C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:41
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Locatie: Rijnmond
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Is voor mij geen vloeken hoor. ;)

Wat met alle direct ingespoten motoren blijft is dat het inlaat traject vervuilt. Dit voorkom je gewoon niet.
Maar jij bent nogal "handig" dus ik verwacht dat jij wel met een camera de toestand bij aanschaf en tussentijds kan beoordelen. En als het te erg wordt een walnut blast reiniging zelf kan doen. In dit geval heb je er een prima auto aan.
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

JanSr schreef:In het schitterende verhaal van BJG waarin hij de faal-oorzaken en maatregelen rond THP motoren uitlegt staat één opmerking die ik niet acceptabel vind:

"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."

Ik ben zo'n consument die dat nooit zal aanvaarden. Meer dan een eeuw worden op zeer grote schaal motoren gemaakt en gebruikt. Met voor de komst van de nokkenriem voor het allergrootste deel nokkenaskettingen die nooit problemen gaven.
Plotseling maakt men die kettingen te licht "om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen."

Bij mij komt dan de vraag boven: Hoeveel rendementsverbetering levert dat op? 0,01%, of 0,1% of 1%? Is dat acceptabel om dit motorendrama te rechtvaardigen? Het verschil in gebruik tussen twee rijders is al vele malen groter.

Een distributieketting een vervangingsonderdeel noemen lijkt erg veel op een politieke uitspraak. Politiek is de handel in perceptie, niet in feiten.

My five cents, die de wereld niet zal veranderen. :cit2
Wat is dat nou voor standpunt? BJG roert aan dat een ketting als slijtageonderdeel beschouwd moet worden.
Was dat niet altijd al zo? En werd negeren niet afgestraft? Nu is het anders.

Hoeveel dieselrijders denken dat verstuivers een autoleven meegaan?
Mercedes schreef bij oude modellen voor:1 ton.
Deed iemand dat? Nee.
Was dat ok?. Nee.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Ccinq »

Tja, de meeste vervangingsonderelen zijn relatief simpel.te vervangen. Een dbriem niet. Je zou.je kunnen voorstellen dat de klant het riempje betaalt en de fabrikant een groot.deel van het arbeidsloon
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Bij het vervangen van de klepseals van mijn 1.6HDI, heb ik de ketting tussen de nokkenassen preventief vervangen, alles ligt toch al open en de ketting is een tientjes of 5. Er zat een oud type ketting op, nieuw type gemonteerd volgens de documentatie, wat een verschil boven op de toch al vrij stille en mooi lopende motor.

@Bart-Peugeot, bedankt voor de complimenten en aanmoedigingen :)
Een eventuele toekomstige 508 THP gaat net zoveel liefde en zorg krijgen als de huidige 1.6HDI.
Ondanks de problemen heeft die motor mij 3x naar Zweden, waarvan 2x door naar Finland en weer terug gebracht, en dat is een stukje emotionele waarde wat niet meer afgepakt kan worden 8-)
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JanSr »

Ja, c5jan, mijn standpunt is, dat een distributieketting een autoleven mee moet gaan.
Ik vond die "uitvinding" van nokkenriemen al uitermate irritant. Nooit het voordeel van gemerkt.

Ieder zijn mening.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Een ketting hoort op een fiets roep ik altijd, echter zie ik met regelmaat fietsen met een tandriem :lol:

Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

En ook die gaan niet eindeloos mee... :D
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ketting op mijn Spartamet was ook uitgerekt en heb ik vervangen, om van het vervelende geklapper af te zijn :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

[nog even Off-Topic]

....en dan wellicht niet alleen om van dat geklapper af te zijn.

Door dat uitrekken gaat met name het achterste tandwiel extra slijten, er even vanuit gaand dat je er ook zonder die ondersteuning mee reed/rijdt ;)

[/Off-Topic]

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Aangezien de meeste hier op het forum liefhebbers zijn en extra aandacht en eventueel daarbij behorende kosten ook voor lie nemen is de keuze voor een thp ook geen grote drempel.
Velen doen er ook zelf heel veel aan en fiksen het zelf.

Naast bekend is dat het niet de meest onderhoudsarme auto is zijn de onderhoud vriendelijke punten er ook. De rest van de auto is echt wel betrouwbaar te noemen....of heb ik dat mis?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Als liefhebber neem je de kosten en het onderhoud voor lief, anders kun je net zo goed een saaie Japanner nemen :lol:
Waar ik niet van hou is verrassingen, een ketting bijvoorbeeld zou ik inplannen om preventief aan te pakken, voordat het een probleem word, het is immers een bekend kwaaltje.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Een ketting zou je preventief kunnen doen. Echter problemen daarmee kondigen zich ruim van te voren aan dat je niet bang hoeft te zijn om ergens te stranden.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
IK heb met mijn C5 THP met 300K Kms een hoop ellende gehad maar ben inderdaad nooit gestrand.

Echter 1 keer wel bijna, en wel door de HP pomp. Deze gaat immers ook regelmatig kapot en geeft je maar een klein window om het probleem op te lossen. 1 keer met een haperende motor nog net bij GJO gekomen, een paar dagen na mijn vakantie.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ik denk dat je bij elke moderne motor wel een aantal kritieke onderdelen kunt aanwijzen waarop je kunt stranden.
Dat maakt het rijden in een moderne luxe auto er niet minder leuk op :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2010 00:57
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Amsterdam
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ff 5 jaar historie van dit draadje doorgelezen om te zien of mijn probleem er al bij stond (kostte een paar uur). Ik geloof het niet. Ik heb af en toe dat de motor duidelijk minder vermogen heeft, en dan later op de dag bij een nieuwe start weer gewoon rijdt. Maar vooral heb ik dat ie regelmatig als ik flink accelereer bij precies 85km/h terugzakt in vermogen en daarna als een dweil rijdt. Alsof ie in een zuinige stand schiet. Het soms wel/soms niet karakter van dit gedrag maakt dat ik eerder aan een software fout denk dan aan de mechanische problemen. @bjg stelt echter dat alle problemen een mechanische oorzaak hebben. Heeft iemand een idee hoe dat teruglopen bij precies 85km/h veroorzaakt wordt? Ik probeer nu vaak rustig op te trekken bij die snelheid en dan later weer meer gas te geven zodat ik alsnog een normaal trekkende auto heb.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v
Plaats reactie