Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Mijn C heeft weer een nieuw kwaaltje bedacht; op het moment dat ik het contact aanzet begint er linksonder het stuur wat te tikken. Het is duidelijk het geluid van een relais wat een keer of 3, 4 aan-uit tikt. Soms gebeurt dat als ik de auto gestart heb nog een keer. Verder merk ik er niets aan, hij rijdt gewoon prima en alles doet het... Waarom zou dat gebeuren en zou het kwaad kunnen?
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Relais van het knipperlicht? Je kunt horen of die het is door als je in de auto zit de auto een keer te vergrendelen en te ontgrendelen met de afstandsbediening.
Klapperende relais=niet goed......
Klapperende relais=niet goed......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Volgens mij hebben auto's tegenwoordig al lang geen relais meer voor het knipperlicht, alles wordt electronisch geregeld via de BSI.
Bij mijn C5 heb ik zelfs meermalen gedacht dat het volume van het gesimuleerde clignoteurgeluid toenam naarmate ik harder reed.
Bij mijn 307 is het zelfs zo dat de pieptoon van de waarschuwing van de veiligheidsgordels door dezelfde speaker komt als het knippergeluid van de clignoteur. Als de gordelwaarschuwing namelijk aan gaat is de clignoteur opeens stil.
Welk relais dan wel?
Mogelijk de achterruitenwisser. Die klikt wel hoorbaar op ongeveer die plek.
Bij mijn C5 heb ik zelfs meermalen gedacht dat het volume van het gesimuleerde clignoteurgeluid toenam naarmate ik harder reed.
Bij mijn 307 is het zelfs zo dat de pieptoon van de waarschuwing van de veiligheidsgordels door dezelfde speaker komt als het knippergeluid van de clignoteur. Als de gordelwaarschuwing namelijk aan gaat is de clignoteur opeens stil.
Welk relais dan wel?
Mogelijk de achterruitenwisser. Die klikt wel hoorbaar op ongeveer die plek.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
komt het vanuit de BSI of je stuurkolom?
De BSI heeft wat relais, maar op je com2000 zit een speakertje wat voor waarschuwings signalen zorgt.
Volgens mij ook voor het knippergeluid........
De BSI heeft wat relais, maar op je com2000 zit een speakertje wat voor waarschuwings signalen zorgt.
Volgens mij ook voor het knippergeluid........
Zeg maar André
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Komt van linksonder, bij de zekeringen achter het kleppie
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Even het bakkie open kantelen en een mooi stukje handoplegging doen..........
Dan voel je zo welke klikt, en welk circuit er "klaagt"
Dan voel je zo welke klikt, en welk circuit er "klaagt"
Zeg maar André
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Sja, waar begin je met zoeken naar zo'n vage storing.... Maar ik heb toevallig wat gevonden denk ik. Eerder deze week had ik even die kachel-regelaar (dat regelding met de beroemde mosfet) eruit gehaald omdat daar een irritante fluittoon vandaan kwam, en hier op het forum de geniale tip stond om er een stukje tochtstrip op te plakken. Dat probleem is inderdaad opgelost. Maar toen ik daar wat rommelde met de bekabeling hoorde ik dat relais ineens ook tikken. En nu constateer ik net dat je dat relais óók hoort als je de pook van de automaat in een andere stand zet. Dan hoor je het tikken van die beveiliging die bij de pook zelf zit, maar je hoort van linksonder ook een relais tikken. Nu vermoed ik dus dat het probleem daar ergens bij de pook zit, omdat de bedrading van die kachelweerstand daar ook ergens onder de middenconsole verdwijnt.
Doet dit toevallig bij iemand een lichtje branden?
Doet dit toevallig bij iemand een lichtje branden?
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Niks aan de hand. Het wordt kouder en dan is dat tikken normaal. Het zit tegen het schutbord.
Maar ik kom er even niet op hoe dat ding heet.
Maar ik kom er even niet op hoe dat ding heet.
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
mmm, niks aan de hand, dat hoor ik het liefst..
Maar ik vind het toch wel een beetje apart dat dat ding begint te tikken als ik aan die draden zit te frotten....

Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:56
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Dit onderwerp gaf als enige het resultaat voor achterruitenwisser relais, het bericht van Maarten in 2014.
Mijn achterruitenwisser van mijn C5 uit 2005 zat vast, dat is opgelost door het onderdeel te vervangen wat binnen op het achterruitje zit. Als ik spanning op de achterruitenwisser motor zet mbv een 2de accu zet, draait de wisser weer. Nu herhaal ik dit door spanning te zetten op de stekker die rechts achter de bekleding zit, en ook hier draait de motor/wisser. Dit heb ik gedaan om een kabelbreuk in de achterklep uit te sluiten.
Helaas gaat de motor/wisser niet draaien als ik de stengel achter het stuur bedien, een slagje doordraaien en ik heb wel sproeiwater op de achterruit.
Volgens mij nu nog te controleren is de zekering en het relais. Kan iemand me vertellen waar het relais zit van de achterruitenwisser(motor)? De zekering zit rechtsonder het stuur, volgens het boekje zekering F1/15A.
Of natuurlijk een andere suggestie heeft hoe de achterruitenwisser weer aan het wissen te krijgen.
Ik denk dat hier nog iets stuk is. Het asje van de achterruitenwisser was vastgerot, eens de achterruitenwisser bediend en niet in de gaten gehad dat die niet meer draaide. De motor deed zijn best totdat de spanning te hoog opliep.
Mijn achterruitenwisser van mijn C5 uit 2005 zat vast, dat is opgelost door het onderdeel te vervangen wat binnen op het achterruitje zit. Als ik spanning op de achterruitenwisser motor zet mbv een 2de accu zet, draait de wisser weer. Nu herhaal ik dit door spanning te zetten op de stekker die rechts achter de bekleding zit, en ook hier draait de motor/wisser. Dit heb ik gedaan om een kabelbreuk in de achterklep uit te sluiten.
Helaas gaat de motor/wisser niet draaien als ik de stengel achter het stuur bedien, een slagje doordraaien en ik heb wel sproeiwater op de achterruit.
Volgens mij nu nog te controleren is de zekering en het relais. Kan iemand me vertellen waar het relais zit van de achterruitenwisser(motor)? De zekering zit rechtsonder het stuur, volgens het boekje zekering F1/15A.
Of natuurlijk een andere suggestie heeft hoe de achterruitenwisser weer aan het wissen te krijgen.
Ik denk dat hier nog iets stuk is. Het asje van de achterruitenwisser was vastgerot, eens de achterruitenwisser bediend en niet in de gaten gehad dat die niet meer draaide. De motor deed zijn best totdat de spanning te hoog opliep.
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Met een lexia kun je zien of de schakelaar wel een signaal afgeeft. Dan weet je meer.
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:56
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Inderdaad. Morgen langs de garage om dit uit te sluiten, daar ik geen Lexia heb.
Blijft de vraag nog wel openstaan waar het relais zit.
Blijft de vraag nog wel openstaan waar het relais zit.

Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Ik hoor hem altijd tikken onder het dashboard bij de bestuurderskant.
Hij zal wel op/bij de BSI zitten
Hij zal wel op/bij de BSI zitten
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:56
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Als ik draaiknop aan de stengel rechts achter het stuur op achter ruitenwisser zet hoor ik een klik. Mijn conclusie is dat het relais bediend wordt.
Inmiddels in de glazen achterruit de achter ruitenwisser eenheid vervangen, nu draait de wisser iig weer. Het asje was vast gerot. Spanning dmv een 2de kleine accu op de motor gezet, deze draait, links achter de verzamelstekker geopend en op de betreffende pootjes spanning gezet, de wisser draait.
Stuur bediening deed het nog niet, de 15A zekering vervangen en voila, daar wiept de wisser weer. Probleem opgelost.
Nu de achterruit verwarming nog.
Inmiddels in de glazen achterruit de achter ruitenwisser eenheid vervangen, nu draait de wisser iig weer. Het asje was vast gerot. Spanning dmv een 2de kleine accu op de motor gezet, deze draait, links achter de verzamelstekker geopend en op de betreffende pootjes spanning gezet, de wisser draait.
Stuur bediening deed het nog niet, de 15A zekering vervangen en voila, daar wiept de wisser weer. Probleem opgelost.
Nu de achterruit verwarming nog.