Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Nou het zit vandaag niet mee. Vandaag de olie ververst en filters vervangen.
Ik dacht check dan ook even de bougies mede omdat er vorig jaar een vastgeroest zat.
Deze had ik toen losgekregen en dacht dat dat nu ook wel zou lukken.
Maar helaas, hij brak af. Dus groot probleem.
Iemand enig idee hoe ik deze eruit krijg zonder het kleppendeksel te hoeven verwijderen?
Ik dacht check dan ook even de bougies mede omdat er vorig jaar een vastgeroest zat.
Deze had ik toen losgekregen en dacht dat dat nu ook wel zou lukken.
Maar helaas, hij brak af. Dus groot probleem.
Iemand enig idee hoe ik deze eruit krijg zonder het kleppendeksel te hoeven verwijderen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
heb je ronde slijpsteentjes .
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Je bedoelt dan een dremel of iets dergelijks? Die heb ik wel maar past er toch niet in?
Waarschijnlijk zit dit ook muurvast ivm de roest.
Was al aan het denken om een houtbeitel erin te slaan zodat ik die kan gebruiken als schroevendraaier maar ben bang dat het achtergebleven stuk te vast zit .
Waarschijnlijk zit dit ook muurvast ivm de roest.
Was al aan het denken om een houtbeitel erin te slaan zodat ik die kan gebruiken als schroevendraaier maar ben bang dat het achtergebleven stuk te vast zit .
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als je verticale manier materiaal wegneemt gaat de spanning eraf en krijg j ze dan er wel uit.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Eerst maar eens met deblockoil aan de gang denk ik. Grootste zorg is dat er geen brokstukken in de cylinder moeten komen.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Stel de vraag ook eens op het C5 gedeelte van het citroen-forum.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
Als de dikke rand van de bougie (die de afdichtring aandrukt)nog aan het deel van de bougie at in het gat zit er nog aan zit, dan zou je deze https://www.conrad.nl/nl/p/gedore-67597 ... 89730.html kunnen gebruiken.
Sucses er mee!
Zweef...
Sucses er mee!
Zweef...
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat ken ik en al mee gewerkt , dat is het niet , daardoor zet het materiaal nog meer uit en komt vaster te zitten , dat is iets heel goed als het materiaal los zit.
dit is veel beter.

dit is veel beter.

Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Je moet inderdaad de spanning van de schroefdraad van die huls in de cilinderwand verminderen. Daarna kun je er ivm de roest wat kruipolie inspuiten en een dag later losdraaien.
Vraag is; hoe kan het dat net die ene bougie zo geroest is? Lekt er iets op? Verschillende metalen op elkaar?
Vraag is; hoe kan het dat net die ene bougie zo geroest is? Lekt er iets op? Verschillende metalen op elkaar?
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Bedankt voor alle reacties,
Ik denk dat ik morgen eens ga proberen met de deblockoil en kijken of ik dan verder kom.
Zal ook de garage eens bellen of zij er iets mee kunnen.
Dit ook mede omdat dinsdag de APK keuring is.
De oorzaak weet ik nog niet precies, het enige wat erboven zit is een slangetje van de ruitenwisservloeitof maar heb daar nog nooit vocht gezien of gevoeld.
Ik heb het idee dat deze ooit gelekt heeft en nu dat ik eenmaal roest in de bougieopening heb en deze er niet uitgehaald kan worden het gewoon blijft doorroesten.
Dus miss wel verstandig om het kleppendeksel te verwijderen en goed schoon te maken zodat deze weer roestvrij is. Maar weet niet of het dit alles zo gaat zonder dat ook het blok open moet indien de rest van de bougie er niet uit gaat of als er rommel in de motor terechtkomt.
En als het blok open moet dan zal het waarschijnlijk een dure aangelegenheid worden.
Ik denk dat ik morgen eens ga proberen met de deblockoil en kijken of ik dan verder kom.
Zal ook de garage eens bellen of zij er iets mee kunnen.
Dit ook mede omdat dinsdag de APK keuring is.
De oorzaak weet ik nog niet precies, het enige wat erboven zit is een slangetje van de ruitenwisservloeitof maar heb daar nog nooit vocht gezien of gevoeld.
Ik heb het idee dat deze ooit gelekt heeft en nu dat ik eenmaal roest in de bougieopening heb en deze er niet uitgehaald kan worden het gewoon blijft doorroesten.
Dus miss wel verstandig om het kleppendeksel te verwijderen en goed schoon te maken zodat deze weer roestvrij is. Maar weet niet of het dit alles zo gaat zonder dat ook het blok open moet indien de rest van de bougie er niet uit gaat of als er rommel in de motor terechtkomt.
En als het blok open moet dan zal het waarschijnlijk een dure aangelegenheid worden.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Wanhopen kan altijd nog. Ik heb van ergere gevallen gehoord waar het nog goed gekomen is
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Inderdaad, dit setje niet gebruiken, als het uitdraaigereedschap afbreekt, kun je op zoek gaan naar een andere cilinderkop.zweefbakkie schreef:Als de dikke rand van de bougie (die de afdichtring aandrukt)nog aan het deel van de bougie at in het gat zit er nog aan zit, dan zou je deze https://www.conrad.nl/nl/p/gedore-67597 ... 89730.html kunnen gebruiken.
Kleppendeksels lichten heeft geen zin, dan kom je er niet beter of dichterbij, het beste is om dit over te laten aan een garage.
Mocht je toch zelf aan de slag gaan, verwijder dan het (voorste) kleppendeksel van de inlaat, zodat je kunt zien dat de inlaatkleppen maximaal ingedrukt zijn van de betreffende cilinder. Verwijder het gasklephuis en sluit daar een stofzuiger op aan, zodat vrijkomende metaaldeeltjes gelijk worden opgezogen. Monteer wel bougies in de overige gaten, voor een zo groot mogelijk vacuum op de cilinder waar je aan gaat werken.
Eigenlijk had je de vastgeroeste bougie vorig jaar gewoon moeten vervangen en het schroefdraad in de kop schoonmaken

Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Heb net met de garage gebeld en kan hem neerzetten en dan kijken ze er 11 juli naar.
Schijnt erg druk te zijn.
Dus denk dat ik maar ga kijken voor een andere auto zodat ik nu vooruit kan en dan probeer ik zelf maar te repareren.
Bougie heb ik vorig jaar al vervangen voor nieuwe kreeg deze toen wel los.
Enigste wat ik niet gedaan heb is het verwijderen van de roest in het gat omdat ik daar niet bij kon, heb toen alleen de stofzuiger erop gezet om de losse deeltjes te verwijderen.
Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak dat die nu weer vastzit.
Dus wordt nog vervolgd.

Schijnt erg druk te zijn.
Dus denk dat ik maar ga kijken voor een andere auto zodat ik nu vooruit kan en dan probeer ik zelf maar te repareren.
Bougie heb ik vorig jaar al vervangen voor nieuwe kreeg deze toen wel los.
Enigste wat ik niet gedaan heb is het verwijderen van de roest in het gat omdat ik daar niet bij kon, heb toen alleen de stofzuiger erop gezet om de losse deeltjes te verwijderen.
Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak dat die nu weer vastzit.
Dus wordt nog vervolgd.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Over 3 weken pas??? Ik zou snel een andere garage zoeken 

Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Even een update voor diegene die het interesseert.
Uit voorzorg heb ik me maar een C4 gekocht omdat het praktisch erg lastig is met 4 kinderen en geen auto te hebben.
Maar das een ander verhaal hahaha.
Ik heb een afspraak gemaakt in een andere garage voor volgende week woensdag.
Echter het jeukte me toch om er zelf wat aan te doen aangezien ik het ook veroorzaakt heb haha.
Ik heb met deblock ice regelmatig een inspuiting gedaan en toen na twee dagen toch met een linkse tab geprobeerd.
Echter dit bleek toch niet te werken zoals vele al geadviseerd hadden haha.
Uiteindelijk heb ik hem vandaag toch uitgeboord. En is gelukt. Door er een stofzuiger bij te houden en de boren te dopen in een pot met dik vet zodat de bramen blijven plakken wat overigens goed werkte.
Uiteindelijk was de schroefdraad verdwenen en zoals ik kan beoordelen is de schroefdraad van het blok niet beschadigd. Heb er een nieuwe bougie ingedraaid en die ging net zo goed als een andere en was ook goed vast te zetten.
Wel bleef de bovenste ring op het blok vastzitten. Deze met een hamer en houtbeitel makkelijk losgekregen.
Toen met een magneetje vastgemaakt aan een draad de doorgevallen bramen opgevist.
Er kwam niet veel uit. Helaas schoot magneetje los en ligt die nu in het blok. In een poging deze op te vissen zag ik echter iets wat ik niet wilde zien en dat bleek een compleet stuk schroefdraad (de onderkant van de bougie) te zijn. Ben toen maar gestaakt met het zoeken naar het magneetje omdat de conclusie hieruit is dat het blok open moet om alles te reinigen.
Gezien het feit dat ik geen dure reparatie wil en de auto niet gestart mag worden nu heb ik besloten om het blok zelf te open.
Weet niet of dat verstandig is maar wil het graag proberen.
Dus wordt nog vervolgt……..
Overigens de C4 rijd ook lekker…..
Uit voorzorg heb ik me maar een C4 gekocht omdat het praktisch erg lastig is met 4 kinderen en geen auto te hebben.
Maar das een ander verhaal hahaha.
Ik heb een afspraak gemaakt in een andere garage voor volgende week woensdag.
Echter het jeukte me toch om er zelf wat aan te doen aangezien ik het ook veroorzaakt heb haha.
Ik heb met deblock ice regelmatig een inspuiting gedaan en toen na twee dagen toch met een linkse tab geprobeerd.
Echter dit bleek toch niet te werken zoals vele al geadviseerd hadden haha.
Uiteindelijk heb ik hem vandaag toch uitgeboord. En is gelukt. Door er een stofzuiger bij te houden en de boren te dopen in een pot met dik vet zodat de bramen blijven plakken wat overigens goed werkte.
Uiteindelijk was de schroefdraad verdwenen en zoals ik kan beoordelen is de schroefdraad van het blok niet beschadigd. Heb er een nieuwe bougie ingedraaid en die ging net zo goed als een andere en was ook goed vast te zetten.
Wel bleef de bovenste ring op het blok vastzitten. Deze met een hamer en houtbeitel makkelijk losgekregen.
Toen met een magneetje vastgemaakt aan een draad de doorgevallen bramen opgevist.
Er kwam niet veel uit. Helaas schoot magneetje los en ligt die nu in het blok. In een poging deze op te vissen zag ik echter iets wat ik niet wilde zien en dat bleek een compleet stuk schroefdraad (de onderkant van de bougie) te zijn. Ben toen maar gestaakt met het zoeken naar het magneetje omdat de conclusie hieruit is dat het blok open moet om alles te reinigen.
Gezien het feit dat ik geen dure reparatie wil en de auto niet gestart mag worden nu heb ik besloten om het blok zelf te open.
Weet niet of dat verstandig is maar wil het graag proberen.
Dus wordt nog vervolgt……..
Overigens de C4 rijd ook lekker…..