Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
Hey allemaal,
Ik rij nu al 2 jaar met m'n C5 en ben er nog heel tevreden over, buiten 1 ding: Het verbruik.
Zelfs als ik er bijna als een oude dame (of heer) mee rij, geraak ik niet onder 8 L / 100 km en dus max 800 km ver met een tank van 67 liter. Ik tank ook 98 om de motor te sparen van al de ethanol dus de prijs voor een volle tank is toch gemakkelijk boven de 100 EUR om de 3 weken.
Ik gebruik hem dagelijks voor het woon/werk verkeer (circa 66 km allemaal via de E19 tussen Kontich en Vilvoorde).
Nu dat de benzine prijs zo hoog staat, ben ik dus aan het denken om er een installatie voor CNG erin te laten zetten. Maar daar de wagen al 17 jaar enkel op benzine heeft gedraaid, weet ik niet of dit goed is voor de wagen. Ik heb schrik dat ik meer slecht zou doen dan goed voor de motor.
Wat is jullie gedacht hierover?
ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.
Ik rij nu al 2 jaar met m'n C5 en ben er nog heel tevreden over, buiten 1 ding: Het verbruik.
Zelfs als ik er bijna als een oude dame (of heer) mee rij, geraak ik niet onder 8 L / 100 km en dus max 800 km ver met een tank van 67 liter. Ik tank ook 98 om de motor te sparen van al de ethanol dus de prijs voor een volle tank is toch gemakkelijk boven de 100 EUR om de 3 weken.
Ik gebruik hem dagelijks voor het woon/werk verkeer (circa 66 km allemaal via de E19 tussen Kontich en Vilvoorde).
Nu dat de benzine prijs zo hoog staat, ben ik dus aan het denken om er een installatie voor CNG erin te laten zetten. Maar daar de wagen al 17 jaar enkel op benzine heeft gedraaid, weet ik niet of dit goed is voor de wagen. Ik heb schrik dat ik meer slecht zou doen dan goed voor de motor.
Wat is jullie gedacht hierover?
ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
hmm tja als CNG beter verkrijgbaar is in de buurt dan kan dat een overweging zijn.
de opslag druk is wel veel hoger, ik gok dus dat het gewicht van de tank ook beduidend hoger zal zijn.
wat betreft de motor, geen idee wat dat er mee doet, op lpg zou een en ander wel gaan afhankelijk van t type motor.
gaarne wat meer info ?
groet,
zweef...
de opslag druk is wel veel hoger, ik gok dus dat het gewicht van de tank ook beduidend hoger zal zijn.
wat betreft de motor, geen idee wat dat er mee doet, op lpg zou een en ander wel gaan afhankelijk van t type motor.
gaarne wat meer info ?
groet,
zweef...
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
ik rij nu met een C5 PH I 1.8 115 pk van 2004.
km stand is momenteel 94000 km.
welke info heb je nog nodig?
km stand is momenteel 94000 km.
welke info heb je nog nodig?
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020

C5club Executive


Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
LPG lijkt me toch een stuk goedkoper , en zeker omdat LPG niet wordt belast in Belgie
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018

Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
WV84 schreef:
ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
IK heb even een klein beetje rond gekeken op het internet,
de volgende dingen vallen op.
-motoren op cng lopen stiller
-afhankelijk waar je woont is het zelfs mogelijk thuis gas te comprimeren/bufferen dit is echter wel aan strenge voorwaarden gebonden.
- motoren lopen schoner
het volgende lijstje over de brandstoffen zelf kwam ik tegen (van een Belgische site af)
Aardgas
bevat hoofdzakelijk methaan (CH4: 92 - 98 %)
- stationaire motoren : waar groot debiet aardgas aanwezig is
- voertuigen
● in sterke ontwikkeling
○ LNG : vloeibaar in flessen op -161 °C
○ gasvorming geabsorbeerd op koolstof
● reeds in vele landen CNG gas op 200 bar (niet vloeibaar)
voordelen :
- bestaand distributienet
- minder pollutie (25% minder CO2, minder KWS, smog, CO)
- minder afhankelijk, politieke crisis
- RON ≈ 130 (ε >>)
- zeer laag zwavelgehalte, geen additieven, geenPAH’s, geen rook
Problemen
- compressiestation voorzien; tijd vulling
- broeikaseffect (80 x meer dan CO2) lekken!
- andere injectie systemen voor motor
- reservoir 50 l slechts 150 km autonomie
→ 2 reservoirs (CNG + benzine)
- nabehandeling uitlaatgassen noodzakelijk
- moeilijker te ontsteken (groot slagvollume)
dual - fuel uitvoering
versus
LPG : Liquefied Petrolium Gas
- propaan + butaan : in België 40/60 zomer 60/40 winter
- productie :
● vrijkomend bij ontginning ruwe aardolie
● afscheiding uit aardgas (aardgasveld)
● gefractioneerde distillatie van aardolie
- in auto rond reservoir : 2 – 8 bar (tot 10 bar) druk volgens verzadigingslijn (afhankelijk van temperatuur en samenstelling)
- RON ≈ 103
- geen zwavel : minder corrosie
- verdampt volledig bij pat, Tat kookpunt propaan = -42 °C ″ butaan = - 5 °C
→ geen voorverwarming
→ minder KWS in uitlaat
- tragere verbranding dan benzine
→ V.O. ↑
→ wandtemperaturen hoger (tot 30 °C)
- Hu – 46.000kJ/kg ; Ls = 15.5 kg lucht/kg LPG
Pe,LPG ≈ Pe,benz
Hu,benz – 42.000kJ/kg ; Ls,benz = 14.8
- zwaarder dan lucht (probleem gesloten ruimte)
- densiteit (vloeibaar) 0.54 kg/l
Wat betreft de motor lijkt het dus allemaal goed uit te pakken door de hogere klopvastheid van lpg en cng is er eigenlijk geen kans op kloppen van de motor, en de verbranding is ook altijd schoner. dit kan een voordeel zijn met een oudere motor.
Het enige waar ik nog niets over kan vinden is of de verbranding net als bij lpg heter is dan bij benzine. dit zou voor je cilinderkop en met name de uitlaatkleppen een issue kunnen zijn, ongeacht de leeftijd van de motor. vandaar dat het precieze type van de motor van belang is, sommige motoren zijn berucht om hun onverdraagzaamheid ten aanzien van lpg (en misschien ook cng)
Groet,
Zweef...
de volgende dingen vallen op.
-motoren op cng lopen stiller
-afhankelijk waar je woont is het zelfs mogelijk thuis gas te comprimeren/bufferen dit is echter wel aan strenge voorwaarden gebonden.
- motoren lopen schoner
het volgende lijstje over de brandstoffen zelf kwam ik tegen (van een Belgische site af)
Aardgas
bevat hoofdzakelijk methaan (CH4: 92 - 98 %)
- stationaire motoren : waar groot debiet aardgas aanwezig is
- voertuigen
● in sterke ontwikkeling
○ LNG : vloeibaar in flessen op -161 °C
○ gasvorming geabsorbeerd op koolstof
● reeds in vele landen CNG gas op 200 bar (niet vloeibaar)
voordelen :
- bestaand distributienet
- minder pollutie (25% minder CO2, minder KWS, smog, CO)
- minder afhankelijk, politieke crisis
- RON ≈ 130 (ε >>)
- zeer laag zwavelgehalte, geen additieven, geenPAH’s, geen rook
Problemen
- compressiestation voorzien; tijd vulling
- broeikaseffect (80 x meer dan CO2) lekken!
- andere injectie systemen voor motor
- reservoir 50 l slechts 150 km autonomie
→ 2 reservoirs (CNG + benzine)
- nabehandeling uitlaatgassen noodzakelijk
- moeilijker te ontsteken (groot slagvollume)
dual - fuel uitvoering
versus
LPG : Liquefied Petrolium Gas
- propaan + butaan : in België 40/60 zomer 60/40 winter
- productie :
● vrijkomend bij ontginning ruwe aardolie
● afscheiding uit aardgas (aardgasveld)
● gefractioneerde distillatie van aardolie
- in auto rond reservoir : 2 – 8 bar (tot 10 bar) druk volgens verzadigingslijn (afhankelijk van temperatuur en samenstelling)
- RON ≈ 103
- geen zwavel : minder corrosie
- verdampt volledig bij pat, Tat kookpunt propaan = -42 °C ″ butaan = - 5 °C
→ geen voorverwarming
→ minder KWS in uitlaat
- tragere verbranding dan benzine
→ V.O. ↑
→ wandtemperaturen hoger (tot 30 °C)
- Hu – 46.000kJ/kg ; Ls = 15.5 kg lucht/kg LPG
Pe,LPG ≈ Pe,benz
Hu,benz – 42.000kJ/kg ; Ls,benz = 14.8
- zwaarder dan lucht (probleem gesloten ruimte)
- densiteit (vloeibaar) 0.54 kg/l
Wat betreft de motor lijkt het dus allemaal goed uit te pakken door de hogere klopvastheid van lpg en cng is er eigenlijk geen kans op kloppen van de motor, en de verbranding is ook altijd schoner. dit kan een voordeel zijn met een oudere motor.
Het enige waar ik nog niets over kan vinden is of de verbranding net als bij lpg heter is dan bij benzine. dit zou voor je cilinderkop en met name de uitlaatkleppen een issue kunnen zijn, ongeacht de leeftijd van de motor. vandaar dat het precieze type van de motor van belang is, sommige motoren zijn berucht om hun onverdraagzaamheid ten aanzien van lpg (en misschien ook cng)
Groet,
Zweef...
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Je moet misschien ook een beetje naar de toekomst kijken. Veel Belgisch aardgas komt uit Nederland en Nederland is juist aan het afbouwen met aardgas (denk aan de aardbevingen in Groningen waardoor de gaswinning daar binnenkort stil komt te liggen)
Noorwegen zal nog wel een tijdje doorprocederen maar misschien wordt een deel straks toch aangevuld met Russisch aardgas en dat lijkt me politiek gezien niet heel stabiel…
Lastige keuze maar zoals eerder gemeld denk ik dat je vooral af moet gaan op beschikbaarheid in je omgeving. Daarbij aangetekend dat de beschikbaarheid in buurlanden, met name Frankrijk, wat minder is. LPG is daar (nog) veel beyer voorradig aan de pomp.
Hier nog een interessante link: https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... vandaan/4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel wijsheid gewenst
Noorwegen zal nog wel een tijdje doorprocederen maar misschien wordt een deel straks toch aangevuld met Russisch aardgas en dat lijkt me politiek gezien niet heel stabiel…
Lastige keuze maar zoals eerder gemeld denk ik dat je vooral af moet gaan op beschikbaarheid in je omgeving. Daarbij aangetekend dat de beschikbaarheid in buurlanden, met name Frankrijk, wat minder is. LPG is daar (nog) veel beyer voorradig aan de pomp.
Hier nog een interessante link: https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... vandaan/4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel wijsheid gewenst

Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
Bedankt allemaal voor de info.
Ik ga de LPG optie toch is beter bekijken en vooral zien waar de dichtste tankoptie is. Momenteel heb ik een CNG tankoptie op geen 3 km van bij mij.
Over de beschikbaarheid in het buitenland voor CNG is voor minder van toepassing daar ik enkel de C5 gebruikt voor woon/werkverkeer. Voor buitenlandse trips heb ik m'n Kia Niro Hybrid nog
En over het kort rijbereik op CNG, normaal komt dat iets goedkoper uit ook al moet ik meer tanken, want CNG staat momenteel op 0.90 EUR/KG (met in gedachte dat een gemiddelde installatie een tank heeft van 15 kg).
Ik weet wat mij te doen staan.
Ik ga de LPG optie toch is beter bekijken en vooral zien waar de dichtste tankoptie is. Momenteel heb ik een CNG tankoptie op geen 3 km van bij mij.
Over de beschikbaarheid in het buitenland voor CNG is voor minder van toepassing daar ik enkel de C5 gebruikt voor woon/werkverkeer. Voor buitenlandse trips heb ik m'n Kia Niro Hybrid nog

En over het kort rijbereik op CNG, normaal komt dat iets goedkoper uit ook al moet ik meer tanken, want CNG staat momenteel op 0.90 EUR/KG (met in gedachte dat een gemiddelde installatie een tank heeft van 15 kg).
Ik weet wat mij te doen staan.
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 05 apr 2018 16:21
Auto: C5 break exclusive PII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 438000
Kleur: rood (aubergine)
Miisschien, ook al is de benzine in Nederland schandalig duur, toch even wachten. In Frankrijk is men ver met de ontwikkelling van een systeem waarbij op waterstof gereden kan worden met behoud van de huidige motoren (aldus een interview op de autoroute radio enkele maanden geleden).
3x GS, 1x BX14E, 1x Volvo740, Xantia 1x 2.0 HDI

C5club Fan


Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
Hoe lang wil je nog in de auto rijden? Inbouwen van een gasinstallatie kost rond de 2000 euro. Grof gerekend moet je dan ruim 2000 liter getankt hebben voordat het voordeliger wordt.
Bij die van mij zit er een Vialle lpg installatie in waarmee ze al 300.000 km prima rijdt. Om de 150 km tanken vind ik een groot nadeel van CNG.
Bij die van mij zit er een Vialle lpg installatie in waarmee ze al 300.000 km prima rijdt. Om de 150 km tanken vind ik een groot nadeel van CNG.
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
Berichten: 154
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
voorlopig hou ik het nog gewoon bij benzine. zeker nu de CNG prijs gestegen is.
Het is de bedoeling dat ik de wagen nog zeker 3 jaar hou.
Het is de bedoeling dat ik de wagen nog zeker 3 jaar hou.
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020