Goede morgen forumleden. Net lid geworden maar altijd even gekeken naar vragen en antwoorden op jullie site. Ik rij een C5 break in Burundi en als ik door een kuil rijd hoor ik een klappend geluid. Ik dacht eerst aan de voorwiel ophanging en heb de voorste en achterste bevestiging van de draag arm vervangen maar zonder verbetering, vervolgens de rubbers van de stabilisatie stang en de connector van de stabilisator stang naar de wielophanging. Nog steeds hetzelfde geluid. Ik denk nu eerder aan de veerpoot of de veerpoot schotel. De auto veert nog gewoon goed, maar lijkt snelle bewegingen niet goed op te vangen.
Is dit op een bepaalde manier te testen? Het is een break van 2004 met 250000 op de teller
Is er bij de C5 PH1 verschil in veerponten tussen de 1.8 of 2 lt versie of de diesel versie of zijn die allemaal uitwisselbaar.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2022 13:19
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 255000
Kleur: Grijs
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hoor je die klap bij het inveren of bij het uitveren?
Dat laatste is een gekend verschijnsel bij de C5, je merkt dat dan bijvoorbeeld als je wat harder over een drempel heenrijdt en bij het afrijden van die drempel krijg je dan die "klap".
De oorzaak zit 'm in de snelle beweging in de veercilinder, waarbij er aan het eind van de slag geen soepele demping zit als de zuiger helemaal aan het eind komt in de veercilinder.
Als dát het verschijnsel is, moet je daarmee leren leven.
Groet,
JW
Dat laatste is een gekend verschijnsel bij de C5, je merkt dat dan bijvoorbeeld als je wat harder over een drempel heenrijdt en bij het afrijden van die drempel krijg je dan die "klap".
De oorzaak zit 'm in de snelle beweging in de veercilinder, waarbij er aan het eind van de slag geen soepele demping zit als de zuiger helemaal aan het eind komt in de veercilinder.
Als dát het verschijnsel is, moet je daarmee leren leven.
Groet,
JW

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2022 13:19
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 255000
Kleur: Grijs
bedankt JW. bij drempels ben ik bekend met het verschijnsel. Het treedt echter op als er oneffenheden in de weg zitten dus meer frequent als geluid. Ik weet niet wat de rol is van de veerschotel . kan daar ruimte in ontstaan tussen het einde van de veerpoot en de schotel. Moet zeggen dat de wegen hier niet al te voortreffelijk zijn dus waarschijnlijk wel wat klappen gemaakt in het verleden.
Joost
Joost
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mei 2017 15:33
Auto: Break
Opties: linker voorwiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310.000
Kleur: zwart, lekker in de zomer :)
Locatie: Wijnjewoude
Goedemorgen,
Ik had van de zomer ook klapperend geluid links voor.
Ik rij veel over klinker wegen door bossen, dus lekker oneffen.
Nu bleek dat er ruimte was gekomen in de fuseekogel.
Na deze vervangen te hebben was het geluid weer weg.
Groet, Menno
Ik had van de zomer ook klapperend geluid links voor.
Ik rij veel over klinker wegen door bossen, dus lekker oneffen.
Nu bleek dat er ruimte was gekomen in de fuseekogel.
Na deze vervangen te hebben was het geluid weer weg.
Groet, Menno
Phase 1 wordt straks een Phase 2. Meerdere auto's bekeken maar oude liefde roest niet.