Oplopende en te hoge laadspanning
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Mooi geregeld Overigens, die vrijlooppoelie is er om het risico op breken van de riem te verminderen. Als je snel gas loslaat, zal een zware dynamo door de massatraagheid van z'n rotor nog willen doordraaien, en dan kan de riem scheuren. In sommige gevallen speelt hij ook een rol bij het verminderen van het klapperen van de riem. Dat die 90A dynamo er geen had is dus niet zo gek, die heeft een lichtere rotor. Vraag: vervang je gelijk de riem? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jul 2022 14:38 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Fijn!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 jul 2022 19:06 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
|
15 jul 2022 19:33 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Mooie demo!
|
15 jul 2022 19:55 |
|
 |
Brinkfilter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58 Berichten: 182 Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Controleer de massakabel op het motorblok ook even kan behoorlijk gecorrodeerd zijn, bout M8 moet goed vast zitten! Loopt rechtstreeks naar de Min v.d. Accu!
|
15 jul 2022 21:56 |
|
 |
WilC5
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 527
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 398.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Die riem zit er een 40k op, net zolang als de kapotte dynamo. Ziet er nog prima uit. Mijn bedoelilng was die later te vervangen, tegelijk met de distributie en waterpomp, die hebben beiden 75k achter de kiezen.
Maar nu je het zegt, ik haal maandag een nieuwe riem, als ik toch langs ga voor de dynamo. En later doe ik de distributie, is nu nog een beetje vroeg en heb weinig zin in veel gedoe. Heb ook begrepen dat ik voor distributiewissel een speciaal setje gereedschap moet aanschaffen.
Zal ook even kieken naar de massa op het blok, hoewel ik denk dat die wel snor zit hoor, niet zolang geleden nog los gehad, en weer vast gezet. De accu laadt ook netjes op, geen spatje last van iets wat lijkt op haperende massa.
Dank voor het meedenken, en voor de uitleg over vrijlooppoelie. De nieuwe dynamo heeft er wel 1tje. Ik dacht dat die vooral dient om het laden van de accu te onderbreken als die "vol" zit. Maar begrijp nu dat er meer achter zit. Onlangs nog een kennis zijn riem kapot gegaan vanwege vastgelopen vrijlooppoelie.
|
15 jul 2022 22:38 |
|
 |
WilC5
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 527
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 398.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Ter afsluiting nog even melden dat de nieuwe alternator er in zit en alles werkt weer zoals het hoort. Wederom wil ik mijn hartelijke dank uitspreken voor alle hulp van een fantastich forum, echt hoor, geweldig! 
|
18 jul 2022 21:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Mooi dat het opgelost is Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 jul 2022 23:53 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4860 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Oplopende en te hoge laadspanning
JW-C5 schreef: Overigens, die vrijlooppoelie is er om het risico op breken van de riem te verminderen. Als je snel gas loslaat, zal een zware dynamo door de massatraagheid van z'n rotor nog willen doordraaien, en dan kan de riem scheuren. Mooie uitleg, nooit bij stilgestaan dat massatraagheid een grote rol speelt, ik dacht altijd primair het opvangen van klappen als de dynamo zwaar belast word.
|
19 jul 2022 00:49 |
|
 |
|