C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Te hoge fijnstofmeting

Bericht door NTwoO »

Hoi iedereen,

Het is een tijd geleden dat ik hier langs was gekomen. Mijn C4 doet nog goede dienst en ik sleutel nog met enige regelmaat aan diverse auto's. Vrouwlief rijdt al vele jaren met een V40 D4 (waar ik al een keertje een DMV op had gedaan) en mijn zoon heeft inmiddels zijn rijbewijs en rijdt met een zeer leuke C1 rond. Verder is er ook nog een Opel Frontera met V6 in de stalling voor leuke tripjes naar plaatsen waar 4x4 handig uitpakt.

Mijn schoonvader heeft enkele jaren geleden een C5 gekocht (Ph3 exclusive uit 2013 met 140pk diesel). De beste man is inmiddels 91 en wij zijn nu bezig om ze te verhuizen naar Nederland. Hij rijdt nog, maar de laatste tijd waren het voornamelijk kleine ritjes in Belgie. De auto moet met de inboedel naar Nederland komen (verkopen in Belgie via sites als ikwilvanmijnautoaf.be bracht geen biedingen op), maar bij inspectie van de papieren zie ik dat de keuring verlopen is. De auto kreeg bij de vorige keuring een te hoge fijnstofmeting met een Keuring voor 3 maanden om het te repareren. Dat heeft mijn schoonvader niet gedaan.

Volgens mij is het primaire probleem dat zij alleen korte ritjes met de auto deden en daardoor de werking niet helemaal op gang is gekomen met het zelfreinigen van de filter. Het verhaal in de andere roetfilterkeuring thread heb ik gelezen. Het lijkt wel op een logische verklaring. Wat denken jullie? Gewoon V-Power tanken en via Duitsland naar de keuringsstation rijden? Het is echt kloten dat hij niet de boel heeft opgepakt en dat de keuring nu verlopen is... Wat zijn de opties om dit op te lossen?
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Advies om bij hoge toeren de boel schoon te branden heeft helaas geen oplossing geboden met deze... Meting kwam uit op 5M, dus dat is alsnog afkeur.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Dat is helaas een gekend probleem bij alle euro 5 diesels.
Raar maar waar laat je wagen keuren in Wallonië en je bent vrij zeker goed gekeurd, dit is belgië...

Andere mogelijkheid is de roetfilter vervangen of laten reinigen, bijna iedereen die ik ken doet het bovenstaande...
Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Te hoge fijnstofmeting

Bericht door WV84 »

Dat van Wallonië is enkel voor wagens van voor 2013.

In België wordt er een onderscheid gemaakt tussen Euronorm 5a (van Januari 2011 tot december 2012) en Euronorm 5b (van januari 2013 tot augustus 2015).

In Vlaanderen vallen alle Euronorm 5 wagens onder de deeltjestest terwijl in Wallonië enkel vanaf Euronorm 5b. De wagens van Euronorm 5a worden in Wallonië nog met de oude roettest gedaan (vol op gas). Maar het keuringsbewijs is gelding over het volledige belgische grondgebied. Ik rij jaarlijks naar Chimay voor de keuring van m'n Diesel uit 2011.

En dit is typisch Belgisch.

Daar jouw auto van 2013 is, zal deze ook in Wallonië afgekeurd worden.
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden

2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
De roetfilter heeft haast geen drukval in de OBD2 meting, dus ik vermoed dat het dus om een gevalletje "bezemsteel" is (al werd die niet echt met de bezemsteel behandeld). Een nieuwe is dus wel nodig. Er zijn diverse varianten voor deze auto, en de gene onder de auto is nu net de duurste. Ik denk de auto gewoon met ikwilvanmijnautoaf.be te verkopen voor wie er wat voor wilt geven. Er is al genoeg te doen zoals het is en misschien is het beter als rijden op die leeftijd een keertje stoppen.
Plaats reactie