Ik heb uiteraard vaak meegelezen en af en toe ook wel wat antwoorden gegeven maar al bij al toch een pak minder dan vroeger.
Het valt me wel op dat het forum zoals ik dat ooit kende erg geslonken is! Er zijn een aantal regelmatige posts van trouwe forumleden maar de nieuwe aanwas is nauwelijks aanwezig en een aantal leden zijn inmiddels overgestapt naar andere merken of moderne varianten van Citroën die hier nog maar weinig aan bod komen.
Dus ik dacht; "ik zal er eens wat nieuw leven inblazen"
Na een schaamtevol uitstapje naar een Volvo V70XC ben ik weer terug op het nest! Mijn nieuwste aanwinst is een Schitterende C5 Phase 2 uit 2007 in een prachtige en zeldzame kleur Die zich het best laat omschrijven als donker aubergine.
Het is een break, het is een Exclusive met als extra opties lichtkleurige lederen bekleding met elektrisch verstelbare zetels.
De kilometerstand is vrij zeldzaam voor een auto van deze leeftijd: slechts 157.000km gelopen in bijna 20 jaar. Net ingereden dus, de inloopolie zit er nog in.
Over olie gesproken; dit is de beruchte 2.0 16V variant die doorgaans wel een slokje olie lust. De schamele 140 pk in combinatie met de atmosferische motor was bepaald niet mijn eerste keuze, ik ben gewend aan V6'jes, diesels met enorm koppel en turbo geblazen benzinevarianten. Wat voor mij de doorslag gaf (afgezien van de regelmatig terugkerende tips van mijn lieve vrouw om toch wat rustiger te rijden
Dit is na de bekende bedrijven als Oldenhage (als absolute topper), Bonhof, etc. wel één van de zeldzame garages die het merk door en door kennen!
De DB riem is net vervangen, er zit een splinternieuwe aircopomp in en de grote beurt is van 300 km geleden (bij dezelfde garage)
Oh en het achterruitje werkt gewoon nog zoals het hoort
Kortom een bijna nieuwe Citroen C5 die alle liefde en aandacht heeft gekregen en nog jaren mee kan! Okay; geen snelheidsduivel, oliegebruik gaat nog wel wat omhoog maar al bij al eentje die ik ga koesteren en vooral op de weg ga houden de komende decennia!!
Voor degenen die mij niet kennen op het forum, hier wat beelden van mijn Citroën verleden:
Niet de mijne, helaas, maar omdat ik liefhebber ben fotografeer ik ze ook wel eens

Mijn supertrouwe Xantia automaat en mijn heerlijke C5 2.7 diesel met geweldig koppel en soepele 6 traps automaatr

Helaas gaan ze soms ook wel eens stuk....

De twee oude getrouwen in dezelfde kleurstelling: rechts de V6 3.0 (heerlijk maar de 2.7 diesel is fijner)

En ja!

En toen moest ik mijn C5x, waar al heeeel veel aan versleuteld was, kostte een fortuin, toch echt snel inruilen. De tip van een vriend; neem een Volvo V70!! veel ruimte, heerlijke zetels en veel luxe... zogezegd zo gedaan, de katten lusten er geen brood van

Gelukkig had ik nog wel mijn Peugeot 404 Familiale uit 1969, een jaar jonger dan ik ben. Leuk project en heerlijk eenvoudig qua techniek!

Maar de honden liggen toch liever in een soepel geveerde Citroën

En tenslotte het afscheid van mijn oh zo trouwe Xantia, het beestje was een beetje klaar. Ik heb haar vertroeteld, de AL4 bak gespoeld op mijn manier, talloze hydroliekleidingen vervangen, eindeloos gespeurd naar onderdelen op Franse websites, bollen vervangen, uitlaat vervangen, remmen, handrem, banden, ruitmechanisme, airbaglampjes ellende; allemaal zelf gedaan. Nu staat ze bij van Gompel in Eindhoven zodat haar nog levendige onderdelen een nieuwe bestemming mogen krijgen. (en ze is meteen heel erg verliefd geworden op die stoere XM naast haar