175

Prima advies, alleen zonder vervelend te willen doen, wat zijn de argumenten voor bovenstaande bewering?
--
Jo!
C5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
Jo_
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 apr 2007 10:09
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Locatie: Ede
higgy schreef:En anders bij Renard in Beneden-Leeuwen.
zelfde commentaar ... waarrom?
--
Jo!
C5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
Plaats reactie