Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Super, nu wordt het plaatje duidelijker, dan kunnen we één en ander uitspitten door er dieper op in te gaan
Distributie niet op tijd is "worst case scenario" en ook het meest bewerkelijke om te controleren, ik zou daar persoonlijk niet gelijk mee beginnen. Als de nokkenas verstelling niet werkt, dan kun je ook een nokkenaspositiesensor storing krijgen (P0343), heb je de selenoid waarmee de nokkenas verstelling wordt aangestuurd al gecontroleerd? Betreffende selenoid wil ook weleens stuk gaan of de nokkenas verstelling is gewoon traag, meestal na paar dagen stilstand en een keer flink gas is het over. Stekker wilde je al gaan uitmeten, controleer dan ook die van de selenoid nokkenas versteller, eventueel testen met Diagbox.
Dat er sensoren vervangen zijn wil nog niets zeggen, zijn het ook de juiste of gewoon de goedkoopste van de automaterialenzaak op kenteken? Zelfs als het een bekend merk is en aangemerkt als geschikt voor je auto, kan het storingen geven. Zo werkte een luchtmassameter van Bosch niet in mijn C5, alleen een Pierburg werd geaccepteerd, het beste is monteren wat er af fabriek op zat.
Wat voor olie zit er in de motor? Nokkenas verstellingen en hydraulische stoters zijn gevoelig voor de verkeerde (te dikke) olie, zal niet de eerste C5 V6 zijn waar 5W40 of dikker ingedaan is. Zelf doe ik er altijd 5W30 C2 olie in dit blok, op de fles staat meestal een PSA .... specificatie.
Als laatste, staar je niet blind op de foutcodes (en Google), dat systeem is net zo slim of dom als de programmeur, het is echt niet de heilige graal dat uitlezen. Het kan je in de goede richting helpen, maar ook totaal de verkeerde kant op, vaak genoeg meegemaakt dat foutcodes totaal niet overeenkwamen met de werkelijke oorzaak.