C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:49
Auto: C5 Tourer XTR BlueHdi 150
Opties: Apple CarPlay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir Perla Nera
Een paar weken geleden m'n 4e C5 aangeschaft: een zwarte Tourer XTR Bluehdi 150 met 65000 op de teller. Buitenkansje voor mij: eigenlijk als nieuw, handgeschakeld, hydractive, CarPlay en weinig kilometers.
Vanaf ophalen veerde hij af en toe veel te stug bij grote oneffenheid in de weg en bij nemen van snelle bochten.Ook waggelde hij over drempels.
Mede door info hier op het forum de conclusie dat de veerbollen niet meer goed waren.
Dus de garage (citroen-dealer) gebeld, ze deden niet flauw, en gisteren onder garantie 4 veerbollen vervangen.
Een enorm verschil, maar nu deint dat de vering wel enorm na bij oneffenheid in wegdek of nemen van drempels, vooral de achterkant voor mijn gevoel

Nu las ik hier op het forum dat dat kan komen door lucht in het systeem. Ik heb al wat 'gymnastiek' gedaan, lijkt iets te helpen.
Is dit iets wat dan vanzelf gaat wegtrekken of is het raadzaam om nog andere dingen te checken?
BX Break 1.9D, Xantia Break 1.9TD, XM 2.1D, C5(PH1) Break 2.0HDi, C5(PH2) Break 1.6HDif, C5(PH3) Tourer 2.0HDi
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Meer gymnastiek...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 593
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gymnastieken zal niet helpen!
Je hebt in totaal 7 veerbollen, 1 op elke hoek, 1 als midden bol op de vooras en 2 midden achter.
Die midden bollen maken deel uit van het hele comfort, nu lijkt het erop, dat alleen de hoekbollen vervangen zijn.

Groet,
Kees.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:49
Auto: C5 Tourer XTR BlueHdi 150
Opties: Apple CarPlay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir Perla Nera
Klopt. Ik heb begrepen dat voor en achter de bollen zijn vervangen, 4 stuks.
Zouden de voormiddenbol en die andere 2 in het midden van de as verantwoordelijk zijn voor het nadeinen c.q. demping?

Ik heb net een uurtje gegymnastiekt en moet straks een paar honderd km rijden. Ben benieuwd
BX Break 1.9D, Xantia Break 1.9TD, XM 2.1D, C5(PH1) Break 2.0HDi, C5(PH2) Break 1.6HDif, C5(PH3) Tourer 2.0HDi
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 593
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@bas:
De tussen bollen voor en achter zorgen normaal gesproken voor een za ht veer comfort.
Ik vraag me af, of er geen comfort bollen op de hoeken gezet zijn.
Wanneer de hoekbollen de juiste zijn en de tussen bollen te veel druk verloren hebben zou de auto stug zijn, zoals je ook beschrijft.
Zelf zou ik nu eerst controleren welke bollen er gemonteerd zijn merk en type.
Groet,
Kees.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Je mag toch hopen dat dealers wijzer zijn dan het plaatsen van "comfort" bollen...
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:49
Auto: C5 Tourer XTR BlueHdi 150
Opties: Apple CarPlay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir Perla Nera
Dank Kees en C5jan voor de input.

Gisteren tijdens de rit blijft ie bij oneffenheden in de weg nog steeds enorm nadeinen.. Ik heb m maar In de sportstand gezet. Dan is het nog net te doen, maar zelfs dan deint ie erger dan een 2CV...
Ik vrees dat ik na t weekend weer aan de telefoon moet hangen met de garage... maar vanwege werk zal ik er de hele week toch in moeten rijden voor een project in Rotterdam

Ik vind het toch raar dat een citroen-dealer bollen vervangt en blijkbaar niet ff een rondje er in gereden heeft om te checken of het dan ok is...

Ik zal s kijken wat voor bollen het zijn nu, maar ik heb geen idee van wat dat zou moeten zijn
BX Break 1.9D, Xantia Break 1.9TD, XM 2.1D, C5(PH1) Break 2.0HDi, C5(PH2) Break 1.6HDif, C5(PH3) Tourer 2.0HDi
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 593
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@bas:
Hierbij 2 foto's van de originele veerbol, de druk is 50 bar, maar dat gaatje aan de onderzijde is 1,65 mm. Deze laatste is waarschijnlijk opgeboord denk ik. Hierdoor veranderd zowel de ingaande als uitgaand demping.
Groet,
Kees.
veerbol2.jpg
veerbol1.jpg
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:49
Auto: C5 Tourer XTR BlueHdi 150
Opties: Apple CarPlay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir Perla Nera
Veel dank al, Kees!
Ik kan niet vinden hoe en waar ik een foto (bestand) moet toevoegen hier.
Maar op de mijne staat KR 70 in grote letters. Op die van jou staat MC 50, dus mss niet het goeie type er bij mij op gekomen?

Groet, Richard
BX Break 1.9D, Xantia Break 1.9TD, XM 2.1D, C5(PH1) Break 2.0HDi, C5(PH2) Break 1.6HDif, C5(PH3) Tourer 2.0HDi
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Als dat getal met de druk te maken heeft,... lijkt het wel een voorraadbol. Of regulateurbol, zoals het volgens de ifhs prijslijst heet.
https://www.desnoekfabriek.com/c-583519 ... len-lijst/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is een bol zonder dempers. Dat verklaart je waarnemingen wel...
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Nb , als dat inderdaad klopt is het ronduit gevaarlijk om nu met je auto te rijden. Er is namelijk geen demping, dus sterk verminderd contact met de weg.

Ik zou bij eerste gelegenheid de garage contacteren om bevestiging dat dit het juiste, of verkeerde, type bol is.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 593
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@ Richard::

OMG!!!
dat zijn de tussenbollen voor, daar zit helemaal GEEN demper in!!!
Dat verlaard een hoop.
KR70 zit als tussenbol aan de voorzijde, achter moet 40/ 44bar zitten, zowel op de hoek, als de 2 tussenbollen.

Onbegrijpelijk, dat ze dit gedaan hebben, vooral omdat je zegt, dat het een Citroën dealer is.

Groet,
Kees.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 593
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Richard:

Om in de toekomst onnodige problemen te voorkomen, doe je er verstandig aan, om het LDS niveau te controleren, er wordt daar nog al eens door "monteurs" te veel in gedaan.

als de auto normaal op hoogte staat en je kijkt in de vul opening, mag er GEEN vloeistof te zien zijn.
In de laagste stand van de vering, mag het zeefje onderin net nat worden.
Eigenlijk moet dit met een diagbox gecontroleerd worden, maar dit is een goede leidraad.
Groet,
Kees.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:49
Auto: C5 Tourer XTR BlueHdi 150
Opties: Apple CarPlay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir Perla Nera
@Kees en Jan,
Ontzettend dank voor de info!!
Ik ga vanaf morgen er mee aan de slag en zal jullie op de hoogte houden.

Helemaal eens dat dit, zeker voor een citroen-dealer, een enorme domme fout is zeg... welke junior monteur hebben ze hier op los gelaten denk ik dan..
BX Break 1.9D, Xantia Break 1.9TD, XM 2.1D, C5(PH1) Break 2.0HDi, C5(PH2) Break 1.6HDif, C5(PH3) Tourer 2.0HDi
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ongeveer de reden dat je mijn auto's nooit bij een dealer zult aantreffen.
Het verrast me amper.
Plaats reactie