Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 apr 2013 07:52
Berichten: 15
Woonplaats: bergentheim
Auto: c5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 135000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
Ik zit met een aantal problemen waarvan ik niet weet in welke mate ze met elkaar te maken hebben. Wat is het geval: in mei 2022 kocht ik via een citroendealer in het westen een C5 tourer 2.0 HDI Blue van 2015 met net 100.000 op de teller, geïmporteerd uit Duitsland ter vervanging van krek eenzelfde C5 (1 maand jonger) die ik plat gereden had. Net als m’n vorige C5 heb ik de nieuwe laten tunen in Amersfoort tot ongeveer 220 PK en dat ook bij de dealer waar ik hem gekocht had aangeven. Na een 5000 km kreeg ik een storingsmelding die te maken had met de Adblue. Omdat ik inmiddels naar het oosten verhuisd was (in de buurt van Hardenberg) heb ik in overleg met de Citroendealer bij een lokale Citroen/Peugeot specialist de storing laten uitlezen. Volgens die diagnose zou de Adbluepomp niet meer werken. Omdat de auto nog garantie had ben ik terug gegaan naar de dealer in het Westen. Deze zou onder garantie de Adblue tank inclusief pomp vervangen. Maar toen ik bij hen arriveerde (een week of wat later) was de storing uit zich zelf weer verdwenen (van het dashboard, de dealer zag hem nog wel in de computer, daar is hij uitgehaald). Omdat de storing niet meer terugkwam heb ik de tank+pomp niet laten vervangen. Dat ging een hele tijd goed maar uiteindelijk kwam de melding terug en moest ik binnen de bekende 1.400 km een dealer bezoeken. De tank + pomp is toen alsnog vervangen en is en passant ook een APK uitgevoerd. Begin 2024 rij ik (per ongeluk) met m’n rechter achterwiel door een erg diepe kuil met als gevolg een storingsmelding ‘roetfilter verstopt’. Ook kwam er witte rook uit de uitlaat, dat was Adblue die blijkbaar met relatief grote hoeveelheden ingespoten werd. De specialist in Hardenberg heeft het roetfilter, de Adblue injector en de NoX sensor vervangen. Dat leek even goed te gaan maar vervolgens kreeg ik de melding: ‘kans op verstopping roetfilter’. De diagnose van de specialist was: waarschijnlijk de verstuivers aan hun eind (de auto had toen 132.000 op de teller). Die zijn vervangen maar daar is het probleem nog steeds niet mee over. De specialist suggereerde vervolgens dat de tuning debet kon zijn aan dit probleem: immers voor meer vermogen moet er meer brandstof ingespoten worden. Met mijn vorige C5 had ik 150.000 km geen centje pijn gehad dus ik vond dat wat ver gezocht. Maar goed, ik de tuner gevraagd of hij de auto tijdelijk terug kon tunen om te zien of dat het probleem zou oplossen. Die wilde daar aan meewerken maar bij het uitlezen (met snap-on apparatuur) kwam naar voren dat de inspuiting van de eolys al een hele poos niet plaats vond. Daarnaast kon het terugtunen niet plaats vinden omdat er een update had plaats gevonden en de tuner durfde het niet aan om in deze versie zijn wijzigingen te niet te doen. Enerzijds omdat hij vreesde dat het ‘duwen’ zou worden (een dode computer), anderzijds hij niet kon zien welke wijzigingen door de update overschreven of gewijzigd zijn.
Ik zou advies van jullie op prijs stellen welke stappen ik zou kunnen nemen om in ieder geval het probleem op te lossen. Ik had zelf bedacht:
- Check op de eolyspomp of deze überhaupt functioneert. Kan dat via een Lexia getest/geïnitieerd worden? Zo ja, kan ik dat dan het beste doen bij een officiële Citroendealer (want die kunnen vaak veel dieper in de computer gluren) of kan dat ook bij specialist? Is er een garage in de ruime omtrek van Hardenberg aan te raden (bijvoorbeeld Enting in Zwartsluis of de dealer in Ommen).
- Als het probleem met de eolysinspuiting getackeld is (bijvoorbeeld nieuwe pomp of reiniging leidingen) kan dan de boordcomputer ‘geflashd’ worden om het de basisprogrammatuur erin terug te plaatsen? Moet dat een dealer doen? Of kan ik ook terecht bij een specialist (Johan O misschien?).
Ben benieuwd of het een beetje samenhangend verhaal is en of er iemand wijs uit kan en wellicht een of meer gouden tip(s) heeft. Groeten Maarten


20 apr 2024 22:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42
Berichten: 787
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
Met een lexia diagbox kan je net zoveel als een Citroën dealer.

Wat ik mis in het verhaal (of ik heb er misschien overheen gelezen) is of het roetfilter niet gewoon echt verstopt zit en aan z’n eindje is gekomen…. Dit kan ook zomaar het geval zijn.


20 apr 2024 22:39
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 apr 2013 07:52
Berichten: 15
Woonplaats: bergentheim
Auto: c5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 135000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
roetfilter is recentelijk vervangen (6 weken geleden ongeveer)


21 apr 2024 09:40
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58
Berichten: 146
Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
Niet naar garage Enting in Zwartsluis gaan, zou ik zeggen, kies dan voor Garage Broekhuis in Zwolle, maar die hebben het ook druk!
Succes Gerrit.


22 apr 2024 11:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41
Berichten: 309
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
Volgens mij zit je probleem in het feit dat er geen eolys wordt ingespoten. Dan verstopt je roetfilter. Ik had het volgelopen roetfilter probleem ook omdat mijn eolys tank leeg was (einde lease was het goedkoper om de teller te resetten dan de tank daadwerkelijk te vullen).
Mijn inziens moet het eolys probleem opgelost worden, dan lost ook het roetfilter probleem ook op. Bij jou in de buurt ken ik helaas geen specialisten.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


22 apr 2024 14:24
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 jun 2009 19:31
Berichten: 97
Auto: C5 Tourer exclusive aut 2015 Motor DW10FC
Opties: Arkamys SMEG v2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Guaranja bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
@Bart-Peugeot

C5 tourer 2.0 HDI Blue en eolys ????????????????


22 apr 2024 17:30
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41
Berichten: 309
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
Nee, ik heb een 308 1.6hdi met adblue en eolys. Alle systemen werken volgens hetzelfde principe als in jouw C5.

Geen eolys zorgt ervoor dat je roetfilter volloopt omdat het filter daardoor niet goed/volledig meer regenereert. Daar zit dus mijns inziens jouw probleem. Maar ik hoor graag van anderen als ik ernaast zit.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


23 apr 2024 00:33
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4555
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
Ik denk ook eolys (roetfilter additief), het spul wat steeds een beetje in de dieseltank wordt gemengd na het aftanken van de auto en ervoor zorgt dat het roet tijdens het regenereren verbrandt. Controle of er nog wat in het tankje zit of dat het additiefpompje nog werkt is vrij simpel, een beetje specialist of dealer weet dat wel. Er was ook nog iets met minimale hoeveelheid diesel tanken, volgens mijn 20L, voor het bijmengen van het additief, stel je tankt steeds 10L, dan wordt er niets bijgemend. Er zijn verder nog een paar voorwaarden voordat er geregeneerd kan worden, zo moeten alle gloeibougies werken, minimale motor temperatuur en snelheid.


23 apr 2024 08:47
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 jun 2009 19:31
Berichten: 97
Auto: C5 Tourer exclusive aut 2015 Motor DW10FC
Opties: Arkamys SMEG v2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Guaranja bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
@C5HDI110 Thanks,
Ik was in de war!
Adblue: stikstofoxidereductie
Eolys: Roetdeeltjesreductie


23 apr 2024 11:37
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3029
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
Bonhof is volgens mij ook niet te ver bij je vandaan. Betrouwbaar adres!

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


23 apr 2024 15:57
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4555
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
edon schreef:
@C5HDI110 Thanks,
Ik was in de war!
Adblue: stikstofoxidereductie
Eolys: Roetdeeltjesreductie

Eolys reduceert niets, het is een katalysator, het verlaagt de verbrandings temperatuur van roet, van 600 naar 450 graden, zodat het in het roetfilter kan verbranden, daarvoor wordt de temperatuur van de uitlaatgassen opgejaagd door de ecu. Een succesvolle regeneratie is afhankelijk van een aantal factoren, en uitsluitend als aan alle voorwaarden is voldaan. Geen enkele van de garages waar je geweest ben heeft hier goed naar gekeken als ik het verhaal zo lees.


23 apr 2024 18:15
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4555
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
1maarten schreef:
De specialist suggereerde vervolgens dat de tuning debet kon zijn aan dit probleem: immers voor meer vermogen moet er meer brandstof ingespoten worden. Met mijn vorige C5 had ik 150.000 km geen centje pijn gehad dus ik vond dat wat ver gezocht. Maar goed, ik de tuner gevraagd of hij de auto tijdelijk terug kon tunen om te zien of dat het probleem zou oplossen. Die wilde daar aan meewerken maar bij het uitlezen (met snap-on apparatuur) kwam naar voren dat de inspuiting van de eolys al een hele poos niet plaats vond. Daarnaast kon het terugtunen niet plaats vinden omdat er een update had plaats gevonden en de tuner durfde het niet aan om in deze versie zijn wijzigingen te niet te doen. Enerzijds omdat hij vreesde dat het ‘duwen’ zou worden (een dode computer), anderzijds hij niet kon zien welke wijzigingen door de update overschreven of gewijzigd zijn.

Vreemd verhaal van de specialist en al helemaal van de tuner dat hij de originele software niet terug kan zetten wegens een update, een update overschrijft de getunde software. Dan nog de vraag wie heeft de update gedaan, dat kan alleen een dealer of Eurorepar garage doen, iets dergelijk zou de garage toch wel aan je vertellen of ergens op de factuur zetten. De meeste tuners bieden een soort garantie om na een dealer update, de software weer aan te passen, omdat het chippen na een update ongedaan wordt gemaakt.


23 apr 2024 22:12
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 apr 2013 07:52
Berichten: 15
Woonplaats: bergentheim
Auto: c5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 135000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
De tuner kon zien dat er nog 1,2 kg eolys in de tank zat dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Ik kan me voorstellen dat de dealer bij het vervangen van de adblue tank (grotendeels onder garantie) en met een apk de software een update heeft gegeven en dat niet op de rekening gezet heeft.

Overigens dacht ik dat alleen dealers die update (op aansturing van Citroen NL) deden, krijgt een Eurorepar die mogelijkheid ook van Citroen NL?

Afijn begin volgende week auto weer naar garage en volgt de check op de eolyspomp, ga proberen er met m'n snufferd boven op te staan en domme vragen stellen, want die zijn het moeilijkste te beantwoorden. :lol:

Meld me weer als er iets te melden is


25 apr 2024 15:16
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4555
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
Hoeveelheid Eolys gaat in liters en is niet uit te lezen bij Citroen, er zit geen fysieke peilsensor in het tankje, de ECU houd bij hoeveel er steeds bijgemengd wordt en trekt dat af van een volle tank. Stel dat de vorige eigenaar om wat voor reden dan ook tussendoor de teller heeft gereset, dan klopt het niet meer wat je uitleest, pas nog bij een Peugeot Expert meegemaakt, Diagbox zegt zit nog 2 liter in. Het tankje gedemonteerd, zo goed als leeg, volle 1L ging er in, daarna 2x 60km snelweg voor een goede regeneratie, nogmaals uitgelezen en het drukverschil was dit keer normaal, de melding verstopping roetfilter komt niet meer terug.

Eurorepar kunnen ook updaten, zijn erkende Citroen reparateurs met minder bemoeizucht van PSA.
In iedergeval, na een update is de software weer origineel, alle aanpassingen van een tuner zijn dan ongedaan.


25 apr 2024 22:46
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 apr 2013 07:52
Berichten: 15
Woonplaats: bergentheim
Auto: c5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 135000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: terugkerende meldingen tav roetfilter verstopping
inmiddels check gehad bij lokale citroenspecialist. eolyspomp maakt geluid bij geforceerd aansturen met Lexia. er kwamen bij het uitlezen wel storingen naar voren, de nummers kon ik niet zo snel noteren werden 'weggedrukt'. uitleg van monteur was dat de eolyspomp niet gereset was bij een vorige keer. datum van de update was ergens in feb 2023 maar het gekke is dat ik niet het gevoel heb dat ik (veel) van het getunede vermogen kwijt ben, moet nog een keer duitsland in om te kijken of ik nog boven de 200 km/u kan komen wat volgens mij kan een standaard c5 2l hdi dat niet... wat ik nu wel heb is dat bij het tanken de tank 'vacuum' gezogen lijkt als ik de tankdop verwijder. bij mijn weten nooit gehad. hoort dat of wijst dat op iets anders?


09 mei 2024 21:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.