C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Weet iemand hoe de initialiseer procedure voor de 2.0i 16V precies werkt?

De Lexia geeft verwarrende teksten, zoals "wacht tot de EGR klep 10 tikken heeft gegeven"
Mijn EGR klep tikt niet. Is de rest van die procedure dan zinloos?

Dat geldt ook voor "wachten tot de fan aanslaat". Stopt de procedure als je daar niet op wacht?
Met winterweer komt mijn motor niet boven de 93,5° en pendelt dan een paar graden op- en neer. Dat wijst er op, dat de thermostaat werkt. En dan kan je heel lang wachten tot die fan aanslaat.

Of is het criterium het bereiken van de werktemperatuur?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Jan dit is niet zo relevant allemaal, het gaat om het 0-stellen en opnieuw inleren van de mengseladaptie, in dat andere draadje heb ik je uitgelegd hoe je het eventueel via OBD-kunt uitvoeren.
Heb je aanwijzingen dat het met de Lexia niet gelukt is?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Ik heb je procedure gevolgd en met de Lexia gekeken naar de koelwatertemperatuur, omdat ik bij een eerdere poging al had ontdekt, dat die fan maar niet inkwam.

Om die reden weet ik dus niet of die initialisatie "gelukt" is. Tevens omdat via de Lexia methode de EGR klep niet tikt.

Uit het blote feit, dat ik nu geen storingen meer heb, leid ik af dat het wel gelukt is.

Ik blijf dus op zoek naar een list om vast te stellen of die initialisatie gelukt is. Ik weet niet wat dat proces verondersteld wordt te doen, iets met het mengsel, maar wat daarbij gebeurt of niet, geen idee. Vandaar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Zie hier:

https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 3/#2111261" onclick="window.open(this.href);return false;

Motor op bedrijfstemperatuur laten komen is voldoende, lees ik hier.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Te vroeg gejuicht:

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Citroen

============1==============
P0341
Raw code: 0341
ECU: 10
Status: Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem

============2==============
P0410
Raw code: 0410
ECU: 10
OBDII: Secondary air injection (AIR) system - malfunction

============3==============
P0341
Raw code: 0341
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem

============4==============
P0410
Raw code: 0410
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Secondary air injection (AIR) system - malfunction


De auto rijdt prima.
Waar zullen we maar eens beginnen?
Diagnose, zoals BJG zou zeggen.

Nou nog ff hoe.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2007 13:48
Auto: Sedan Excl. EW10A
Opties: Schuifdak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679CJ
Productienummer: 10571
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 123000
Kleur: KTH Gris Thorium
Locatie: Vlaardingen
viewtopic.php?f=5&t=22525&start=315" onclick="window.open(this.href);return false;

Ccinq en C5HDI110,
Geen zorgen om gemis, het topic gaat hier gewoon door :smt038

Jan, mijn bewondering voor je vasthoudendheid om het onderste steentje boven te krijgen; bij een ander was mijn ex-dame mogelijk al bij de schroot beland...
Groet, Marco

Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
@canero:

Dat komt hoofdzakelijk omdat het ding goed functioneerde als boodschappenwagen. Op het hoogtepunt van de crisis begon het gedonder pas na een half uur.

En doordat de auto altijd zo'n oppassende baas had, is hij te net en te goed om weg te doen.
En er zit er ook nog een nieuw lederen interieur in. We genieten dus nog steeds.

Zo'n storinkje zo nu en dan, ach ja.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Gezellig, het gaat hier verder :D

Mijn ervaring met een C5-ph2 2.0-16V is dat de procedure niet voltooid is als je niet wacht tot de fan is ingeslagen. Heb een keer de procedure moeten afbreken omdat het laat werd, stotterproblemen bleven, ik had bougies verangen met juist type. Volgende dag de procedure volledig afgemaakt, tot de fan insloeg, en weg stotterproblemen.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Misschien ligt dat aan een Ph2. Bij mij werkte het probaat (tot gisteren).
Morgen maar weer eens initialiseren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Nogmaals: initialiseren lost geen problemen op mbt de P0341 die je hebt.

Mijn tip: Controleer voeding en massa op de sensor, en daarna het signaal mbv een scope, ik las dat je een kundige kennis hebt in het bezit van dergelijk gereedschap.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Ben ik ook van plan. Dank voor de tip.

Gek genoeg heeft de auto nergens last van.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Die sensor wordt alleen in het begin gebruikt om de cilinder positie te bepalen, daarna kan hij gewoon verder tellen met het vliegwiel.
Het kan dus best zijn dat bij starten het prima gaat, maar tijdens het rijden ineens rare (of geen) signaal meer krijg van je nokkenas sensor waardoor je fout gelogged wordt.
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Waar zit dat kreng?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Hier: viewtopic.php?f=5&t=22525&start=285" onclick="window.open(this.href);return false;
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
JanSr schreef:Waar zit dat kreng?
Daar hebben we in je andere topic een hele discussie over gehad.
Volgens mij heb je die al vervangen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Plaats reactie