C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik ga er van uit dat alles goed aangesloten zit, want gecontroleerd. De bedoeling van de metingen die ik wil doen is kijken of de voeding en massa van de ecu ok zijn.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Nou .. dat kan je misschien ook anders aanvliegen. Ik merkte dat de schroef van het massapunt linksvoor best warm werd na een startpoging. Boeiend want daar loopt de startstroom niet door ahgi.
Even wat rommelen aan de massapunten, slagje los, wat schuiven en weer vast?
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Ga ik morgen checken, dank voor de tip. :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 587
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ik heb eens op het schema gekeken, probeer eens de massa verbinding MC 11, MC 30 en MC 32 te controleren.
Zoals MC11 loopt o.a naar punt 5 en13 van connector 16V VE en aan G en G1 connector 32V GR.
deze punten kun je met de multimeter op Ohm t.o.v. van de min aan de accu controleren.
MC 30 looptnaar nummer 6 van Connector 16 VE
MC 32 loopt naar punt 8 van connector 16V VE

Je zou op deze punten aan de connector een lage waarden naar de min van de accu moeten meten, echt 0 zal het niet zijn, maar zeg maar alles onder de 10 Ohm is oke.

Ik hoop, dat je er wat aan hebt.
groet,
Kees,
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
WilC5 schreef:
Ik heb zojuist geprobeerd de voedingen en massa van de ecu te meten. Echter, BJG geeft aan dat deze metingen met aangesloten stekkers dienen te geschieden. En dat is mijns inziens onmogelijk, door de vorm van de stekkers. Ik heb wel een paar hele dunne en flexibele punten voor de stekkers van de multimeter om in de stekker te kunnen meten. Maar die punten krijg ik met geen mogelijkheid in de stekker gefrummeld bij de draden die gemeten dienen te worden. Ook is het erg lastig om te zien welke draden precies naar welke punten op de stekkers gaan.

Iemand nog een suggestie om deze metingen tóch te kunnen doen?
Bovenop de stekker zitten kapjes, bevestigd aan de kabelboom met een kleine tiewrap. Die knip je los, daarna met een kleine schroevendraaier ontgrendel je het kapje en schuif je het zijwaarts uit de stekker. Daarvoor moet je wel even de stekker losnemen. Dan kan je heel eenvoudig bovenin de stekker met een dunne meetpen meten.

Meet spanning met aangesloten stekker tov accu min, weerstand zou ik niet doen, het effect van weerstand is afhankelijk van de stroom die er loopt.

Voorbeeld waarom dit niet handig is:
Een overgangsweerstand van bijvoorbeeld 2 Ohm (U=IxR) bij 5A zorgt voor een spanningsverlies van 10V (!!!!) je houdt dus bijna niets meer over. Een weerstand van 1 ohm kan een normale multimeter eigenlijk al niet meer nauwkeurig meten terwijl die bij 5A wel zorgt voor een verlies van 5V, waardoor de regeleenheid al niet meer werkt.

Aan de andere kant is een eventuele weerstand van bijvoorbeeld 15 ohm in een signaaldraad waar nauwelijks stroom loopt totaal niet van invloed.

Het doel van de metingen is uiteindelijk om te bepalen waarom het motormanagement niet communiceert met de rest van de auto. Dat kan komen van een aansluiting, maar ook elders liggen.

Om te communiceren heb je nodig:
1. Voeding
2. Massa
3. CAN

Die drie moet je dus meten.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Het is

Nou, het is gelukt, na verwijdering van de kapjes heb ik gemeten, resultaten:

Voeding: 12.46
Massa: 0
CAN hi 3.56
CAN lo: 3.38
K line: 2.27

Ben benieuwd wat je aan de hand van deze resultaten iets meer kunt zeggen over hoe en wat.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De regeleenheid heeft dacht ik meerdere (4) massa-aansluitingen, en ik dacht twee voedingen, heb je deze allemaal gemeten met hetzelfde resultaat?
Controleer eventueel of je ze allemaal gehad hebt.

Als de meting op CAN correct is gedaan dan is de CAN-bus is niet correct, daar gebeurt iets vreemds. Om dit echt te kunnen zien heb je nu eigenlijk een scoop nodig.
Ik vind ook vreemd wat er op de K-line gebeurt. Daar is nu ook geen communicatie mogelijk, dat vind ik vreemd, maar strookt wel met het niet kunnen uitlezen.

Wat kan je nog doen:
Neem eens de stekker van het motormanagement los terwijl je CAN Hi en Lo meet.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Hoi BJG, dank voor je snelle reactie. :smt023

Oei, ik heb maar 1 voeding en 1 massa gemeten. :smt173

Ik ga nogmaals meten, ook met losse stekker de CAN hi en lo. Laat weer weten hoe en wat.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Nou, hèhè, eindelijk even tijd gehad om op het gemak te meten. Hierbij de resultaten:

Accu-spanning: 12.53

1-A3 - CAN Low: 3.37
1-A4 - CAN Hi: 3.54
1-B4 - K line: 2.27
1-C3 - + ecu: 12.47
1-G1 - massa ecu: 0
1-H1 - massa ecu: 0
2-L1 - + ecu: 12.5
2-L4 - massa ecu: 0
2-M4 - massa ecu: 0

Met losse stekker:
CAN lo: 2.46
CAN hi: 2.54
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De voedingen en massa's zijn okee.

Het CAN-bus werkt met losgekoppelde motor-ecu goed.
Bij aangesloten motor-ecu ontstaat er
1. overload
2. Can Lo gaat omhoog met Hi

Dit lijkt op een onderbreking in Can Lo, via de afsluitweerstand gaat de Lo dan mee omhoog.
Ik zou dit eigenlijk op de scope moeten zien om 100% te kunnen bevestigen.

Is/zijn de stekker / pennen of aansluiting of bedrading van CAN in de stekker nog heel?

Het lijkt er op dat motormanagement wel communiceert en dat alleen CAN Hi op de bedrading terecht komt, via de afsluitweerstand (BSI) gaat dan CAN Lo mee omhoog. Dit moet dan wel haast een mechanisch probleem zijn.
Nogmaals een scoopmeting kan dit bevestigen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Jij ben snel! :cit4

Stekker/pennen/draden van de CAN aansluitingen op de ecu zijn 100%.

Ik weet niet eens wat een scope is, laat staan dat ik weet hoe er 1 ter beschikking te hebben. Ik neem aan dat de dame op de takelwagen naar de dealer sturen voor zo'n test wel resultaat zou geven, maar is denk ik dure grap met onzekere uitkomst. Of heeft de gemiddelde auto-electriker zo'n scoop in huis?

Wat voor soort mechanische problemen zouden hier dan evt kunnen spelen?
Waar zitten de overige aansluitingen voor die CAN hi en low?
Die scoopmeting kan neem ik aan enkel op de complete auto gedaan worden, of ook enkel op de losgekoppelde ecu/BSI?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Er is nog een andere mogelijkheid.
Zou je nog even het volgende willen proberen :

Accu los nemen
Weerstand meten tussen hi en lo met aangesloten stekker en met losse stekker

Tevens weerstand tussen hi en massa stekker vast en los.
Weerstand tussen lo en massa stekker vast en los.

Verder kan het nog zijn dat er iets in serie achter het motormanagement staat. Heeft de auto xenon verlichting (gehad)?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Weerstand tussen hi en lo met aangesloten stekker: 62.5
Weerstand tussen hi en lo met losse stekker: 127.2
Weerstand tussen hi en massa, stekker vast: niets (= dus geen 0, meter reageert niet)
Weerstand tussen hi en massa, stekker los: niets
Weerstand tussen lo en massa, stekker vast: niets
Weerstand tussen lo en massa, stekker los: niets

Verder kan het nog zijn dat er iets in serie achter het motormanagement staat. Heeft de auto xenon verlichting (gehad)? Ik heb er zelf xenon-verlichting in gezet, maar dat werkt dus al zeker een jaartje zonder enig merkbaar probleem.

Ik zie dat er op amazon al scoopjes te koop staan voor minder als 20€. Heb ik daar iets aan, of indien niet, wat is een minimale scoop die nut heeft, of gaat dat te veel kosten voor dit doel?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Mensen die bekend zijn met het apparaat noemen het een scoop. Officieel heet het oscilloscoop en die heb je echt niet voor een paar tientjes; ook niet bij Amazon.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden hoor Jantje, maar er staan echt spotgoedkope, en hoogstwaarschijnlijk nutteloze, oscilloscoopjes op amazon.
Plaats reactie