Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Hebben de veerpoten zelf ook een vervang termijn ?
Achtergrond: C5 break uit 2007, 2.0 HDiF met 450k ervaring.
Mijn banden blijven cuppen en stuur blijft trillen onder dynamische last, verschillende snelheden en optrekken.
Alles is uitgelijnd,aandrijfassen, fuseekogels, stuurkogels vervangen, binnenste stuurkogel bestuurderskant ook (alles niieuw) . Draagarmen + rubbers vervangen. De bollen staan op druk en veren soepel, hoewel dat niet zoveel zegt over de veerplaatjes intern.
Zitten er mechanische kleppen in de veerpoot die veereigenschappen bepalen die kunnen slijten ? Omdat bij conventionele lekker schokbrekers de banden ook kunnen gaan cuppen, zoek ik het in deze hoek. Of zou een bol die op druk staat nog steeds aan vervanging toe kunnen zijn op deze leeftijd ?
Achtergrond: C5 break uit 2007, 2.0 HDiF met 450k ervaring.
Mijn banden blijven cuppen en stuur blijft trillen onder dynamische last, verschillende snelheden en optrekken.
Alles is uitgelijnd,aandrijfassen, fuseekogels, stuurkogels vervangen, binnenste stuurkogel bestuurderskant ook (alles niieuw) . Draagarmen + rubbers vervangen. De bollen staan op druk en veren soepel, hoewel dat niet zoveel zegt over de veerplaatjes intern.
Zitten er mechanische kleppen in de veerpoot die veereigenschappen bepalen die kunnen slijten ? Omdat bij conventionele lekker schokbrekers de banden ook kunnen gaan cuppen, zoek ik het in deze hoek. Of zou een bol die op druk staat nog steeds aan vervanging toe kunnen zijn op deze leeftijd ?
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik heb me altijd laten vertellen dat een schokbreker in de bol zit , zodus is de bol stuk .
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zeker, de demper zit in de bol. Op de overgang tussen het veergedeelte van de bol en de veercilinder.
Die dempers slijten ook, de veerplaatjes verliezen hun veerkracht.
Vraag: heb je dat cuppen alleen aan de voorkant?
Bij de C5 komt het met name aan de achterkant voor.
Groet,
JW
Die dempers slijten ook, de veerplaatjes verliezen hun veerkracht.
Vraag: heb je dat cuppen alleen aan de voorkant?
Bij de C5 komt het met name aan de achterkant voor.
Groet,
JW
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als je een voorraadbol bekijkt en een gewone bol ziet , ze je het verschil.
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Ja, achter had ik het ook maar heb er nu nieuwe lagers in de draagmarmen zitten.JW-C5 schreef:Zeker, de demper zit in de bol. Op de overgang tussen het veergedeelte van de bol en de veercilinder.
Die dempers slijten ook, de veerplaatjes verliezen hun veerkracht.
Vraag: heb je dat cuppen alleen aan de voorkant?
Bij de C5 komt het met name aan de achterkant voor.
Groet,
JW
Ik rij op Michelin Primacy 4 dus dat is beetje dure hobby om die steeds te vervangen voordat het profiel op is. Had ook Dunlop Blureponse geprobeerd maar ook die waren al gaar voordat ze op waren.
Eigenlijk is het cuppen nog tot daar aan toe; ik wil eigenlijk gewoon mn stuur trilling- en schudvrij =]
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 758
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik rij zelf ook op primacy 4 gemonteerd op een C5 break met 327k op de teller.
Maar geen last van cuppen of een trilling
Maar geen last van cuppen of een trilling
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
in Belgie kunnen ze op de autokeuring de vering testen , hoe zit dat in Ned.
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Knudde zeg, al zoveel dingen gedaan en dan nog zit je niet echt lekker. Heeft deze auto dit altijd al gedaan sinds je hem hebt?
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Ja, hij schudde al bij aanschaf, toen nog op 334k. Schijven rondom waren al vervangen maar de banden waren op, dus ik gooide het daarop.
Remklauwen zijn ook al vervangen omdat de handremkabels vast zaten, kromme schrijven uiteraard. Die zijn ook vervangen maar had afgelopen apk weer een kabel vast dus kan niet helemaal uitsluiten dat er weer een schrijf kom is.
Ik moet zeggen dat mn vorige C5 (type 1, 2.0 hdi, tot 430k gereden) eigenlijk ook nooit trilling vrij was helaas. Ben ondertussen zoveel onderdelen en pogingen verder dat ik niet zo goed weet of ik nog verder wil met C5's. Met de XM (en amn andere (lease-)auto's had ik hier nooit last van.
Remklauwen zijn ook al vervangen omdat de handremkabels vast zaten, kromme schrijven uiteraard. Die zijn ook vervangen maar had afgelopen apk weer een kabel vast dus kan niet helemaal uitsluiten dat er weer een schrijf kom is.
Ik moet zeggen dat mn vorige C5 (type 1, 2.0 hdi, tot 430k gereden) eigenlijk ook nooit trilling vrij was helaas. Ben ondertussen zoveel onderdelen en pogingen verder dat ik niet zo goed weet of ik nog verder wil met C5's. Met de XM (en amn andere (lease-)auto's had ik hier nooit last van.
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij mijn C5 werd het probleem pas echt opgelost na vervanging van achtereenvolgens de motor ophangrubbers (dat scheelde al een boel) en daarna de aandrijfassen.
Het schudden bij optrekken was toen helemaal weg.
Trillen door onbalans is iets waar de McPherson wielophanging van de C5 heel erg gevoelig voor is, zeker als de voorwieluitlijning bijna op 0 staat
Groet,
JW
Het schudden bij optrekken was toen helemaal weg.
Trillen door onbalans is iets waar de McPherson wielophanging van de C5 heel erg gevoelig voor is, zeker als de voorwieluitlijning bijna op 0 staat
Groet,
JW
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Hoewel ze allemaal al eens vervangen zijn in mijn bezit zal ik nog eens een controle rondje doen. Misschien heb ik een slechte imitatie er tussen zitten die het na een of twee jaar alweer heeft opgegeven
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Dat je al zo snel na vervanging remklauwen alweer vastzittende handrem had is toch raar, of had je 2dehands klauwen gemonteerd?
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Nee de kabel zat vast in dat fantastische buizen systeem, daardoor kwam de hevel niet goed terug (dat was afgelopen apk het geval).
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;



