C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2021 19:16
Auto: Nog geen
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 100000
Kleur: zilver
Beste mensen,
Ik ben Chiel en ook nog citrofiel. Begonnen in een Bx D, toen een XM2.1 turbo D, daarna een XM 2.016V, een van de laatsten uit 1999. Geweldige auto, ongeveer 200K mee gereden op LPG zonder noemenswaardig probleem. Staat nu in stalling.
Nu rij ik al weer een tijdje in een Volvo V70 D5. Bonkig maar het gaat nooit stuk.
Nu wil het toeval dat ik van een familielid een mooie C5 Ph5 exclusive uit maart 2010 kan overnemen, 1,6THP met ca. 100K op de teller. Distributie is ooit al vernieuwd. Het rijdt (en veert) geweldig, echt een verademing na zo' n Volvo. Motortje loopt als een zonnetje maar er ging laatst schijnbaar wel een lampje branden van het oliepeil.
Mijn vraag aan jullie: loop ik veel risico op ernstige mortorproblemen, gezeik en hoge kosten? Kan ik iets doen om dat te voorkomen? Is het echt zo erg allemaal met die THP motor of loopt het wel los? Ik wil toch wel weer 100K zonder veel gedoe kunnen rijden met die C5.
Bedankt alvast voor alle input!
Chiel
Ik ben Chiel en ook nog citrofiel. Begonnen in een Bx D, toen een XM2.1 turbo D, daarna een XM 2.016V, een van de laatsten uit 1999. Geweldige auto, ongeveer 200K mee gereden op LPG zonder noemenswaardig probleem. Staat nu in stalling.
Nu rij ik al weer een tijdje in een Volvo V70 D5. Bonkig maar het gaat nooit stuk.
Nu wil het toeval dat ik van een familielid een mooie C5 Ph5 exclusive uit maart 2010 kan overnemen, 1,6THP met ca. 100K op de teller. Distributie is ooit al vernieuwd. Het rijdt (en veert) geweldig, echt een verademing na zo' n Volvo. Motortje loopt als een zonnetje maar er ging laatst schijnbaar wel een lampje branden van het oliepeil.
Mijn vraag aan jullie: loop ik veel risico op ernstige mortorproblemen, gezeik en hoge kosten? Kan ik iets doen om dat te voorkomen? Is het echt zo erg allemaal met die THP motor of loopt het wel los? Ik wil toch wel weer 100K zonder veel gedoe kunnen rijden met die C5.
Bedankt alvast voor alle input!
Chiel
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Tja, een THP is een enorme gok ….
Ik denk persoonlijk niet dat je er nog 100k probleemloos mee rijden kan.
Als er nu al lampjes ed branden gaan is dat geen goed voorteken.
Ik neem aan dat je het THP problemen draadje al hebt doorgenomen ?
Een handige site is ook die van BJG ; https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... /ep6dt-thp" onclick="window.open(this.href);return false;
Welkom op de site!
Ik denk persoonlijk niet dat je er nog 100k probleemloos mee rijden kan.
Als er nu al lampjes ed branden gaan is dat geen goed voorteken.
Ik neem aan dat je het THP problemen draadje al hebt doorgenomen ?
Een handige site is ook die van BJG ; https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... /ep6dt-thp" onclick="window.open(this.href);return false;
Welkom op de site!
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Voor 2014 zijn het horrorblokken, dat zijn de 150 of 156PK motoren, niet aan beginnen 
Daarna zijn ze verbeterd, maar dan nog is er aandacht nodig in de vorm van extra preventief onderhoud, een mentaliteit van de auto rijd prima, dus niets aan doen is verkeerd. Ik ben er overigens gisteren achter gekomen dat de laatste C5 uit 2015, een 156pk THP heeft i.p.v. de 165PK e-THP, klopt dit? Vind het vreemd dat Citroen niet het 165PK blok in de laatste C5 uit 2015 heeft gemonteerd.
Daarna zijn ze verbeterd, maar dan nog is er aandacht nodig in de vorm van extra preventief onderhoud, een mentaliteit van de auto rijd prima, dus niets aan doen is verkeerd. Ik ben er overigens gisteren achter gekomen dat de laatste C5 uit 2015, een 156pk THP heeft i.p.v. de 165PK e-THP, klopt dit? Vind het vreemd dat Citroen niet het 165PK blok in de laatste C5 uit 2015 heeft gemonteerd.
C5club Rookie


Berichten: 38
Lid geworden op: 20 dec 2013 19:22
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 608124
Kleur: Beige
Olielampje brandend + THP = hard weglopen.
NIET DOEN! Motor gaat bij stationair lopen gegarandeerd hikken. 
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Toen ik 7 jaar geleden mijn C5 ph2 kocht had de garagist waar ik hem kocht al enkele ph3's met thp motor als sloper staan, vanwege ernstige motorschade.
Ver vandaan blijven, hoe mooi het ook lijkt.
Ver vandaan blijven, hoe mooi het ook lijkt.
C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2021 19:16
Auto: Nog geen
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 100000
Kleur: zilver
OK dankjewel allemaal. Unanieme waarschuwing om dit niet te doen! Heel jammer want het is een mooie auto.

