Auteur |
Bericht |
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 1025 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Naar boven
|
 motorventilateurgroep
Weer wat vraagjes natuurlijk, nu over de motorventilateurgroep. Test gedaan zonder airco, 100 rijdend keurig 88 gr bij terugkomst even stationair laten draaien en dan loopt de temperatuur op tot 98 gr zonder dat de motorventilateurgroep aanslaat. Bij 98 gr vond ik het wel goed eng worden en heb m uit gezet. (trouwens de temperatuurmeter bleef keurig 6 balkjes aangeven) ook met 98 gr. Deze metingen zijn met meneer Diag gebeurd. De vragen die ik nu heb dan: Bij hoeveel graden moet de motorventilateurgroep aanslaan? Ik kan maar 1 koelvloeistof sensor vinden, zit er nog ergens 1 verstopt? Stuurt een sensor de motorventilateurgroep aan of de BSI, en welke sensor gebruikt hij dan? En voor mij ook een boeiende, waar komen de gegevens vandaan voor meneer Diag? Hij laat per 2.5 gr de tempreratuur zien. Ongeachte wat de temperatuurmeter aangeeft. Ik rij altijd met ingeschakelde airco, alleen voor dit soort testjes gaat hij uit. Toen ik de airco inschakelde op 98 gr liep de motor temperatuur gelijk terug. Ik had verwacht dat de motorventilateurgroep rond de 90/91 gr werd geactiveerd Grüß Nwe sensor 1338E5 is besteld.
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
04 aug 2021 16:58 |
|
 |
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 735 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0i-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 134000
Kleur: KPKD - Bleu Mauritius
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
98 graden vind ik nog niet wereld schokkend, Als ze echt te heet zou worden krijg je volgens mij een dashboard waarschuwing
_________________ Huidige auto's Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (138.300km) Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (367.000km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
Ex auto's Citroën C5 Tourer 3.0HDi Exclusive 2010 (357.000km) (Gesloopt)
|
04 aug 2021 19:37 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
|
04 aug 2021 19:49 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Als de airco inschakelt moet de koelvin gaan draaien. Dat lijkt bij jou dus het geval. Ik heb begrepen dat je onlangs problemen hebt gehad met verlies van koelvloeistof door lekkage toch? Als je daarna flink hebt moeten bijvullen dan kan het zijn dat er nog lucht in het systeem zit. De bijvulprocesure koelvloeistof van de 2.7 HDi luistert nogal nauw!
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
04 aug 2021 21:19 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Hoi Frans,
Ik heb net de radiateur en airco plaatradioteur gedemonteerd als één sectie uit de carrosserie. Nu zag ik dat aan de voorkant van die eenheid een langwerpige box is gemonteerd met diverse electronica erin. Zekeringen meen ik, relais en een sensor. Daar zit ook een soort temperatuur sensor zag ik gemonteerd. Ken je deze unit? Mogelijk zit daar je probleem.
_________________ zeg maar Rob .
|
04 aug 2021 22:15 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Is al vastgesteld dát er überhaupt een probleem is?
|
04 aug 2021 22:40 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Je moet het wel aan het type kloelstof houden , het is een speciale.
|
04 aug 2021 23:41 |
|
 |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 262 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Misschien is het geen probleem maar zijn vraag "zit er nog ergens één verstopt". Mogelijk wel, een tweede sensor die niet op tijd inschakeld. in die box. Ik weet het ook niet. Kwam het toevallig tegen vandaag tijdens strippen donor. En las Frans 99 zijn topic. Mss kan hij er wat mee.
_________________ zeg maar Rob .
|
04 aug 2021 23:42 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Bij een ph2 zit daar geen sensor, alleen een paar relais en stekkerverbindingen. De ph3 is zodanig veel anders, ik doe daar geen uitspraak over.
|
04 aug 2021 23:50 |
|
 |
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 1025 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Er zijn geen problemen nu. Maar vraag me af wat gaat komen als de Airco lekt raakt bij voorbeeld, dan stopt de motor-ventilateurgroep ook. Ik ben gaan meten omdat de koelvloeistof en olie temperatuur nu standaard 1 blokje meer aangeven dan 1 jaar geleden. Koelsysteem van de V6 is pinda,s om te ontluchten. Ook dacht ik dat rond de 90 gr de optimale bedrijfstemperatuur was. En 98 gr is aanzienlijk hoger. Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
05 aug 2021 14:52 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
De ew10a loopt zelfs op 105 graden.
|
05 aug 2021 14:59 |
|
 |
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Ik vind 98 voor een diesel erg hoog.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
05 aug 2021 15:56 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 motorventilateurgroep
hier staat dat de motoren nu op een veel hogere temp draait.
|
05 aug 2021 16:42 |
|
 |
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 1025 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Even nog voor de duidelijkheid: Met rijden zonder airco netjes 88 gr op de diag. Stationair laten tot 98 gr op de diag. Motorventilateurgroep is dan nog niet aangeslagen (relais niet bediend diag) en de temperatuurmeter in de auto blijft op 6 balkjes staan. Volgens mij moet die dan ook oplopen. Grüß Stukje gelezen, maar gaat bij mij over de koeling bij stationair draaien.
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
05 aug 2021 16:56 |
|
 |
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 1025 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Naar boven
|
 Re: motorventilateurgroep
Net de test opnieuw gedaan zoals JW voorstelde in het door mij gestolen draadje van H-H. Motor heeft ruim 1 uur stationair staan draaien (zonder Airco) en komt niet boven de 95 graden uit. Ik had koelvloeistoftemperatuur en toerental motorventilateurgroep aan gevinkt in de Diag. Wat deed mij zeer deed verbazen!! dat als de motorventilateurgroep volgens de Diag gaat draaien zakt de koelvloeistof temperatuur naar 90 graden en loopt dan weer op naar 95. De motorventilateurgroep is in dat uur niet 1x gaan draaien, met mijn eigen oogjes gecontroleerd. Zou de auto last hebben van een idee fixe (waan idee waarvan je je niet kan ontdoen. Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
10 okt 2021 13:10 |
|
 |
|