Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster

Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Super, nu wordt het plaatje duidelijker, dan kunnen we één en ander uitspitten door er dieper op in te gaan :D

Distributie niet op tijd is "worst case scenario" en ook het meest bewerkelijke om te controleren, ik zou daar persoonlijk niet gelijk mee beginnen. Als de nokkenas verstelling niet werkt, dan kun je ook een nokkenaspositiesensor storing krijgen (P0343), heb je de selenoid waarmee de nokkenas verstelling wordt aangestuurd al gecontroleerd? Betreffende selenoid wil ook weleens stuk gaan of de nokkenas verstelling is gewoon traag, meestal na paar dagen stilstand en een keer flink gas is het over. Stekker wilde je al gaan uitmeten, controleer dan ook die van de selenoid nokkenas versteller, eventueel testen met Diagbox.

Dat er sensoren vervangen zijn wil nog niets zeggen, zijn het ook de juiste of gewoon de goedkoopste van de automaterialenzaak op kenteken? Zelfs als het een bekend merk is en aangemerkt als geschikt voor je auto, kan het storingen geven. Zo werkte een luchtmassameter van Bosch niet in mijn C5, alleen een Pierburg werd geaccepteerd, het beste is monteren wat er af fabriek op zat.

Wat voor olie zit er in de motor? Nokkenas verstellingen en hydraulische stoters zijn gevoelig voor de verkeerde (te dikke) olie, zal niet de eerste C5 V6 zijn waar 5W40 of dikker ingedaan is. Zelf doe ik er altijd 5W30 C2 olie in dit blok, op de fles staat meestal een PSA .... specificatie.

Als laatste, staar je niet blind op de foutcodes (en Google), dat systeem is net zo slim of dom als de programmeur, het is echt niet de heilige graal dat uitlezen. Het kan je in de goede richting helpen, maar ook totaal de verkeerde kant op, vaak genoeg meegemaakt dat foutcodes totaal niet overeenkwamen met de werkelijke oorzaak.

08 mei 2025 23:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Inderdaad timing checken als laatste. Vandaar dat ik met de P0343 code bezig ben.
Gisteren de voorste sensor gedemonteerd om met een endoscoop de krans op de nokkenas te bekijken. Lastig om tot een conclusie te komen. Sensor weer gemonteerd. De foutcode is nu weer weg en de auto start weer goed. Dat de error komt en gaat betekend volgens mij dat het niet door een distributie timing fout wordt veroorzaakt. Een timing fout lijkt me een constante.
Op de lijst van ES9A foutcodes (benzine V6) staat voor P0343: Short circuit to positive or open circuit.
Toch anders dan de OBD error ?
Heb ook ontdekt dat de P1335 error: Inlet camshaft position unknown fault (Front or rear bank of cylinders) : Coherence,
ook voorkomt als de P0343 niet aanwezig is. Dat zou dan toch weer op een timingsfout kunnen wijzen, en is denk ik de oorzaak van het niet werken van de nokkenas verstelling, Diagbox zegt : geen synchronisatie tussen nokkenas en krukas, dus kan de nokkenasverstelling ook niet werken. Doet helemaal niets, verschillende solenoids geprobeerd.

Krukassensor heb ik ook vervangen (rotklusje) weet niet meer welk merk, geeft geen errors.
5W30 zit erin.

Krukassensor vervangen door b.v. een van Delphi? Hella?
Al schrijvende denk ik misschien toch de timing te laten nakijken..........

Gedachten??

09 mei 2025 11:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik weet niet precies hoe het bij dit blok zit, maar weet van de benzine 16vs met nokkenas verstelling dat de bedrading krokant kan worden van binnenuit.
Is die al uitgesloten qua factor?

09 mei 2025 12:40
Profiel

Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006

Naar boven
Antwoord met een citaat
De bedrading zou ik zeker niet uitsluiten, het blok is vrij groot, wordt goed warm onder de motorkap, na verloop van tijd niet best.

Heb je de selenoid voor de aansturing van de nokkenas versteller al gecontroleerd? Als dat niet werkt krijg je ook "timing fouten", tot nu toe heb je alleen de sensor gecontroleerd. Waar de selenoid precies zit durf ik niet te zeggen, meestal in de buurt van de nokkenas versteller zelf.

Als je toch uiteindelijk de timing gaat controleren, zorg dan dat je het juiste setje heb en lees even in hoe het met de nokkenas versteller zit. Volgens mij staat er iets in de procedure met handmatig terugdraaien tot een aanslag en dan pas de riem demonteren/monteren.

09 mei 2025 13:42
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2