Re: schaalverdeling oliepeilstok
remahaC5 schreef:
geen antwoord maar wel verband met dit onderwerp een andere vraag : mijn peilstok zie ik nooit dezelfde stand aan beide zijden een kant altijd lager c.q. hoger maar wel boven minimum. is dit normaal? de indicator bij starten op dashboard laat steeds iets anders zien dan weer 00000 laatste tijd weer ------ is het niet zo dat er altijd olie in filter zit wat peilstok niet meet? dus opletten met bijvullen?
en mag /kan je 2 merken olie -shell helix en total activa alle 2 sythetisch en hetzelfde 5 w 40 mixen ? ik heb 2,0 benzine 99000 uit 2002 bij beurt is er shell in gedaan zit met die total.
oeps ineens paar vraagjes tegelijk
Ik heb ook wat geneuzel met het oliepeil. Soms zie ik niks, dan weer knipperende -------. Gister ook even de melding oliedruk motor te laag, bij het hard nemen van een hele scherpe bocht tbv het keren in een straatje. Neem in ieder geval geen risico en vertrouw alleen op een goede meting dmv de peilstok en wacht niet tot de electronica je verteld dat je moet vullen. Ik heb er een litertje bij gegooid. De 3000 vakantie km's op gas waren blijkbaar wat schraal voor de motor
Verschillende merken olie kun je mits dezelfde soort en viscositeit gewoon mengen. Het product voldoet aan dezelfde normen en eisen, alleen zit er een ander stickertje op.
Nog even voor de duidelijkheid. Die nulletjes die je ziet is de onderhoudsintervalindicator (2x woordwaarde). Normaliter wordt deze door de garage op 30.000 km gezet na een beurt en gaat deze terug tellen naar nul, zodat je weet wanneer je weer naar de garage mag. Die hebben dus niks te maken met het oliepeil.
De streepjes die je ziet betekent een te laag oliepeil volgens de electronica. Echter als je een tijdje hebt gereden en de motor voor 1 minuut uitzet en dan weer start kan je ook die melding krijgen, omdat er nog veel olie in het blok hangt en nog niet alles terug in de carterpan is gelopen.
Mijn advies zeker gezien de peilstok die al niet een overvloed aan olie aangeeft en de melding van de electronica: gooi er wat bij zodat het niveau ongeveer iets over het midden staat en kijk dan maar eens wat er gebeurt.
Nog een tip: gooi er niet zo maar een fles in, want teveel olie is niet goed en vervelend om weer te moeten verwijderen.