Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
@C5HDI110
Heb je mijn bericht gezien? Benieuwd.
Heb je mijn bericht gezien? Benieuwd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ja bericht gezien zojuist in het andere topic, helaas ben ik niet in NL, mogelijk vanavond terug voor een weekje en dan weer terug het vliegtuig in.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Geen haast, zolang we voornamelijk boodschappen ritjes maken is het best uit te houden. Ik hoor het wel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Vorige week kreeg ik een noodkreet van een mede hobbyist, hij was ten einde raad met de 207 1.6vti van een kennis, de startmotor weigert en schiet heel snel in ecomode. Hij had pas de klepseals vervangen, de motor deed het prima, maar de fan bleef steeds nadraaien, bleek een carterventilatieslang gebroken te zijn, na reparatie weigerde de startmotor. Dan denk je aan een draadbreuk of losse stekker, dat heb ik niet kunnen vinden, Diagbox gaf aan geen communicatie met de ECU.

ECU krijgt voeding, startmotor gaat wel rond als je pin 5 van de BSM met de +pool van de accu verbind, in het startmotor circuit zit het probleem niet. Voor de zekerheid nogmaals uitgelezen om te controleren of er geen startblokkering actief is, dat was niet zo, sleutel en code worden herkend, BSI geeft signaal om de ECU vrij te geven, alleen geen communicatie met de ECU.

Dan de ECU maar eens goed inspecteren, stekkers en pinnetjes allemaal in orde, het deksel vertoonde sporen van beschadigingen, is al eens open geweest leek het. Bij het losschroeven kwam het deksel zo los, duidelijk al eens open geweest en slecht dichtgekit met verkeerde kit (zuurhoudend), waardoor er waterschade is ontstaan. Als je elke dag rijd zal het meevallen, maar nu had de auto een tijdje stilgestaan in de kou, buiten de stad in een omgeving met hoge luchtvochtigheid.



Ook de andere kant van de printplaat is aangetast door het water.

De ECU mee naar huis genomen en nadat deze op kamertemperatuur was, voorzichtig schoongemaakt met alcohol en een zachte tandenborstel. Zo op het oog geen zichtbare aantasting in de vorm van compleet weggerotte componenten te zien na het schoonmaken.

Met de K-tag heb ik een kopie kunnen maken van de ECU, eerst de startblokkering (het belangrijkste) en daarna de Maps, m.b.v. de direct connection methode en bootpin op de printplaat. Dit lukte eerst niet en ik wilde overgaan op plan-B, kopieren d.m.v. bootmode, wat ook mogelijk is met K-tag, ik had de grote doos met adapterstukken al gepakt. Toen dacht ik, laat ik nog eens op de ECU kijken, ik selecteerde de verkeerde chip in het programma, TC1767 ipv TC1766, met TC1766 lukte het wel om de ECU te kopieren.


Een andere ECU was snel gevonden (uit een 308), in de avond op 3e kerstdag geleverd, gelijk mee aan de slag gegaan.

Dit keer het BDM frame gepakt om contact te maken met de bootpin, i.p.v. handmatig kortsluiten.


Alles is hetzelfde, behalve de SW upg, mogelijk was de 308 uit 2008 voorzien van een update, de 207 is uit 2007, was even bang dat dit voor problemen zou kunnen zorgen. De 207 snort inmiddels vrolijk met deze ECU nadat we een probleem met de nokkenas versteller hebben opgelost, nieuwe accu en opnieuw inleren. Voor de grap de oude ECU nog getest, maar die doet echt niets meer, gelukkig was het gedeelte om de K-tag direct contact te laten maken nog in orde. Anders was kopieren nooit gelukt en heb je geen andere keuze dan een ECU, BSI en ander contactslot te monteren. Deze ECU heb ik dichtgekit met iets waar geen zuur in zit, vooraf de oude kit resten op het deksel volledig verwijderdt en de kit alleen in de groef aangebracht.


ECU krijgt voeding, startmotor gaat wel rond als je pin 5 van de BSM met de +pool van de accu verbind, in het startmotor circuit zit het probleem niet. Voor de zekerheid nogmaals uitgelezen om te controleren of er geen startblokkering actief is, dat was niet zo, sleutel en code worden herkend, BSI geeft signaal om de ECU vrij te geven, alleen geen communicatie met de ECU.

Dan de ECU maar eens goed inspecteren, stekkers en pinnetjes allemaal in orde, het deksel vertoonde sporen van beschadigingen, is al eens open geweest leek het. Bij het losschroeven kwam het deksel zo los, duidelijk al eens open geweest en slecht dichtgekit met verkeerde kit (zuurhoudend), waardoor er waterschade is ontstaan. Als je elke dag rijd zal het meevallen, maar nu had de auto een tijdje stilgestaan in de kou, buiten de stad in een omgeving met hoge luchtvochtigheid.



Ook de andere kant van de printplaat is aangetast door het water.

De ECU mee naar huis genomen en nadat deze op kamertemperatuur was, voorzichtig schoongemaakt met alcohol en een zachte tandenborstel. Zo op het oog geen zichtbare aantasting in de vorm van compleet weggerotte componenten te zien na het schoonmaken.

Met de K-tag heb ik een kopie kunnen maken van de ECU, eerst de startblokkering (het belangrijkste) en daarna de Maps, m.b.v. de direct connection methode en bootpin op de printplaat. Dit lukte eerst niet en ik wilde overgaan op plan-B, kopieren d.m.v. bootmode, wat ook mogelijk is met K-tag, ik had de grote doos met adapterstukken al gepakt. Toen dacht ik, laat ik nog eens op de ECU kijken, ik selecteerde de verkeerde chip in het programma, TC1767 ipv TC1766, met TC1766 lukte het wel om de ECU te kopieren.


Een andere ECU was snel gevonden (uit een 308), in de avond op 3e kerstdag geleverd, gelijk mee aan de slag gegaan.

Dit keer het BDM frame gepakt om contact te maken met de bootpin, i.p.v. handmatig kortsluiten.


Alles is hetzelfde, behalve de SW upg, mogelijk was de 308 uit 2008 voorzien van een update, de 207 is uit 2007, was even bang dat dit voor problemen zou kunnen zorgen. De 207 snort inmiddels vrolijk met deze ECU nadat we een probleem met de nokkenas versteller hebben opgelost, nieuwe accu en opnieuw inleren. Voor de grap de oude ECU nog getest, maar die doet echt niets meer, gelukkig was het gedeelte om de K-tag direct contact te laten maken nog in orde. Anders was kopieren nooit gelukt en heb je geen andere keuze dan een ECU, BSI en ander contactslot te monteren. Deze ECU heb ik dichtgekit met iets waar geen zuur in zit, vooraf de oude kit resten op het deksel volledig verwijderdt en de kit alleen in de groef aangebracht.

Berichten: 1018
Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 512.000+
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Uden

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Stoer klusje!
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Thanks, was weer erg leerzaam dit
In het kader van Kerstgedachte, liefdadigheid voor een alleenstaande moeder, met kleine beurs en kleine kinderen.

In het kader van Kerstgedachte, liefdadigheid voor een alleenstaande moeder, met kleine beurs en kleine kinderen.
Berichten: 1018
Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 512.000+
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Uden
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
We zijn toch op de wereld om elkaar te helpen nietwaar...C5HDI110 schreef:Thanks, was weer erg leerzaam dit![]()
In het kader van Kerstgedachte, liefdadigheid voor een alleenstaande moeder, met kleine beurs en kleine kinderen.

Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Daar heb je helemaal gelijk in, alleen de praktijk tegenwoordig is ikke ikke en kijk mij eens (social media) 
Gelukkig heb ik goed naar mijn recent overleden vader geluisterd, help elkaar en doorzetten riep hij altijd

Gelukkig heb ik goed naar mijn recent overleden vader geluisterd, help elkaar en doorzetten riep hij altijd


C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat is een heel mooie gedachte.

C5club extreme Fan


Berichten: 191
Lid geworden op: 14 mei 2013 05:58
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Locatie: Vollenhove
Heel veel respect voor zo'n klus, mooi dat het dan een goed resultaat geeft, mijn vader had ook altijd de goede drang om veel complimenten te geven om door te gaan, veel van geleerd!
Ook nog de beste wensen voor 2025, vr. gr. Gerrit Brink
Ook nog de beste wensen voor 2025, vr. gr. Gerrit Brink