C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik kreeg van de week plots het rode stop licht en de waarschuwing te laag niveau remvloeistof.

Dat klopte, het voorraadpotje was vrijwel leeg. Na alle wielen nagekeken te hebben en geen lek te hebben kunnen constateren op dit forum gaan lezen en zodoende kwam ik bij de rembekrachtiger uit. Ook daarin kwam ik geen vloeistof tegen. Potje bijgevuld en enige dagen in de gaten gehouden. Er verdwijnt wat vloeistof, maar niet alarmerend veel. Hoewel, zelfs een klein lekje is voor mij al alarmerend. Auto lijkt wel goed te remmen, maar ik ben wel een hele relaxte rijder dus hoef ook vrijwel nooit echt steviger te remmen.

Uiteindelijk heb ik ontdekt dat er onder het abs blok een lekkage zit. Waar precies is nog een vraag. De remleidingen die naar en van dat blok lopen zijn allen helemaal ok, droog. Ik heb de zekeringkast weggehaald en kon ook zo niet meer zien dan dat er onder dat abs blok remvloeistof aanwezig is.

Mijn prangende vraag is nu dus of er iemand is die enig idee heeft of dat blok zelf ook kan lekken, of wat er aan de hand kan zijn daar?

Bij voorbaat hartelijk dank en groet,

Wil.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Kun je niet met zo'n tandartsspiegeltje onder het blok kijken? Veel onderdelenzaken verkopen dat.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Zoiets was ik al wel van plan, zekeringenkast en luchtfilterbehuizing wegnemen en met spiegeltje en lampje kijken. Terwijl ik kijk iemand anders het pedaal laten indrukken.

Maar ik vraag me nu af of zo'n lek op die plaats een bekend verschijnsel cq gebrek is bij deze wagen. Heb er eigenlijk niets over kunnen vinden op dit forum dus dat zal wel meevallen.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Normaal gezien toch niet. De C5 ph3 heeft een geheel eigen rem systeem en daar wil nog wel eens een probleem mee zijn (mijn ervaring)
Misschien eerst alle pakkingen en rubbers nakijken
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Het lek bleek inderdaad in het abs blok te zitten, ik vermoed een rubberen ring tussen het blok en het pompdeksel, dat zwarte ronde ding. Heb voor 16,83€ een 2dehandsie gekocht, verzenden was duurder dan het blok zelf. Voor dat geld had ik geen zin om te kijken of het lekke blok gereviseerd zou kunnen worden. Als ik ooit eens zin heb ga ik dat oude blok wel opereren om te zien wat er precies speelde.

Vervangen was een fluitje van een cent. Heb niets hoeven in te leren. Voor het eerst ontlucht met de lexia, ook niet echt moeilijk, wel wat werk en tijd.

Heb nu weer lekvrije strakke remmen.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Mooi zo dat het gefixt is :smt023

Ontlucht procedure is inderaad tijdrovend bij de Ph1/2, later met Diagbox voor C5-3/407 is de procedure veréénvoudigd, ben je veel sneller klaar.
Plaats reactie