C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Goedeavond allemaal,
In april 2023 heb ik bij 361000 km de distributieriem ern multiriem laten vervangen.
enige maanden voor de reparatie hoorde ik na het starten een aanslepend geluid.
De Citroenmonteur liet mij de distributieriem zien, deze was bijna gespleten....!!
Nu hoor ik ook weer een zelfde geluid, de km stand is inmiddels 390.000 km, dus 29.000 km verder. Na enige tijd verdwijnt het geluid weer. Bij koude motor is het goed hoorbaar.
Wat kan de oorzaak zijn voor het slepende geluid of mogelijke slijten van de riem? Ik bedoel na 29.000km een nieuwe riem is toch wat snel.
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Alvast bedankt voor de reacties..

Mvgr. Carracha
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik zou eerst maar eens kijken of je veronderstelling klopt.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Er was iets met de EW 2.0-16V, eigenlijk van toepassing op alle EW, is zelfs een officieel schrijven van dat je erop moet letten. Zou het thuis moeten opzoeken in het archief, heb het zelf ook een keer gehad met een Xsara Picasso, riem was niet veel meer van over, had een ramp kunnen worden. De spanrol kan bij montage scheef gemonteerd worden, dat kun je nauwelijk zien, met een spiegeltje of endoscoop is het goed te zien.

Probleem wat je beschrijft is precies hetzelfde, slepend geluid en is later over, ging bij de Picasso vrij lang goed, tot ik zo koppig was om de boel open te halen, want de eigenaar vondt het normaal inmiddels.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Dat moet dan toch door een kundige monteur gedaan worden om dat bezien. Dan moeten alle beschermkappen er afgehaald worden lijkt mij.
Ik zal eens kijken of de betreffende monteur, die nu elders werkt, dat kan doen.
Bedankt zover.
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ja alle riemkappen moeten eraf om het goed te kunnen inspecteren, even vanuit gaande dat het niet de multieriem is, een kundige monteur zal dat eerst proberen vast te stellen.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Heb het topic gevonden: Distributie EW7, EW10, EW12 motor, opgepast

De foto's staan helaas niet meer in dat topic, ik post er een paar hier.
Nu ik eraan terug denk, bij deze Xsara Picasso was het met een spiegeltje te controleren, bij mijn 407C was dat niet mogelijk, ik heb toen een endoscoop gebruikt om het te controleren.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
SKF Spanrol1.png
SKF Spanrol2.jpg
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Hartelijk dank voor de info met foto's.
Komende week weet ik w.s. meer. Hopelijk iets onschuldigs en makkelijk te herstellen. Om nu weer een distributieriem laten monteren...
Wordt vervolgd.
Groeten.
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
In iedergeval goed om het niet te negeren en naar te laten kijken :smt023
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Het duurde even. Onlangs naar Nw
Vennep gereden. De monteur constateerde een balansring met flinke speling, mag ik het zo noemen?, in een tandwiel voor de riem.
De bovenste kunststofkap moest om dat te constateren verwijderd worden. Het euvel kwam meer voor. De balansring/gewicht is verwijderd, omdat deze tegen de kunststofkap schuurde. De verwijdering had verder geen effect op de motor.
De kosten velen mee, ruim een halfuurtje werk.
Opgelucht naar huis. In de middag startte ik de auto om weg te gaan. De motor was inmiddels koud. Het aanslepen/schuren van iets onder de motorkap nabij de distributieriem was niet verdwenen, het leek erger.
Komende week terug naar Nw. Vennep
Een bijlage met geluid is misschien voor de kenners herkenbaar. Het torvoegen lukt helaas niet....
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Dat een van de nokkenaswielen tegen de kunstofkap aanloopt heb ik nog niet eerder gehoord, tenzij die kap scheef gemonteerd werd. Van deze nokkenasriemwielen zou ik niets durven afhalen alles heeft daar echt zijn functie! (variabele timing gedoe o.a.)
Spanrol is echt ook mijn eerste verdachte, deze kun je naast een centreerstift zetten waardoor die een paar graden om komt (maar dan krijg je de wijzers ook niet goed icm de juiste riemspanning.
Is een beetje een draak om goed te plaatsen in die smalle ruimte...
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ik snap het bericht ook niet wat er gedaan is, GJO doet niet zomaar iets verwijderen, de auto is daar in ieder geval in goede handen :smt023
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Vanmorgen vervolg. Johan heeft zelf gekeken/geluisterd. Motor was niet koud genoeg, bij een warme motor geen aanslepen geluid te horen. De suggestie dat de spanningsrol van de distributieriem mogelijk scheef zou zitten, bleek niet mogelijk..
Hij dacht dat er speling zat in de spanningsregulator, waarschijnlijk. Nog eens de geluidsopname afgespeeld bij hem. Je weet het pas zeker als de regulator is vervangen....
Gezien de km stand twijfel ik de reparatie uit te laten voeren, zeker als niet zeker is dat dit wel of niet de oplossing is. De multiriem is overigens ook rond 361k km vervangen.
Helaas kan ik de geluidsopname in forum niet plaatsen. Mogelijk wel in persoonlijk mailtje voor de geïnteresseerden. Ik verstuur het graag.
C5hdi en Paul graag e.a. jullie reactie.
Mvgr.
Carracha
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
GJO heeft ruime ervaring met dit type motor, kan niet echt iets bedenken wat hij over het hoofd zou kunnen zien, span en looprollen overlijden soms eerder dan de bedoeling is, ook als het merkspul is. Als de spanrol van de D-riem niet goed zou zitten (scheef), dan zie je dat snel genoeg met de kap eraf, je ziet gelijk de stukjes riem en zwarte stof.

Ik lees dat je alleen de multiriem heb laten vervangen? Waarom niet meteen alles van de multieriem, gewoon complete kit met riem en krukaspoellie, dat spul heeft niet het eeuwige leven.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Hallo c5hdi , zoals in mijn eerste bericht beschreven zijn multi- en distributieriem tegelijkertijd bij 361.000 km vervangen. Zoals je hebt kunnen lezen wordt ook gedacht aan de spanninsregulateur. Maar waarom geen slepend geluid als de motor warm is.

Dat spanningsrollen en andere onderdelen niet het eeuwige leven hebben is duidelijk. Ik ook niet. ;)
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
Plaats reactie