Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Ik zou graag van jullie weten hoe ik dit het beste kan aanpakken:
Op zeer kleine hoogteverschillen in het wegdek (randje putdeksel, strepen, delitatievoeg, modder met kluitjes wordt echt eng slingeren bv) wordt mijn break aan de achterzijde iets opzij gezet. Met name voelbaar aan de rechterkant. Slijtageblokjes van de vredestein ultratracs zijn nog net niet zichtbaar. Auto rijdt rechtuit bij het stuur los en bij hobbels issie wel wat stugger dan de voorganger, maar maakt geen rare geluiden ofzo.
Wat zou dit kunnen zijn of hoe kan ik dit aanpakken?
Op zeer kleine hoogteverschillen in het wegdek (randje putdeksel, strepen, delitatievoeg, modder met kluitjes wordt echt eng slingeren bv) wordt mijn break aan de achterzijde iets opzij gezet. Met name voelbaar aan de rechterkant. Slijtageblokjes van de vredestein ultratracs zijn nog net niet zichtbaar. Auto rijdt rechtuit bij het stuur los en bij hobbels issie wel wat stugger dan de voorganger, maar maakt geen rare geluiden ofzo.
Wat zou dit kunnen zijn of hoe kan ik dit aanpakken?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
al naar je adals gekeken of die niet kats verrot zijn?

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Of wellicht de blokken tussen subframe en carrosserie die niet meer goed zijn.
Veert de auto wel symmetrisch?
Veert de auto wel symmetrisch?
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Ze veert symetrisch, dus zou dat de blokken uitsluiten?
Vwb de adals; kan ik de sluitage van buitenaf zien of moet ie op een brug en wat zou ik dan wel of niet moeten zien (want ik hoor niks, niet met rijden, nog met gymnastieken)?
Vwb de adals; kan ik de sluitage van buitenaf zien of moet ie op een brug en wat zou ik dan wel of niet moeten zien (want ik hoor niks, niet met rijden, nog met gymnastieken)?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Ik hoorde ook niks. De lagers kwamen in puzzelstukjes eruit.
Als je allemaal vettigheid erlangs ziet, weet je het ook. Scheefstand van het wiel, vooral zichtbaar in hoogste stand (Dan zijn ze echt ver heen)
Maar soms zie je vrijwel niks. Maar spoor klachten hoort een C5 echt niet te hebben. Zeker niet bij zulke kleine zaken als strepen op de weg.
Als je allemaal vettigheid erlangs ziet, weet je het ook. Scheefstand van het wiel, vooral zichtbaar in hoogste stand (Dan zijn ze echt ver heen)
Maar soms zie je vrijwel niks. Maar spoor klachten hoort een C5 echt niet te hebben. Zeker niet bij zulke kleine zaken als strepen op de weg.
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Ik heb net even gekeken in hoogste stand. Niet te zien (toch), dus dat wordt op zoek naar een brug...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 393
Lid geworden op: 21 apr 2018 08:06
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Locatie: Berlaar (België)
Je gaat het ook zelden kunnen vaststellen op een brug (2 palen dan veronderstel ik).
Dit omdat de vrij forse stabilisatorstang de wielen L+R verbind en zo de indruk geeft dat de lager nog ok zijn, uiteraard moet je het veersysteem ook volledig drukloos maken ander heeft het geen zin.
Als je de stabilisator stang los maakt dmv de 2 grote torxbouten per draagarm dan weet je het pas zeker.
Helaas kunnen die bouten wel problematisch zijn om los te maken, al was dat bij mijn C5 helemaal niet zo.
Zijn de adals ooit al vervangen en welke km stand heeft de wagen nu?
Dit omdat de vrij forse stabilisatorstang de wielen L+R verbind en zo de indruk geeft dat de lager nog ok zijn, uiteraard moet je het veersysteem ook volledig drukloos maken ander heeft het geen zin.
Als je de stabilisator stang los maakt dmv de 2 grote torxbouten per draagarm dan weet je het pas zeker.
Helaas kunnen die bouten wel problematisch zijn om los te maken, al was dat bij mijn C5 helemaal niet zo.
Zijn de adals ooit al vervangen en welke km stand heeft de wagen nu?
Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Ik heb deze net een maand en weet niet of er al iets vervangen is ooit. Ze heeft er 217.000 km op zitten nu.
Wel heel vervelend dat slijtage van de adals lastig vast te stellen is. Zou ik het eerst nog ergens anders kunnen zoeken naar het vreemde rijgedrag?
Wel heel vervelend dat slijtage van de adals lastig vast te stellen is. Zou ik het eerst nog ergens anders kunnen zoeken naar het vreemde rijgedrag?

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Check of de vering symmetrisch is. Stap op de trekhaak en kijk of links en rechts gelijk reageren.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zijn de banden wel egaal afgesleten?
Dan kan je adallen ook wel een trapje naar beneden geven qua waarschijnlijkheid.
Monteer anders deze achterbanden op je andere auto en kijk of dat het effect meeverhuist?
Dan kan je adallen ook wel een trapje naar beneden geven qua waarschijnlijkheid.
Monteer anders deze achterbanden op je andere auto en kijk of dat het effect meeverhuist?
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Ik ga morgen nog eens kijken naar de symetrie in het veergedrag.
De andere is naar de Autoroute du Paradis, dus daar de banden op zetten wordt lastig. Maar bedankt voor de goeie tip; ik gooi er r.a. de reserveband eens op.
De andere is naar de Autoroute du Paradis, dus daar de banden op zetten wordt lastig. Maar bedankt voor de goeie tip; ik gooi er r.a. de reserveband eens op.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat laatste zou ik zelf nooit doen. Dan is asymmetrisch gedrag namelijk min of meer gegarandeerd.
Tenzij je toevallig een precies gelijke band van dezelfde batch op de andere kant van de as hebt liggen.
Tenzij je toevallig een precies gelijke band van dezelfde batch op de andere kant van de as hebt liggen.

C5club Bikkel


Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Ik heb ook dit probleem, bij slechte weg stuitert deze naar links en is ook een break.
Ik heb de adals links en rechts vervangen, veercilinders zijn ook gereviseerd, en banden slijten ook achter gelijkmatig.
Subframe rubbers na gekeken en op het eerste gezicht geen kapotte rubbers.
Op het eerste gezicht....
Deze citroen is van zich eigen wel ontzettend hard in de vering, alleen als er 400 kg in de kofferbak ligt, dan is de C5 ineens soepel in de vering..
Raar maar waar..
Hoort eigenlijk andersom te zijn, huh ?
Ik volg je verhaal want ben wel benieuwd of je dit oplost.
Ik heb de adals links en rechts vervangen, veercilinders zijn ook gereviseerd, en banden slijten ook achter gelijkmatig.
Subframe rubbers na gekeken en op het eerste gezicht geen kapotte rubbers.
Op het eerste gezicht....
Deze citroen is van zich eigen wel ontzettend hard in de vering, alleen als er 400 kg in de kofferbak ligt, dan is de C5 ineens soepel in de vering..
Raar maar waar..
Hoort eigenlijk andersom te zijn, huh ?
Ik volg je verhaal want ben wel benieuwd of je dit oplost.

C5club Bikkel


Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Ps: slingeren heb ik geen last van.
Rijdt voor de rest zeer stabiel, ook boven de 200.
Bochten neemt hij als een kart.
Rijdt voor de rest zeer stabiel, ook boven de 200.
Bochten neemt hij als een kart.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Hard veren duidt op één of meer veerbollen waarvan de druk te laag is.JDGC5 schreef:Deze citroen is van zich eigen wel ontzettend hard in de vering, alleen als er 400 kg in de kofferbak ligt, dan is de C5 ineens soepel in de vering..
Raar maar waar..
Bollen er af, testen en eventueel vervangen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop