Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
"STOP! motor te heet" waarschuwing
Auteur |
Bericht |
raoel
C5club Newbie
Geregistreerd: 07 jun 2021 09:43 Berichten: 3 Woonplaats: Zutphen
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200k
Kleur: grijs
Naar boven
|
 "STOP! motor te heet" waarschuwing
Hallo!
Ik rijd al een aantal jaar C5. Heerlijk. Ik heb helaas een terugkerend probleem: STOP! Motortemperatuur te hoog! Vaak net rond de 100km/h; maar een enkele keer ook bij lagere snelheden. En ook een paar keer bij koude motor, als de auto net gestart is? De sensor op het dashboard gaat vrolijk op en neer. Blijft soms netjes horizontaal in het midden, maar soms zakt hij opeens naar 0 of vliegt hij omhoog om daarna weer te stabiliseren.
Eerst alles aan koeling gedaan, daar kan het echt niet aan liggen: waterpomp is gloednieuw, KVS is al 2x vernieuwd en 5x onlucht. Voor zover te analyseren doet thermostaat zijn werk. Nieuwe temperatuursensor zou je zeggen? Ja al gedaan. Het probleem verdween een paar maanden. En kwam toen weer terug.
Eerst was het soms, toen steeds vaker, en toen ging hij elke minuut wel af. Uitbreide analyse door de garage: wat aanslag op het contact van de sensor, is schoongemaakt. Bedrading doorgemeten, gecontroleerd op kabelbreuk. ECU reset. Probleem bleef. Theorie: KVS-sensor overleden door kortsluiting? Nog een keer nieuwe sensor erin.
Probleem opgelost. Dacht ik.
Weer een paar maanden gereden zonder storingen. Maar vandaag tijdens een kort ritje weer meerdere keren het STOP signaal.
Iemand enig idee welke stappen ik kan nemen? De garage weet het niet. Elke keer die STOP met een piep is lastig te negeren.
Phase 2 (2008), benzine, 2.0 16V, break
p.s. de storing die de garage zag was iets in de orde van dat de temperatuursensor een storing met "ongeldige waarde gemeten"? Iets in die orde.
p.s.2. ik had het ook op de facebook C5 club gevraagd (ik kom verder niet graag op facebook, maar iemand had het getipt) en meerdere mensen zeiden "lekke koppakking" - maar een garage moet toch kunnen zien of de koppakking lek is? En dan verwacht je toch iets van olie in de KVS of andersom? of KVS/olie verbuik? Dat is allemaal niet het geval. Ik heb 2 garages gehad en beide dachten aan een elektronisch probleem.
p.s.3. een vriend van mij heeft een Xantia met dezelfde 2.0 V16 motor, deze heeft 2 sensoren voor de KVS: degene die wij hebben + een thermische switch die parallel over de KVS sensor staat. Als de switch aan gaat krijg je een STOP storing. Als de switch stuk is, krijg je allerlei vergelijkbare problemen die ik heb want dan dan wordt het hele signaal van de KVS sensor onbetrouwbaar en dat zou verklaren waarom het probleem tijdelijk verdwijnt als je een nieuwe KVS sensor hebt. Weet iemand of wij deze switch ook hebben?
|
17 sep 2023 21:15 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4219 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing
raoel schreef: En ook een paar keer bij koude motor, als de auto net gestart is? Dit is een bekend probleem, het is de sensor die een ongeldige waarde geeft, vervangen door een originele van de dealer lost het probleem meestal op. Met een imitatie sensor, besteld op kenteken bij de lokale automaterialenzaak, is het vaak na een paar weken of maanden terug. De motor blijft goed werken neem ik aan, want daar schrijf je niets over, alleen de melding en meter op het dashbard dus, dat is nog een indicatie dat de sensor het probleem is. Temperatuur uitlezing voor de ECU en BSI gaat via dezelfde sensor, maar op een andere manier voor beiden, iets met voltage en weerstand. Anders zou je eens kunnen uitlezen wat de temperaturen zijn tijdens het opwarmen en rijden met de auto.
|
17 sep 2023 22:18 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7077 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 458000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing
Ontluchting, dacht ik als eerste aan. Dat moet echt exact volgens het boekje, anders is het kansloos.
Is dat 5 x volgens dat boekje gegaan? En waarom dan 5x?
Thermostaat leek goed? Maar was ie het ook?
|
18 sep 2023 15:12 |
|
 |
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 936 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 386007.09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
 Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing
Dat moet echt exact volgens het boekje, anders is het kansloos.
Dat snap ik echt niet, Ik doe het nooit volgens het boekkie en nooit problemen. wel lekkage. De lucht gaat naar het hoogste punt, en dat is bij mij de radiateur en dat komt uit in het expansievat + 2 ontluchtnippels achter de motor. Zet het systeem wel op 1.5 bar Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
18 sep 2023 16:07 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4219 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing
Het feit dat het probleem ook net na het starten bij een koude motor soms optreed, kun je eigenlijk alles op de sensor na uitsluiten, er is zelfs een service bulletin van. Ik lees dat Raoel nog iets over een Xantia schrijft, dat verhaal kun je helemaal dumpen, C5 werkt heel anders, heb er uren aan gespendeerd toen een maatje met een C5 een vaag koelprobleem had. De dealer heeft ons toen de tip van de sensor gegeven, en daarna pas vonden we de info terug in de documentatie, we zaten op een verkeerd spoor doordat de sensor goed leek.
|
18 sep 2023 18:18 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7077 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 458000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing
Frans 99 schreef: Dat moet echt exact volgens het boekje, anders is het kansloos.
Dat snap ik echt niet, Ik doe het nooit volgens het boekkie en nooit problemen. wel lekkage. De lucht gaat naar het hoogste punt, en dat is bij mij de radiateur en dat komt uit in het expansievat + 2 ontluchtnippels achter de motor. Zet het systeem wel op 1.5 bar Grüß Dat is dan ook geen ew10a. Die heeft enkele hoogste punten, en dito relevante ontluchtingsnippels. En dan nog lukt het niet altijd om alle lucht eruit te krijgen in één poging. Ik had 2,5 ton geleden mijn c5 bijna opgegeven, hij bleef overkoken... poging tig deed het hem wél.
|
18 sep 2023 18:35 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|