Tijdje geleden alweer een eerste verstuiverpakking, die koperen ring, moeten vervangen. Dat was al een probleem, want bij het weer vastzetten van de bout die de verstuiver vast zet ging de schroefdraad in de kop aan gort. Dat kon ik oplossen door er een helicoil in te zetten.
Ditzelfde met die schroefdraad gebeurde nu ook weer. En ik zit echt niet als een gek die bout vast te draaien, met de momentsleutel op de minimum waarde van 27N ingesteld en heel voorzichtig aandraaien kwam er niet de gewenste klik edoch voelde draaiendeweg ik steeds minder weerstand.
Het lijkt wel of dat aluminium van de kop broos wordt in de loop van de jaren.

Ik was er al op voorbereid en pakte het doosje met de helicoils er bij, gat opboren met de juiste maat boor, getapt en een helicoil er in proberen te draaien. Dit ging niet helemaal naar wens, het gat diende wat verder opgediept te worden want de coil ging er niet diep genoeg in. Na opdiepen opnieuw de tap er in gedraaid, beetje bij beetje en zonder te forceren.
Althans, dat was de bedoeling, maar uiteindelijk begon de tap steeds zwaarder te gaan, ik snap nu dat dit kwam doordat het gat nog niet diep genoeg was. Ik denk ik blijf doortappen tot het niet verder meer gaat, en voordat ik dat punt bereikte brak de tap af.

Het is gelukkig (of helaas) een geodkope tap, lijkt wel gietijzer. Geprobeerd hem aan het nog uitstekende restant met een moordenaartje los te krijgen. Maar nu steekt er niets meer bovenuit.
Da's mooi knudde dus, en ik schat zo in dat ik hier beter niet verder aan kan gaan lopen klooien. Want ik kan wel een boortje van 60 euros kopen en een goeie centerpons, maar het lijkt me stug dat ik zonder brokken die 2 cm keiharde tap er uit kan peuren.
Nu heb ik 2 keuzes, denk ik.
1 - Een kennis van een kennis die thuis aan auto's sleutelt en kundig is en een werkplaats heeft wil het wel proberen maar kan niet garanderen dat het tot een goed einde gaat komen.
2 - Een werkplaats die cilinderkoppen en andere motoronderdelen rectificeert wil het proberen en met een beetje mazzel gaat het hen wel lukken. Maar dan moet ik wel de kop gedemonteerd brengen.
En eigenlijk is er nog een derde keus, eerst de kennis een poging laten wagen en indien dat niet lukt de kop er uit en naar de professionele meneer brengen.
En ja, doordenkend zou een vierde mogelijkheid nog zijn om er meteen een nieuwe kop in te zetten. Kost met een beetje mazzel net zoveel als twee monteurs los laten op die tap zonder vooraf te weten of dat het gewenste resultaat van een tevreden snorrende madamme oplevert.
Wat denken de aanwezige ervaringsdeskundigen van deze situatie, wat goede raad is van harte welkom.
P.S., Kop er uit halen is denk ik geen probleem, heb al eens eerder een cilnderkop (heet dat ding waar de kleppen in zitten zo?) van een andere auto vervangen en dat ging wél zonder problemen. Zal vast een hele klus zijn maar zonder haast is dat te doen hier. Zou ik gelijk mooi de distributie weer eens vervangen en wat aan de olielekkage van de plastic kleppendeksel kunnen doen.