LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4711 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Mijn commentaar op je vragen Alleen het wiel RV hoeft los, en daar zal de veerpoot naar beneden zakken, dit klusje doe je het beste op een 4 kolommer, met motorbok. - In de laagste stand zetten. - Dop los en eerst een beetje aftappen via de slang in de wielkuip, een halve liter is genoeg - Slang er weer snel op en dan pas drukloos maken met Lexia!!! - Na het drukloos maken, Lexia afkoppelen en accupool los. - Draai nog een paar keer heen en weer met het stuur om de laatste restjes eruit te krijgen. - Vergeet na het afvullen met verse LDS niet om weer aan het stuur te draaien, om de lucht uit de stuur cilinder te krijgen. - Slang zit met een click-R klem vast, die peuter je met een kleine schroevendraaier los en weer vast met een click-r tang
|
02 jun 2023 08:56 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 493
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Ik moet dit in mijn tuin doen, heb zodoende geen brug ter beschikking. Vanwaar die motorblok?
Ivm geringe hoogte bij drukloos stel ik me voor dat ik onder elk wiel een stevig blok beton kan plaatsen voordat ik drukloos maak. Op die manier past er toch een krik en bok rechtsvoor met wagen in laagste stand.
Voor de rest alles nu wel duidelijk zo, dank weer voor je uitleg. Twijfel alleen nog over nieuw vat, hoewel met jouw fotos duidelijk is dat ik daar niet over hoef te twijfelen. Het is vooral de hoge prijs die me doet twijfelen.
|
02 jun 2023 10:19 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4711 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Met de motorbok kun je de voorkant heffen om het wiel eraf te halen en daarna zo ver mogelijk laten zakken, om de LDS uit de veerpoot LV te persen. Verder is het makkelijk om de auto aan de voorkant weer omhoog te gooien zodat je het stuur makkelijk heen en weer kan draaien.
Ik vergeet 1 belangrijke tip, boor een gat in de oude dop van het vaatje, haal daar een autoventiel doorheen, draai dit op het nieuwe afgevulde vat. Neem een fietspomp met drukmeter, en pomp c.a. 1,4 bar in het systeem, om het systeem op voordruk te zetten voordat je de accu weer aansluit, de pomp is niet zelfaanzuigend. In de documentatie staat 1,2 bar, daarmee duurt het erg lang, met 1,4 bar gaat het een stuk sneller.
|
02 jun 2023 11:37 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
@Wilc5:
Waarom koop je niet een paar oprij bokken, werk wel zo veilig?. Over je bollen, gezien de kilometer stand kan het niet anders, dan ze behoorlijk terug gelopen zijn, mits ze niet eerder vervangen zijn. Het is een beetje lastig uit te leggen waarom een lagere druk in de bollen veel invloed heeft op het veer gedrag,ik maar laat ik het proberen.
Als eerste kijk wat er gebeurt, als de wagen op hoogte gezet wordt na het starten. De pomp drukt de wagen omhoog, tot de hoogte sensor bepaald, dat de juiste hoogte is bereikt. Deze druk voor is bij mij (v6/24 3.0) 100 bar. De standaard bol van 50 bar wordt daarom met 50% ingedrukt, de tussenbol (als die er is) van 70 bar wordt dan 120 cm3 ingedrukt. Als nu de bollen teruglopen, blijft de druk om de auto op hoogte te zetten gelijk!!! Dit betekend dan, dat het volume, dus veer comfort afneemt, want de bol zal sneller stug worden. Ook de demper karakteristiek verandert, omdat dit een samenspel van demper met druk is.
Gezien de kosten van een veerbol bij de dealer ruim 160 Euro kun je beter die van I.H.F.S nemen, die kosten rond de 70 Euro bij Ruygrok in Abbenes.
tot zover, groet, Kees.
|
02 jun 2023 11:52 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 493
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Hartelijk dank voor de tips en uitleg. Dat gaat even sparen worden, 4 bollen, lds, tankje, oprijbokken. De bollen zijn 72 ex btw. X4 =350€. Gelukkig nog niet dringend nodig, ze veert nog redelijk, lijkt het.
|
02 jun 2023 12:52 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4711 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Bollen zijn flink gestegen in prijs, dat was al voor het toeslaan van het graaiflatie virus Heb ergens iets gelezen over sterk afgenomen vraag, zou zomaar kunnen kloppen, Citroen's met HP vering op de weg zijn sterk afgenomen.
|
02 jun 2023 16:13 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 493
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Vroeger was ik 1 van de eersten die zijn bollen liet bijvullen bij de plaatselijke citroen dealer. Dat was een stuiterende GS Pallas.
Kostte toen, eind jaren 80, iets van 100 gulden, als ik het me goed herinner. Was het geld dik waard, ze veerde ineens weer als een jongedame. De monteur die de vulling deed vertelde me dat hij vond dat het veel te duur was volgens hem. Gaatje boren, ventiel er in schroeven, stikstof op druk brengen, doppie er op en klaar.
4 bollen+tankje+4 liter LDS = rond de 600€.
|
02 jun 2023 16:27 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Zojuist even gekeken op de site van Ruygrok. De bollen van I.F.H.S. zijn op dit moment 47,50 Euro. @ Wilc5.. Je weet van mijn project, dat ik mn bollen nu kan vullen. Groet, Kees.
|
02 jun 2023 16:32 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 493
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Ik heb daar ook gekeken en de bollen voor mijn break staan op 72 ex btw.
Nee Kees, ik weet niks van dat project. Klinkt heel interessant.
|
02 jun 2023 16:36 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3058 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
C5HDI110 schreef: Met de motorbok kun je de voorkant heffen om het wiel eraf te halen en daarna zo ver mogelijk laten zakken, om de LDS uit de veerpoot LV te persen. Verder is het makkelijk om de auto aan de voorkant weer omhoog te gooien zodat je het stuur makkelijk heen en weer kan draaien.
Ik vergeet 1 belangrijke tip, boor een gat in de oude dop van het vaatje, haal daar een autoventiel doorheen, draai dit op het nieuwe afgevulde vat. Neem een fietspomp met drukmeter, en pomp c.a. 1,4 bar in het systeem, om het systeem op voordruk te zetten voordat je de accu weer aansluit, de pomp is niet zelfaanzuigend. In de documentatie staat 1,2 bar, daarmee duurt het erg lang, met 1,4 bar gaat het een stuk sneller. Dat is inderdaad een hele goeie tip!! Anders ben je echt lang bezig met de boel weer op druk te krijgen en ga je twijfelen en vervolgens naar dingen zoeken die niet aan de orde zijn.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
02 jun 2023 16:40 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
@Wilc5: Toch wel hoor Wil, hieronder je bericht op mijn veerbol_project. Interessant hoor, en mooi gedaan.
Ik had vroeger een oude GS die om de 1 of andere reden vrijwel geen gas meer in de bollen had. Ben ik toen mee bij een citroen garage geweest waar ze ventielen op de bollen hebben geplaatst en daarna gas bijgevuld. Ze veerde weer als een jongedame.
Die ventielen leken sterk op die wat jij hebt geplaatst. Verschil was dat zij die ventielen op de bollen plaatsten zonder dezen te demonteren. Ik weet niet meer of die bollen ook aangeboord werden of dat er al iets voorzien was voor plaatsing ventielen. Maar meen dat er geboord werd.
Waar heb je die ventielen vandaan?
|
02 jun 2023 17:21 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 493
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Ah, zo te zien is het met mijn geheugen als met mijn vering, is niet meer wat het geweest is. Ik ga nog eens terugkijken daar Kees.
|
02 jun 2023 18:11 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3058 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Volgens mij hebben alle groene bollen zo’n ventiel. Bij de grijze ph3 bollen zijn ze verdwenen in mijn herinnering….
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
02 jun 2023 19:59 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3593 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Klopt. De LHM bollen konden zo gevuld worden. Het membraan was itt bij de nieuwere LDS bollen ook poreus waardoor er sowieso altijd stikstof verloren ging.
|
02 jun 2023 20:55 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
De laatste type bollen voor de XM en XANTIA waren groen of grijs en hadden 3 putjes rond de nippel, dit was om aan te geven, dat er een ander type membraan inzat. Vanwege deze putjes kon Chyparse deze niet meer vullen met zijn apparatuur. @boes: Ook het membraan van de nieuwe C5 bollen lekken,welliswaar veel minder.
Groet, Kees.
|
02 jun 2023 21:27 |
|
|
|