Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
JW-C5 schreef:Eerder schreef ik
JW-C5 schreef:......
Als je wilt, kun je mijn Diagbox/Lexia ophalen en gebruiken om al die tests te doen.
Ik woon iets ten zuiden van Utrecht, niet al te ver van Soest dus ;)
Oftewel.....

Groet,
JW
Allemaal hulpvaardige mensen hier, dat is zo mooi aan dit forum. Zie het niet overal zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
BJG schreef: Gaat dit over dezelfde auto?
Nee gaat over een auto (C5, 2003, 2.0-16V, AL4) van een goede vriend, met identieke klachten en foutcode.
In mijn voorgaande berichten staat e.e.a. uitgebreid beschreven, uiteindelijk heb ik kunnen vaststellen dat bij een bepaalde temperatuur de motor begint te stotteren, emissie storing en foutcode P202, typerend is dat de fan niet inslaat.
Uit eerdere ervaring met een EW10A, waar de fan niet wilde inslaan en de temperatuur sensor defect was (zie voorgaande berichten), heb ik het vermoeden dat dit hier ook aan de hand is, zodoende heeft JanSr deze vervangen.
Mijn goede vriend heeft dat nog niet gedaan, zijn sensor is nog niet geleverd, ik ben benieuwd of dat helpt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ok, als ik bjg goed begrijp kan zoiets optreden door de een of andere vorm van kernel panic als gevolg waarvan een injector wordt uitgeschakeld.
Wat er dan zou worden beschermd in het geval van een defecte temperatuursensor is me niet bekend.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het probleem dat de fan niet in slaat is natuurlijk belangrijk. Ik weet niet of dit voor de rest van de problemen zorgt. Tijdens het rijden zal dit hooguit in zware omstandigheden optreden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
De fan word door de ECU aangestuurd, het lastige is dat er niet na te gaan is welke temperatuur de ECU ziet.
De BSI kijkt naar het voltage en geeft dit als temperatuur door aan het tellerpaneel en OBD2.
De ECU kijkt naar de weerstand, zie schema een aantal berichten terug.
Waar ik toen tegenaan liep (EW10A) is dat op het tellerpaneel en Lexia de juiste temperatuur word weergegeven, echter sloeg de fan niet aan.
Via de schema's op service.citroen hadden we al gezien dat de koelwater sensor direct naar de ECU gaat en een aftakking naar de BSI, en van daar naar het tellerpaneel en OBD2.

Een Peugeot monteur wees mij toen op het weerstand verhaal, koelwater sensor vervangen en het probleem was opgelost.
De eigenaar heeft naderhand de sensor getest in een lab en bevestigde dat de weerstand niet overeen kwam met de temperaturen.

De EW10A ging verder niet vreemd doen, op een koelwater fontein uit het reservoir na.
Ik vermoed dat er bij de EW10 van JanSr en mijn maatje iets vergelijkbaars aan de hand is, de motor heeft op een gegeven moment een hogere temperatuur dan de ECU meet, en dan gaat er iets fout.
Word er teveel benzine ingespoten omdat de ECU denkt dat de motor kouder is dan in werkelijkheid, vervolgens schakelt iets verstuiver 2 uit om de katalysator te beschermen ??? of zoiets ???
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wat betreft de motor temperatuursensor zit je niet helemaal goed. Het is een ntc geschakeld aan de 5 V via een serie weerstand en ligt aan de andere kant aan massa.De motor ecu meet de spanning achter de voorschakel weerstand. Dat is maat voor de temperatuur. De informatie wordt via can bus gedeeld met BSI en dashboard.

Als de ntc niet meer klopt klopt de gemeten spanning en dus de temperatuur ook niet, dat is wel een terechte conclusie. Dat schema is bedoeld om de sensor te controleren.

Wat betreft verrijking bij koude motor, dit wordt alleen gedaan bij open loop situatie. Dus dat zal niet aan de hand zijn. Wat het wel is lijkt mij lastig te achterhalen. Als er met software geknoeid is kunnen dit soort rare dingen wel gebeuren, ik weet niet of dat aan de orde kan zijn.

Wat betreft de auto van Jan, daar moet gewoon even serieus diagnose gesteld worden. Ik vermoed dat het niet zo spannend is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Eindelijk hoop ik tijd te krijgen voor verder onderzoek.
De auto loopt na de onregelmatige koude start prima, zonder foutmeldingen op het display en zonder brandend motormanagementlampje.

De suggestie is gedaan om de motor opnieuw "in te leren", nooit eerder gedaan. Mijn schrikbeeld is, dat dat misgaat en dar er dan een immobiele auto staat.
De komende week logeert mijn jongste zoon + gezin bij ons (wegens verhuizing), zodat er nu twee "reserve auto's" zijn.

Spittend door de Lexia kom ik bij Handmatig Configureren deze pagina tegen:
Initilaseren motor.png
Dat klinkt alarmerend. Ik heb het plan om de auto aan een acculader te zetten, prik hebi ik toch al nodig om zeker te zijn dat de Lexia het volhoudt.
Ik heb dit nog niet eerder gedaan. Zitten daar nog voetangels en klemmen bij?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Kijk uit dat is niet inleren maar updaten van de software in de ECU.
JanC5 weet er alles van :D
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Dan heb ik dus nog niet ontdekt hoe je moet interen.....
Waar zit dat in die Lexia?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
- Voer eerst een globale test uit.
- Ga dan naar injectie -> storingen uitlezen (ook als er geen storingen zijn) -> storingen wissen als er storingen zijn.
- Als je dan verder naar beneden scrolt dan kan er een knopje zijn met iets van resetten adaptie waarden, inleerwaarden, etc.
- Het kan ook zijn dat deze optie ergens onder de andere knopjes onderaan verstopt is, dat is per auto/ECU software versie anders.

Vergeet de "globale test" eerst niet, als je direct naar injectie gaat via diagnose per onderdeel, dan werken bepaalde functies mogelijk niet.
Ook dit is weer per auto/ECU afhankelijk heb ik ondervonden, staat blijkbaar niet voor niets in de PSA documenten dat je steeds met een globale test moet beginnen.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ik zag in het bericht van Jan de term "downloaden" Als dat downloaden van internet is moet je dat dus vooral niet doen met een illegale lexia.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Als ik het goed begrepen heb gaat het dus om dit menu onderdeel:
initialiseren menu.png
Dan krijg ik dit stuk tekst:
initialiseren a.png
Met deze opdracht:
egr klep tikt.png
Wat ik ook doe, ik hoor geen EGR klep tikken, maar dat kan aan mijn gehoor liggen.

Verder maar gedaan wat er gezegd wordt. De auto rijdt gelukkig nog, Morgen als hij koud is kijken of het geholpen heeft.

@ Jantje1948: In mijn Lexia-PC staat WiFi standaard uit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
:smt023
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
De EGR vraag vind ik vreemd, heb ik volgens mij niet eerder gezien :smt017
Gaf het programma hierna aan dat je de motor moet starten en warm laten draaien tot de fan inslaat ?
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Voor mij de eerste keer. Ik de wat er staat, maar begrijpen?
Tijdens de rit kreeg ik de instructie om in 3 of 4 naar 5000 rpm te gaan en dan uit te laten rijden (zodat de injectie stilvalt).
Dat is op zich al lastig. Naar 5000 rpm is peanuts, maar in het verkeer je auto uit te laten rijden is weer wat anders.
Het lukte mij voor Paleis Soestdijk.

Geen idee of het geholpen heeft, we gaan het zien.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gesloten