Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Buddy72
V.I.P.
Geregistreerd: 19 maart 2008 20:47 Berichten: 88 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Naar boven
|
Navigatie keuze stress
Beste Forumleden, Sinds een week of zo zitten er dode pixels in de display van de navigatie. De groep breidt zich geleidelijk aan uit... . Het is een MyWay RNEG navigatie uit 2009. Nu heb ik altijd gevonden dat de MyWay op veel fronten te kort komt. - Geen kaartupdates meer, waardoor je overgeleverd ben aan moeizaam werkende 'aangepaste' bmw kaarten. - De GPS reset die laatst heeft plaatsgevonden waar geen firmware update meer voor wordt uitgebracht, met als oplossing gewoon de gps-sync uitzetten. (echt briljante fix ) - Het gebrek aan Bluetooth audio streaming en USB afspeelmogelijkheden (Yatour optie ook geprobeerd, maar is ook verreweg van ideaal) Er moet dus iets gebeuren en daarbij zijn er meerdere opties mogelijk. Daar wil ik graag jullie advies, kennis en ervaringen over horen. Optie 1: Repareer scherm en ploeter door met de RNEG plus : Waarschijnlijk goedkoopste oplossing min : Doorgaan met de vele tekortkomingen van de RNEG Optie 2: Vervang de RNEG voor de RNEG2 zoals gewaardeerd forumlid Exroosje heeft gedaan. plus : Veel van de RNEG tekortkomingen zijn dan verdwenen, Technische uitdaging geen probleem, lexia en CitroenDoc in bezit. min : Niet de goedkoopste oplossing. Advies : Welke onderdeelnummers heb je nodig voor de aanpassing naar de RNEG2 ? Optie 3: Vervang de RNEG voor een ANDROID optie uit china. Er zijn ondertussen heel veel varianten op de markt en de ervaringen wisselen sterk plus : - Alle tekortkoming van de RNEG zijn opgelost en er is aanvullende functionaliteit anno 2024 zoals carplay ed. - Waarschijnlijk qua kosten ergens in het midden. min : - Je ziet af van de originaliteit van de auto - Afgaande op berichten van 'testers' is het niet altijd zeker alle functies van de auto werken na de installatie. Advies : Welk model en waar te koop biedt dan de beste optie. Ik hoor heel graag jullie advies en kijk op dit dilema. Mvg, Ramon
_________________ Groet, Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
|
25 jul 2024 14:35 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 995 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Re: Navigatie keuze stress
hallo, je stelt een uitgebreide vraag en eigenlijk lijk je ook bijna zelf het antwoord al te geven. Ik kan je iets zeggen over de inbouw van een Android systeem. Het is mij heel erg goed bevallen, zie ook de berichtgeving hier. Als je dezelfde 'looks' wil houden qua beeldscherm: er zijn ook systemen met een 7" scherm die gewoon in hetzelfde frame passen als wat je nu hebt. Dan heb je wel een up-to-date systeem maar ziet dat er qua dashboard allemaal hetzelfde uit. Zie bijv de systemen van Zohong hier. je moet dan het "B"-model hebben, niet het A-model. Verder is veel natuurlijk afhankelijk van je budget. Qua Android-systeem zou m'n advies zijn: kies zoveel mogelijk een systeem met 6 of 8 gb werkgeheugen en iets van 128 gb (desnoods 64 gb) opslaggeheugen en laat je niet verleiden een "goedkoop" systeem te nemen. Goedkoop is duurkoop. Verder een belangrijk ding om op te letten bij aanschaf en inbouw van een Android systeem: als je een auto hebt met af-fabriek hifi met actieve subwoofer en versterker dan is het lastig deze versterker met een Android systeem aan de praat te krijgen. Essentieel onderdeel sowieso is de canbus adapter die er van verschillende fabrikanten zijn met verschillende versies en firmware. De radios komen als het goed is met zo'n adapter (vraag dat in ieder geval even na). Van te voren goed onderzoek doen naar vergelijkende systemen, er is veel op youtube te vinden (ook reviews). Ik had zelf een RT6 maar ben echt wel tevreden met m'n android head unit. Alhoewel ik er bij moet zeggen dat het veel knutsel- en configuratie-uurtjes heeft gekost, maar goed als je daar plezier in hebt dan is dat niet erg. Het gemak van werken met Apple Carplay is erg fijn.
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
|
25 jul 2024 14:53 |
|
|
Buddy72
V.I.P.
Naar boven
|
Hi Biedzjee Allereerst dank voor je uitgebreide antwoord. Het was idd een 'lange' vraag en juist bedoelt om de meningen van een ieder te horen. Ik heb je inbouw van de android gezien en dat ziet er heel goed uit. Ik heb de rest van je draad ook met plezier bekeken. We hebben voor veel soortgelijke 'tekortkomingen van de C5' aanpassingen gemaakt, zoals de bekerhouders bijvoorbeeld. Ik kijk al heel lang naar dergelijke android systemen maar er is altijd wel iets dat me dan weerhoud. Ken je dit filmpje ? https://www.youtube.com/watch?v=QVEapxQBzPken deze? https://www.youtube.com/watch?v=r8W75b2Dy-wWat hij verteld over de 'vage apps' die je uit china moet installeren, krijg ik kriebels. Nergens is van te voren daar iets over te vinden, daar kom je pas achter als er 'spanning op staat'. Heb jij daar nog wat mee te maken gehad om het werkend te krijgen ? Ik heb geen hifi pakket dus dat scheelt dan weer. Het canbus verhaal is me niet onbekend daar ik al in 2008 een pioneer avic met stuurwielbedieingen in een fase 1 heb ingebouwd (draadje staat de sticky's, geloof ik) En ik kan op je foto's niet goed zien wat er met de ruimte is gebeurd waar de RT6 ooit zat. Die android systemen gebruiken die ruimte toch niet ? Mvg, Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
|
25 jul 2024 15:40 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 995 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Naar boven
|
Buddy72 schreef: Ik kijk al heel lang naar dergelijke android systemen maar er is altijd wel iets dat me dan weerhoud. Dat herken ik wel. Dat gevoel had ik ook. En toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en zoals gezegd geen spijt van. Buddy72 schreef: Ken je dit filmpje ? Ja ik heb die meermalen gezien. Het is ook wel een beetje sensatiezoekerij volgens mij. Hij heeft met een van de meest goedkope modellen, zonder van te voren te bedenken hoe het apparaat gemonteerd zou moeten worden, lopen experimenteren. Ik kreeg niet het idee dat hij lang over zaken had nagedacht. Volgens mij was hij de mening toegedaan dat het van radio wisselen ongeveer net zo complex zou moeten zijn als een lege brandstoftank volgooien. Dan kom je van een koude kermis thuis. Ik heb niet het idee dat er op mijn systeem allemaal bijzondere apps draaien, maar heb dat ook niet nauwkeurig uitgezocht. Ik ben daar ook niet zo benauwd voor, welke Chinees is er nu geïnteresseerd in dat ik 's morgens om half negen naar mn werk rij. Ik heb de nodige Android navigatie-apps geinstalleerd, een android-launcher (Agama Car Launcher) maar ik gebruik meestentijds de iPhone via Carplay. Ik moet wel zeggen dat er veel verschil in kwaliteit zit in de Android apps, vaak net een andere userinterface, een verkeerd font wat er dan niet uitziet etc. Daarom vind ik Carplay zo fijn, dat ziet er allemaal gelikt uit. Wat betreft die apps: er is echt een grote community van "Andriod head unit"-enthousiastelingen, waar ervaringen en zo worden uitgewisseld. Er worden daar ook complete nieuwe besturingssystemen gepubliceerd, dan heb je geen last meer van de Chinese apps. Ik kreeg trouwens een sim-card (om de Android radio direct via een dataverbinding aan het internet te hangen) niet aan de praat. Nooit kunnen achterhalen waar dat aan lag. Buddy72 schreef: Het canbus verhaal is me niet onbekend Mooi zo. En toch: verzint eer ge begint. Er zijn een stuk of vijf, zes fabrikanten van die dingen en niet allemaal hebben ze volledige ondersteuning van bv stuurwielbediening, parkeersensoren etc Buddy72 schreef: En ik kan op je foto's niet goed zien wat er met de ruimte is gebeurd waar de RT6 ooit zat. Die android systemen gebruiken die ruimte toch niet ? Je hebt gelijk, daar heb ik nooit een foto van gepost. Bij deze dus, hieronder. De meeste android systemen die ik tegen ben gekomen hebben inderdaad geen vervanging voor de originele radio. Sommige hebben dat wel, die lijkt dan een beetje op een RD3 radio. Er zijn mensen die de originele radio (onaangesloten) laten zitten. Maar dat leek me wat verwarrend, dus ik heb zo'n opbergvakje aangeschaft via een online sloperij ergens in oost-europa (en vervolgens zelf de sfeerverlichting toegevoegd). Partnummer 9657870777, uit Peugeot 307 of misschien zelfs ook wel uit Citroen C3 past perfect (er zit een bepaalde ronding in het front van het opbergvakje). Iin de komende weken wil ik nog proberen of ik m'n OBD2 reader op de headunit kan uitlezen, en m'n (after market) bandenspanningssensoren. Dat vind ik wel het leuke, dat je zelf de keuze hebt voor welke navigatie je gebruikt, dat je je Apple music kan afspelen, dat ik internetradio kan luisteren en nog wat van die technische dingen kan doen zoals ODB2 uitlezen en zo. En eerlijk gezegd, mij bevalt dat grotere scherm toch ook wel, alhoewel ik me levendig kan voorstellen dat anderen graag de originaliteit behouden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
|
25 jul 2024 19:59 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4779 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Buddy72 schreef: Optie 2: Vervang de RNEG voor de RNEG2 zoals gewaardeerd forumlid Exroosje heeft gedaan. plus : Veel van de RNEG tekortkomingen zijn dan verdwenen, Technische uitdaging geen probleem, lexia en CitroenDoc in bezit. min : Niet de goedkoopste oplossing. Advies : Welke onderdeelnummers heb je nodig voor de aanpassing naar de RNEG2 ?
Het setje van Exroosje heb ik overgenomen, was de bedoeling om het in te bouwen in mijn 407C, maar de radio unit past fysiek niet. Setje is compleet met scherm+aangebouwde computer, stuur even een berichtje als je interesse heb, ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben
|
25 jul 2024 23:41 |
|
|
axl
C5club Bikkel
Auto: geen citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Carplay/Android auto interface op de bestaande Rneg kan ook nog.
Ik heb in mijn c4 GP de RT5 vervangen door een RNEG2010, die dezelfde kaarten gebruikt als de SMEG... uiteindelijk 2x de navi gebruikt, en daarna alleen maar Waze op de tablet, een live systeem is toch veel fijner.
|
27 jul 2024 20:49 |
|
|
Buddy72
V.I.P.
Naar boven
|
Hi,
Ik denk dat ik er wel een beetje uit ben. Ik ga voor de android optie en durf de gok ook wel aan. Met name de androidauto optie en aanvullende moderne functies gaven de doorslag. Ik kies wel voor de 7inch uitvoering. Die past dan exact op de locatie van het scherm van de rneg.
Ik zal in dit draadje wel een verslag doen van de inbouw. Ik heb inmiddels uitgebreid contact gehad met de chinese leverancier (wat me op zich al verbaasde).
De onbekende puzzelstukjes zijn al wel bekend dankzij hun.
Wie kan mij alleen vertellen wat de functie en bijbehorende kleur van de fakra connectors op de rneg zijn. Dat moet gps en fm/am zijn... maar wat is wat ?
Alvast dank.
|
29 jul 2024 08:44 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
Buddy72 schreef: Ik ga voor de android optie en durf de gok ook wel aan. Ik zal in dit draadje wel een verslag doen van de inbouw. Altijd leuk! Met foto's graag Citaat: Wie kan mij alleen vertellen wat de functie en bijbehorende kleur van de fakra connectors op de rneg zijn. Dat moet gps en fm/am zijn... maar wat is wat ? Als ik het goed heb onthouden, is blauw de GPS aansluiting. Sommige radiosystemen hebben twee aansluitingen voor FM, een grijze en een witte. Volgens mij is de witte voor FM1/AM, en de grijze voor FM2. Overigens waren bij mij aan de achterzijde van de Android radio geen fakra connecteren. Ik heb gebruik gemaakt van deze, deze en deze verloopkabeltjes. Weet even niet meer precies welke ik wel, en welke ik niet gebruikt heb De laatste kabel in de opsommig in de vorige zin is overigens een verloopkabeltje om van 2 fakra FM/AM-antenne aansluitingen naar een 1xDIN aansluiting te gaan. Dat was mijn oplossing om zowel de witte als grijze fakra aan te sluiten.
|
29 jul 2024 13:02 |
|
|
C5HDI110
Naar boven
|
Buddy72 schreef: Wie kan mij alleen vertellen wat de functie en bijbehorende kleur van de fakra connectors op de rneg zijn. Dat moet gps en fm/am zijn... maar wat is wat ? De kleuren en bijbehorende functies zijn gestandariseerd, met google kom je er vast wel uit
|
29 jul 2024 23:37 |
|
|
Buddy72
V.I.P.
Naar boven
|
Lang leve de zoekmachines...
|
30 jul 2024 09:57 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
Hmmm…. PSA en kleurcodes/standaarden… is dat de perfecte combi?
|
30 jul 2024 12:35 |
|
|
Buddy72
V.I.P.
Naar boven
|
Biedzjee schreef: Hmmm…. PSA en kleurcodes/standaarden… is dat de perfecte combi? Normaal niet maar dit komt volgens mij toch wel overeen ?
|
30 jul 2024 19:02 |
|
|
C5HDI110
Naar boven
|
Dit is geen PSA standaard, maar een internationale standaard, is hetzelfde bij andere auto merken, wel zo makkelijk Het lijstje klopt, let alleen wel op dat de stekkers allemaal iets anders zijn zodat verkeerd aansluiten niet mogelijk is, behalve de kleur "water blue", die past op alles. Je kan bijvoorbeeld een zwarte stekker niet op een witte contra aansluiten, maar "water blue" stekker past op elke kleur contra.
|
31 jul 2024 02:03 |
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|