C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2023 12:21
Auto: Citroen C5 Aircross
Brandstof: Benzine
Onlangs terug gekomen van vakantie en in het oosten van Duitsland per ongeluk E5 benzine getankt die flink duurder was dan E95 - E10. Maar goed, de auto moet zowel op E10 al E5 kunnen rijden, sterker nog, ik rij al ca. 40.000 op E10 (= elektra). Of het iets met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar 11 km voor de Nederlandse grens ging het mis. Ik wou een auto inhalen en gaf even flink gas. Op dat moment nog geen probleem, maar direct na het inhalen werden de hulpsystemen uitgeschakeld en werd het "motorsymbool" kort getoond. Daarna ging de snelheid er redelijk snel uit, al hebben we de afslag van ca. 1000 meter nog net gehaald. De auto ging met horten en stoten vooruit, alsof ik over een erg hobbelig wegdek reed. Na een veilige plek te hebben gevonden heb ik de auto uitgeschakeld. Daarna ingeschakeld om de motor te koelen, althans dat was mijn achterliggende gedachte. Niet veel later de auto weer gestart en toen waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Uit schrik wel de snelweg wel vermeden en via provinciale wegen naar huis gereden,

Nu staat de auto bij de Citroen dealer en zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd.
1. updates uitgevoerd (ook verborgen updates) die met een dergelijke storing te maken zou hebben.
2. bougies zijn vervangen

Ze gaven aan wat ik normaal tank (dat is E10) en met regelmaat bij een witten pomp, maar zeker niet altijd. Het advies van de monteur om E5 te tanken.

Echt blij ben ik er niet mee, heb ik een hybride C5 Aircross en nu moet ik voor duurdere E5 (oude Euro 98) kiezen. Het is voor mij nog maar de vraag of de meerprijs opweegt tegen het verminderde verbruik.

Wat is jullie ervaring?

Hier wat informatie gevonden https://www.inwendige-motorreiniging.nl ... nzine.html
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
E10 benzine veroudert sneller door de Ethamol die erin zit. Dat is denk ik wat je ondervonden hebt.
Sommige merken e5 zijn ethanolvrij; Shell. BP in Nederland. De rest is niet gegarandeerd.
Tank nooit bij een witte pomp.
Als het al goede benzine is, is niet gegarandeerd dat het in feite E0 is.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Juist bij een hybride niet die E10 meuk tanken ….

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 dec 2006 14:41
Auto: C5 Aircross, Business Plus, 1.2 Puretech
Opties: afn. trekhaak - Pioneer speakers - Dakdragers
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 48000
Kleur: White perl
Locatie: Sassenheim
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Eigenlijk niet grappig, ik heb precies hetzelfde meegemaakt afgelopen week op vakantie in Oostenrijk.
Ik tank altijd E5 in Nederland, want rijd ook op lpg, na benzine tanken in Oostenrijk, E5 bij Aral, motorstoring, de motor bokt en schudt vooral bij lage toeren.

Uit laten lezen door een lokale garage, vol met fouten maar niets specifieks.
Alles gereset maar na 50 km ( op benzine) weer storing.

Op lpg loopt de motor prima, geen gestuiter of gebok.
Als je overschakelt op benzine meteen weer het rare gedrag.

Ik had al een afspraak staan voor een grote beurt bij onze huis-dealer.
Ben benieuwd wat er uit komt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Ik denk maar zo.
Als het instructie boekje zegt dat je E10 mag tanken, gewoon doen.
Het is een hybride dus ver kom je niet op elektriciteit, dus rij je veel op benzine en dus die verouderd niet veel.
E.e.a natuurlijk gebruiksafhankelijk.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
bmonninkhof schreef:Echt blij ben ik er niet mee, heb ik een hybride C5 Aircross en nu moet ik voor duurdere E5 (oude Euro 98) kiezen. Het is voor mij nog maar de vraag of de meerprijs opweegt tegen het verminderde verbruik.
De meerprijs weegt zeker op tegen het verbruik, op 98 rij je meer kilomters, omgerekend naar km/cent ben je met 98 goedkoper.
Heb ik met een auto van mij uitgetest toen E10 werd ingevoerd, dat verhaal ga ik niet herhalen, vast wel te vinden met de zoekfunctie. Afgezien van de prijs per km, het gezeik met E10 en extra onderhoud komt bij alle merken voor, goedkoop E10 tanken is duurkoop op lange termijn.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het is niet zozeer het verbruik waarom je het moet doen, maar om de veel stabieler brandstof. E10 wordt niet leuk oud. Als lpg rijder tank ik het niet. Die paar centen meer wegen niet op tegen de ellende, die niet denkbeeldig maar zeker is
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:41
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Locatie: Rijnmond
Ries schreef:Op lpg loopt de motor prima, geen gestuiter of gebok.
Als je overschakelt op benzine meteen weer het rare gedrag.
Dan denk ik aan een defecte benzine injector. Ik heb een keer dezelfde symptomen ondervonden met mijn lpg 307.
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
Plaats reactie