Re: Slechte emmisiewaarde keuring
Nosmo King schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Nog nooit gehoord over GTL en HVO. Dus HVO is voor mij een no no, maar GTL kan in de 1.6 diesel wel? Mijn C5 moet in augustus weer gekeurd worden. Bij de laatste keuring zat ik met het fijnstof te hoog, wil wel eens proberen of dit scheelt.
Van te voren twee tankjes met GTL tanken, of is zorgen dat je tijdens de keuring op GTL rijd voldoende?
HVO100=100% Hydrotreated Vegetable Oil, geproduceerd uit (dierlijk)afval, restoliën en vetten.
GTL= Gas To Liquid (van gas naar vloeibaar), vloeibare dieselbrandstof die op synthetische wijze wordt verkregen uit aardgas.
Premium diesel zoals V-Power of BP-Ultimate is prima en veel beter verkrijgbaar dan GTL, toen ik mijn diesels (Xantia en C5) had gestald, had ik ze volgetankt met GTL, dat blijft het langst goed. In de C5 heb ik 2x per ongeluk HVO100 getankt (beide keren in Finland

), de 1e keer sneuvelde een verstuiver, de 2e keer had ik het door en snel volgetankt met V-Power diesel. Je merkt het doordat de trekkracht na c.a. 500km minder wordt op een helling, licht stotteren met CC aan, gaspedaal intrappen om te accelereren reageert de motor niet zo vlot als dat het hoort.