Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Eindelijk een Citroën C5! 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eindelijk een Citroën C5!
Leuk, zinnig en nuttigs verhaal. Dat van die Volvo’s verbaast me wel. Heb alleen (geen slechte) ervaring met de Volvo 480 van m’n zoon, maar dat was ook eigenlijk een DAF.

Adri

14 maart 2025 16:47
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ooit gehad zo’n 480, motorisch prima , per slot gewoon een Renault …
De rest was drama , vooral de elektronica en de roest :oops:

Was er wel 1 v/d eerste series …

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

14 maart 2025 17:26
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: Sedan 1.6 THP Comfort
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 106500
Kleur: Grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mooi verhaal over de THP. Ik heb er nu anderhalf jaar ook een en het is in één woord een geweldige auto. Gekocht voor een mooi prijsje met een mooie lage km-stand. Enkele maanden na aankoop is de auto bij Citroën Bouwman in Ommen helemaal nagekeken en is de motor granulaatgespoeld. Kostte een paar centen (er moesten nog wat items gerepareerd/vervangen worden) maar dan heb je ook wat.
Ik heb wel de adviezen op dit forum ter harte genomen: auto goed in de hogere toeren houden, alleen 98 tanken en na 10.000 km olie gewisseld (en dan geen olie van de Action).
Ik ben 40 jaar internationaal chauffeur geweest en was wel een beetje klaar met autorijden, maar met deze auto is het plezier weer terug.

14 maart 2025 19:14
Profiel
C5club Top executive Poster

Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citroenfan39 schreef:
Daarbij vervang ik om de 10.000km mijn motorolie en tank ik altijd minimaal 98 octaan in Duitsland en als het even kan Shell 100 octaan Vpower of Aral 102 Ultimate. Die E10 troep is namelijk funest voor de huidige moderne motoren.
Ik ben er trouwens heilig van overtuigd dat als je een THP motor vanaf nieuw zo behandelt deze motoren echt niet zo snel stuk gaan. Die longlife olie intervallen, E10 brandstof en vooral dat zogenaamde nieuwe rijden is funest voor moderne brandstofmotoren.
Ik rijd mijn THP altijd eerst 20 minuten voorzichtig warm en schakel rustig op, geef rustig gas. Maar eenmaal warm gaat het gas er op en moet de motor aan het werk en in de toeren. Ik ben er van overtuigd dat dit het recept is om zo'n motor in goede staat te houden.

Dit hou ik ook aan voor mijn 508 uit 2015 met 165PK THP blok, gekocht met 34K op de teller, inmiddels bijna 90K zonder storingen of olie verbruik. Ik ga nog een stapje verder, om de 10K oliespoeling met middeltje, met verse olie naspoelen, waarbij je duidelijk ziet dat het niet zinloos is. De bougies gaan eruit, inlaat inspectie met een camera en nieuwe bougies erin, de kosten zijn c.a. € 200 voor 10L olie, spoelmiddel, filters, bougies en klein materiaal als je het zelf doet.

Granulaat reiniging ga ik binnenkort zelf preventief doen, zal het topic over mijn 508 eens updaten, ben druk met voorbereiden bezig :D

14 maart 2025 19:58
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Energielabel: B
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citaat:
Gekocht voor een mooi prijsje met een mooie lage km-stand.

Dat is dan weer het grote voordeel van auto's voorzien van een THP motor. Je koopt ze voor een habbekrats want de reputatie is, gedeeltelijk ten onrechte, compleet geruineerd door de media.
En waar denk je dat je minder onkosten aan krijgt? Een Volvo met 3 ton op de teller of een C5 1.6 THP met 150.000? Ik weet wel zeker de laatste. Een auto bestaat namelijk niet alleen uit een motor maar ook uit een carrosserie, onderstel en interieur. Veel mensen gaan bij aanschaf alleen uit van de kwaliteit van de motor. Maar er zijn nog zoveel meer dingen die kapot kunnen en ook gaan en kapitalen kosten om te repareren.
Die S60 van ons bijvoorbeeld had amper 260.000km gelopen. En wat een ontzettende rammelkast was dat. En dat terwijl er door de vorige eigenaar veel was geinvesteerd in preventieve reparaties. Als je over slecht wegdek reed leek het soms wel alsof het hele dashboard je tegemoet kwam. Een C5 X7 zit wat dat betreft stukken degelijker in elkaar. Is ook de modernere auto want stiller, soepeler, betere wegligging en vooral minder windgeruis. Als ik van de Volvo overstapte in mijn C5 leek dit wel een Mercedes. En dan die waslijst aan mankementen waarmee we te maken kregen. En Volvo onderdelen en werkplaatstarieven zijn stevig aan de prijs. Niet te vergelijken met die bij Citroen of Renault.
Verder stond me het merk Volvo op het laatst ook tegen. En dan vooral de mentaliteit en arrogantie van de mensen die er in rijden en die op de Volvo fora het hoogste woord voeren. Met hun ''Volvo for life'' en ''met 3 ton op de klok mag de inloopolie er uit''. Het is zo lachwekkend allemaal. Maak je er een opmerking dat Volvo wel eens niet zo degelijk zou kunnen zijn als hun roeptoeteren dan barst het gevloek los en wordt je van het forum geknikkerd. Echt, het leek wel een sekte daar. Ondertussen staan die hele Volvo fora vol met de wildste mankementen en berichten over vast gelopen motoren en versnellingsbakken en zijn er mensen die daadwerkelijk duizenden euro's investeren in compleet tot op de draad versleten Volvo's in de hoop er weer een beetje leven in te blazen. Dit omdat ze hun hoofd gek laten maken door wat Volvo lieden die constant lopen te roepen dat Volvo's onverslijtbaar zijn en voor de eeuwigheid zijn gebouwd. Nou, dat hebben wij aan den lijve mogen ervaren. Sowieso is ook het veercomfort, als je daar over mag spreken dan bij zo'n S60 want wat een stuiterbak is dat, ver te zoeken. Mijn vriendin kon er nog geen 100 kilometer mee rijden en was dan al doodop door de keiharde vering en nerveuze besturing. Met die Clio van haar rijdt ze zo 200 kilometer weg en stapt uit zo fris als een hoentje. Sowieso zijn die Clio's 3 heerlijke autootjes. Ik neem die Clio zelf ook regelmatig mee en vind het heerlijk rijden. Lekker wendbaar, comfortabele vering en alles zit erop en eraan wat je nodig hebt tijdens het rijden. Enige nadeel vind ik de wat hogere toeren als je op de snelweg 120km/u of harder rijdt.
Ik vind een C5 X7 sowieso niet te vergelijken met andere D segmenters. Heb ook wel eens gereden in een Opel Insignia, Ford Mondeo en Mazda 6. Maar niets komt in de buurt qua wegligging, comfort, rust en prestaties. Ik denk dat je een C5 ook meer moet vergelijken met auto's als een Audi A6 of Mercedes E klasse, Een C5 komt akelig dicht in de buurt van deze auto's, en evenaart ze of is zelfs beter op het gebied van veercomfort. En dan heb ik het over een C5 met stalen veren.
Ik blijf voorlopig in ieder geval nog wel in Citroens rijden. En qua strategie hanteer ik een beetje de methode zoals ik deze toepaste eind jaren 90 met mijn BX'en. Die kocht ik ook voor een habbekrats want waren toen niets meer waard. De eerste klap was al een daalder waard en met het geld dat ik op de aanschaf bespaarde had ik nog genoeg over om de auto te verbeteren. En als het ding het echt begaf dan kocht ik gewoon weer een andere voor een koopje.
Tja, heb toen best wel wat bijzondere BX'en gehad. Oa. een mooie 1.6 TRI, 1.9 TZI en op het laatst nog een keer een mooie vrij jonge 1.6 Progress uitvoering met heel weinig km's. Zo'n mooie groene metallic kleur met zwarte velours GTI interieur. Wat was ik daar trots op. Ook dat waren heerlijke reiswagens waarmee ik fantastische avonturen heb beleefd. Als ik het had geweten had ik vooral die laatste wel bewaard. Want BX'en stijgen de laatste tijd enorm in waarde.
Ja, Citroen is en blijft echt mijn merk en dat komt ook door de leuke community er omheen.

14 maart 2025 20:24
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citaat:
Ik ga nog een stapje verder, om de 10K oliespoeling met middeltje

Doe ik ook met dit middeltje; https://www.liqui-moly.com/de/de/oelschlammspuelung-p000020.html?srsltid=AfmBOoqxOzu-QLGS13JYFRlAYAlk5uwxyvclSBqe99D4xQEd4ZzoACUN#5200
Ben sowieso fan van Liqui Moly. Voeg ook regelmatig een blikje van hun injectorreiniger toe bij het tanken.
Dit in combinatie met het tanken van Aral 102 Ultimate, lange snelwegritten waarbij de boel goed op temperatuur komt en olieverversingen om de 10k en je wilt niet weten hoe mooi zo'n THP dan loopt.
Ik denk dat heel veel THP's stuk zijn gelopen op te lange olieverversing intervallen, het rijden van korte stukjes, het tanken van die smerige E10 rommel en het toepassen van het ''nieuwe rijden''.
Zo slecht zijn ze niet. En er lopen er nog genoeg rond die het prima doen want ze zijn best veel verkocht in allerlei Citroen, Peugeot en BMW/Mini producten.

14 maart 2025 20:34
Profiel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik gebruik castrol engine shampoo, voor het verversen toevoegen aan de olie en 15 min. stationair draaien. Liqui Moly direct injection cleaner gebruik ik om de 5000km, reinigt en reduceert LSPI, dit spul staat in de officiële psa documentatie, met de melding dat je niks anders mag gebruiken als injector reiniger. Klink logisch, want de drukken en temperaturen bij directe benzine inspuiting zijn veel hoger, de 13 in een dozijn injectie reiniger voor indirect ingespoten benzine motoren zou weleens averechts kunnen werken.

14 maart 2025 21:24
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben afgelopen maandag wezen kijken en proefrijden met deze auto;
https://www.grootauto.nl/occasion/citroen/c5/16-thp-tendance/occ20407228-c397f1c4#voorraad
Is een jaartje jonger dan de mijne en vind dat lichte interieur ook erg mooi.
Wat mij verbaasde was dat de auto precies hetzelfde reed als de mijne. Dus, erg mooi zonder gestotter en met een zeer zuivere motorloop. Stationair hoor je die motor amper lopen.
Enige verschil was dat ik deze iets strakker vond schakelen maar verder geen grote verschillen.
Dus maar besloten niet tot koop over te gaan want dit haalt natuurlijk niets uit buiten het feit dat je weer geld bij moet leggen.
Dus voor wie nog een mooie C5 1.6 THP zoekt, ik zou zeggen, ga eens kijken. Mensen daar zijn altijd erg vriendelijk en een vrijblijvende proefrit mag en kan altijd. Ga je daarna niet tot koop over dan maken ze er geen enkel probleem van. Even goede vrienden en niet dat gezeur wat je naderhand krijgt bij die vele 'op afspraak' bedrijfjes die Nederland rijk is. Een zeer prettig bedrijf in tegenstelling tot wat je zou zeggen als je de reviews leest.
Denk dat ik in de toekomst dan toch ga zoeken naar een C5 met hydractief. Maar volgens mij zijn die nooit geleverd in combinatie met THP en handbak naar ik begrijp?
Wat ze ook hadden staan was deze prachtige Peugeot 607 3.0V6 met een mooie lage km.stand;
https://www.grootauto.nl/occasion/peugeot/607/30-24v-feline-automaat/occ20369119-c397f1c4#voorraad
Wat een auto zeg. Alles elektrisch en alles werkt. Auto is van eerste eigenaar en in zeer mooie staat. Ik startte de motor en hoorde wel kort even een rateltje na koude start. Dat schijnt normaal te zijn bij deze motoren naar ik las op deze site? Iets met klepstoters die weer op druk moeten komen.
Maar verder, wat loopt zo'n V6 mooi zeg. En wat een prachtige limousine is het. Auto lijkt mij ergens uit een boedel te komen. Misschien voormalig en nu failliete Peugeot dealer? In ieder geval wel toeval dat er op de voorruit van deze 607 een kleine witte sticker zat met nummer evenals bij die 205 automaat oldtimer, wat een prachtig ding is dat, die ze ook hebben staan en nog een paar recentere Peugeots in mooie staat.https://www.grootauto.nl/occasion/peugeot/205/14i-gr-automaat/occ20404518-c397f1c4#voorraad
Erg mooi zo'n 607 met deze uitrusting en motor. Maar toch een paar jaartjes ouder dan mijn C5 en zal ook wel wat lusten aan de pomp zo'n V6 motor. Dus toch maar fijn in mijn C5 blijven rijden. :smt169

19 maart 2025 22:09
Profiel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die C5 THP zou ik lekker laten staan, interval voor de beurten is in het begin nog ok maar later veel te lang, heeft dus niet op tijd zijn oliewissels gehad. Als het al een oliewissel is geweest bij de km-standen zoals vermeld, kan ook om de beurt zijn geweest wat het erger maakt, dat is allemaal garantie voor een oliezuiper en ellende.

Dat de auto goed rijd kan komen door een recente granulaat reiniging, zonder inwendige inspecie en 500km rijden om olie en benzine verbruik te beoordelen, is het een groot risico. Ik ben zeer tevreden met mijn huidige THP, na het gezeur met mijn eerste THP heb ik ervan geleerd, een leek moet echt ver weg blijven van een THP.

22 maart 2025 09:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
En toch heb ik mijn huidige C5 THP eigenlijk ook op goed geluk gekocht. Bij datzelfde bedrijf trouwens. Ding reed gewoon super tijdens de proefrit en doet dit eigenlijk nog steeds.
Ik denk dat alle THP's uit die tijd in het begin van hun leven niet op tijd hun oliewissels hebben gehad. Zo werd het namelijk voorgeschreven door PSA en komt bij dat destijds de THP nog geen beroerde reputatie had en er weinig bekend was over de typische THP mankementen en dat lange oliewisselintervallen uit den boze zijn bij deze motoren. Tja, bij welke motor eigenlijk niet zou je zeggen? Ik hoor van mijn buurman dat ook de, als degelijk bekend staande, Duratecs van Ford olie gaan zuipen als een malle als je ze gebruikt voor korte ritjes en je de olie niet iedere 10k ververst.
Die bovenstaande C5 reed nog uit de kunst. Trok goed in de toeren zonder gestotter en liep zeer stabiel en bijna onhoorbaar stationair. Ik zou het wel aandurven. Maar zoals gezegd, voor mij niet echt een vooruitgang op mijn huidige auto. Ik moet dan flink bijbetalen voor een auto die slechts een jaartje jonger is en iets minder heeft gelopen. Is het mij niet waard.
Maar wat ik wel weet, lang niet iedere THP is een drama. Denk dat het net is hoe je er mee om gaat. Denk dat rijstijl hierin weleens uitslag gevend kan zijn. Dat slome ondertoerige getokkel op de Nederlandse wegen in combinatie met korte ritjes en lange oliewisselintervallen is vergif voor deze motoren.
Niet voor niets kennen de BMW's uitgerust met precies dezelfde motor veel minder problemen. Zou het komen doordat de gemiddelde BMW rijder feller rijdt en doorgaans wat meer gas geeft?
Ik laat de mijne regelmatig een keer uit 's avonds als het rustig is op de A31 in Duitsland richting het Ruhrgebiet. Kort daarvoor even een blikje Liqui Moly injectorreiniger in je tank en scheuren maar. In Oberhausen even een pauze bij de lokale Doner man en weer terug. Buiten dat het donders goed is voor je motor is het nog een leuke hobby ook. :D
Motor voelt de volgende dag direct weer feller aan en loopt rustiger.

22 maart 2025 22:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik denk dat c5hdi110 er eerst ook zo tegenaan keek.

23 maart 2025 20:11
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citaat:
een leek moet echt ver weg blijven van een THP.

Citaat:
Ik denk dat c5hdi110 er eerst ook zo tegenaan keek.

Ja, maar aan de andere kant, je moet het allemaal ook in relatie zien tot de aanschafwaarde van zo'n auto.
Voor een goede C5 THP uit 2011/2012 betaal je tegenwoordig tussen de 3 en 4 duizend euro. En dan zit je al aan de bovenkant van de markt voor dit soort auto's met auto's die in een goede staat verkeren en relatief weinig hebben gelopen. Voor een vergelijkebare Honda Accord van die leeftijd en met die kilometerstand wordt zomaar tussen de 10 en 12000 euro gevraagd. Dat is 3 keer zoveel. Tja, dat er dan een keer wat stuk gaat, dat neem ik maar voor lief. Daarbij, de garantie dat er aan zo'n Accord niets stuk gaat heb ik ook niet.
Ik redeneer maar zo, het zijn geen auto's meer van 20.000 euro en voor dat geld kan je wel een keer een gokje nemen zeker als zo'n auto tijdens een uitgebreide proefrit het perfect doet.
En ja, de THP motor is en blijft zeker een gevoelig blok. Dat ga ik niet ontkennen. Maar de rest eromheen is zeker niet slecht. Met mijn C5's heb ik nooit rare elektronische storingen gehad of mankementen aan het onderstel. Dat kan ik over mijn Volvo S60, die door velen wordt geroemd om zijn duurzaamheid en betrouwbaarheid, helaas niet zeggen. Die dingen vreten draagarmen als de pest en dan heb ik het nog niet gehad over de vele elektronische storingen. Soms was er iedere week wel weer wat aan de hand. Dat kan ik over de C5 niet zeggen. Een uitlaat van een C5 bijvoorbeeld houdt het een autoleven lang vol. Bij zo'n Volvo roest de boel er om de 4 jaar onder uit. Een originele einddemper van een S60/V70? Daar vraagt Volvo met het grootste gemak bijna 600 euro voor. Kassa. En de ervaring leert dat ook die het na een paar jaar al weer beginnen te begeven.
Nee, de algehele kwaliteit van de C5 X7 is zeker niet slecht. Althans, dat is mijn ervaring.

23 maart 2025 20:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Even iets anders. Heeft misschien iemand van hier ervaring met het tunen van zijn THP motor?
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat het tunen van zo'n motor een positief effect zou kunnen hebben op vooral het intern vervuilen van deze motoren. Bijv. door verminderde egr werkign of egr compleet uit te schakelen.
Heb vorige jaar mijn eigen THP een carbon cleaning behandeling laten geven bij Autobedrijf De Buitenhaven in Almelo. Een echte aanrader want daarna liep mijn THP stukken beter en had merkbaar meer vermogen.
Sindsdien tank ik ook steevast minimaal 98 octaan en voeg af en toe een injectorreiniger toe om dit probleem in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. Maar ben bang dat de boel op den duur toch weer gaat vervuilen.
Zou je dmv. een goede tune deze problemen kunnen voorkomen?

25 maart 2025 21:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat zou dan iets met nokkenas timing moeten doen, want brandstof gaat je kleppen niet reinigen met een thp, en dat is nou net het grote probleem.

26 maart 2025 00:48
Profiel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Door de interne EGR uit te schakelen (klep overlap) zou je de vervuiling op de kleppen sterk kunnen reduceren.
Ik heb nog geen tuner gevonden die dat kan of zich er in wil verdiepen, als je er naar vraagt dan weten de meeste tuners niet wat je bedoeld, ze zijn volledig gefocust op opvoeren. Als ik wat meer tijd en zin had, ging ik er zelf mee aan de slag, heb de apparatuur en software, ik vermoed dat het in de aansturing van de stelmotor zit welke de lichthoogte van de kleppen regelt.

26 maart 2025 15:34
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende