Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 10 mar 2024 21:59
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
Hallo daar,
Als ik mijn auto uitlees met Diagbox, krijg ik een P1335 error: Nokkenas positie onbekend bank 1 of 2, samenhang.
Ik kan ook zien dat de inlaat nokkenassen verstelling niet werkt en dat er geen sync is tussen krukas en nokkanassen.
ik heb begrepen dat de verstelling niet werkt vanwege de P1335 error, wat op zich logisch lijkt.
Sensoren krukas en nokkenas vervangen. Ook geen specifieke errors over sensoren.
De distributie is een jaar geleden gedaan door een gerenommeerd bedrijf, dus laat ik ervan uitgaan dat de boel op tijd staat.
De auto loopt ook goed. (Hij mist waarschijnlijk trekkracht bij lage toeren door het niet werken van de nokkenasverstelling)
Op andere fora gelezen dat de nokjes aan het uiteinde van de nokkenas, die de sensor moeten triggeren zijn verschoven.
Het is een los onderdeel, dat op de as zit gekrompen. Dit zou de P1335 error veroorzaken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Ben
Als ik mijn auto uitlees met Diagbox, krijg ik een P1335 error: Nokkenas positie onbekend bank 1 of 2, samenhang.
Ik kan ook zien dat de inlaat nokkenassen verstelling niet werkt en dat er geen sync is tussen krukas en nokkanassen.
ik heb begrepen dat de verstelling niet werkt vanwege de P1335 error, wat op zich logisch lijkt.
Sensoren krukas en nokkenas vervangen. Ook geen specifieke errors over sensoren.
De distributie is een jaar geleden gedaan door een gerenommeerd bedrijf, dus laat ik ervan uitgaan dat de boel op tijd staat.
De auto loopt ook goed. (Hij mist waarschijnlijk trekkracht bij lage toeren door het niet werken van de nokkenasverstelling)
Op andere fora gelezen dat de nokjes aan het uiteinde van de nokkenas, die de sensor moeten triggeren zijn verschoven.
Het is een los onderdeel, dat op de as zit gekrompen. Dit zou de P1335 error veroorzaken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Ben
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als hem juist gezet hebben , moet je de motor enkele keren rond draaien , het kan dan zijn, dat je de nokkenassen nog moet bijstellen .
hebben ze dat gedaan .
hebben ze dat gedaan .

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 10 mar 2024 21:59
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
Tja, ik was er niet bij natuurlijk. Denk niet dat ze gaan zeggen dat ze het niet goed gedaan hebben.
Moet nog even de factuur opzoeken om te kijken waar het gedaan is. De vorige eigenaar heeft de distributie laten doen.
Gaat garantie eigenlijk over naar de volgende eigenaar? Zal wel niet........
Moet nog even de factuur opzoeken om te kijken waar het gedaan is. De vorige eigenaar heeft de distributie laten doen.
Gaat garantie eigenlijk over naar de volgende eigenaar? Zal wel niet........
Berichten: 589
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Laatst iets vergelijkbaars, na 3x opnieuw de timing was gecontroleerd, zei men, dat de riem 1 tandje verkeerd stond.
Dat laatste is veemd...de nokkenas poelies zitten vast met sleufgaten.
Als de riem erom gelegd wordt moeten deze losgezet worden en in een bepaalde positie gehouden worden.
Daarna vastzetten en de motor een aantal keren ronddraaien.
Daarna moet de timing opnieuw gecontroleerd worden.
Hieruit kun je opmaken, dat de riem niet een tandje verkeerd kan staan.
Groet,
Kees.
Dat laatste is veemd...de nokkenas poelies zitten vast met sleufgaten.
Als de riem erom gelegd wordt moeten deze losgezet worden en in een bepaalde positie gehouden worden.
Daarna vastzetten en de motor een aantal keren ronddraaien.
Daarna moet de timing opnieuw gecontroleerd worden.
Hieruit kun je opmaken, dat de riem niet een tandje verkeerd kan staan.
Groet,
Kees.
Berichten: 4930
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Je moet de nokkenassen bijstellen (speciaal gereedschap) bij dit type V6, en meestal is het pas bij de 3e of 4e ronde bijstellen goed. Je bent wel even bezig, is een secuur klusje, doe je dit niet dan is de kans zeer groot op een tandje verschil is, met een minder fijn lopende motor of kromme kleppen. De V6 kun je niet vergelijken met een 2.0-16V, daar is nastellen bijna nooit nodig, ook al is het dezelfde constructie met sleufgaten.willy4 schreef:als hem juist gezet hebben , moet je de motor enkele keren rond draaien , het kan dan zijn, dat je de nokkenassen nog moet bijstellen .
hebben ze dat gedaan .

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 10 mar 2024 21:59
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs