Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Storing uitlaatgas is een algemene melding op het dashboard en geen storing op zich.

Welke foutcode komt er dan wel als eerste als dit niet de 00202 is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mag ik nog eens deze eerdere posting in herinnering roepen?
JW-C5 schreef:
Bij de code P0202 hoort diagnoseschema D1004190
Dat moet in de Lexia zitten, dan wel kan opgeroepen worden.
Op de officiële SC site is hij niet te vinden, daar heb ik vorige week naar gekeken.
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ok,dat is een soort van foutzoekboom?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Heb ik geprobeerd, verder dan het testen van de injectoren en dat er geen probleem is vastgesteld kom je niet, nadat je e.e.a. als zit er brandstof in de tank en juiste brandstof, etc. heb weggeklikt.
BJG schreef:Ik begrijp dat het optreden van de storing tegelijkertijd ontstaat met de foutcode P0202.

De regeleenheid zelf ziet dus een afwijking in injector circuit twee.
Het opslaan van de fout moet je regelrecht in verband brengen met de storing.
Dus ontsteking, sensoren en wat voor theorie dan ook kun je skippen.
In mijn geval heb ik verstuivers, kabelboom en zelfs de ECU uitgewisseld met dat van een goed lopende donor, het probleem blijft.
Met een Lexia heb ik alle waarden zitten bekijken, het enige wat ik heb kunnen vaststellen, is dat de storing boven een bepaalde temperatuur optreedt, zo rond de 91 a 92 °C, ongeacht stationair of rijden.
Verder slaat de fan niet in, zelfs als de motor op 3 pitten pruttelend boven de 95 °C uit komt.
Wat gaat er dan mis bij die temperatuur met verstuiver 2 ???
Of is het wel verstuiver 2 ? en begrijp ik goed dat dit eerst vastgesteld moet worden, of verstuiver 2 inderdaad niet (goed) werkt als het probleem optreed ?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik veronderstel dat dit wordt uitgelegd in diagnoseschema D1004190.
Kennelijk is deze foutcode een parkeerplaats voor veel andere ellende.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Je kan op een gegeven moment doorklikken op de foutmelding in Lexia, dan start een soort fout opsporing schema, met instructies.
Ik neem aan dat hiermee diagnoseschema D1004190 word bedoeld ?
Daar ben ik niet echt verder mee gekomen, dan dat er op een gegeven moment injectoren worden getest en gemeld geen storingen gedetecteerd.
Je kan ze ook handmatig testen in Lexia, het programma geeft aan, luister of je ze hoort klikken, er klikt geen enkele injector, na een paar seconden meld Lexia, geen storingen vastgesteld.

Voor de zekerheid zojuist de ECU software (backup) uit de betreffende C5, door een programma gehaald om te controleren op beschadigingen (checksum), dat is allemaal in orde.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Vermeldenswaard is, dat de melding "Storing uitlaatgas nu al een week weg is en lijkt te blijven. Motormagament lampje is uit. Dus ook geen haperingen meer, maar nog geen lange rit gemaakt (> 1 uur)
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
c5jan schreef:Ik veronderstel dat dit wordt uitgelegd in diagnoseschema D1004190.
Kennelijk is deze foutcode een parkeerplaats voor veel andere ellende.
Die code P0202 is specifiek gekoppeld aan dit schema.

Zó is er voor elke foutcode een ander schema, dit is de helft daarvan voor deze motor:
diagnoseschema's.jpg
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ok, en die schema's zijn er niet, misschien wel in Frans of Engels?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die schema's zijn er niet los, op Service.Citroen. Daar heb ik naar gezocht.

Maar ik veronderstel dat ze wel oproepbaar zijn als je de Lexia gekoppeld hebt en tegen zo'n foutcode aanloopt.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5HDI110 schreef:Heb ik geprobeerd, verder dan het testen van de injectoren en dat er geen probleem is vastgesteld kom je niet, nadat je e.e.a. als zit er brandstof in de tank en juiste brandstof, etc. heb weggeklikt.
BJG schreef:Ik begrijp dat het optreden van de storing tegelijkertijd ontstaat met de foutcode P0202.

De regeleenheid zelf ziet dus een afwijking in injector circuit twee.
Het opslaan van de fout moet je regelrecht in verband brengen met de storing.
Dus ontsteking, sensoren en wat voor theorie dan ook kun je skippen.
In mijn geval heb ik verstuivers, kabelboom en zelfs de ECU uitgewisseld met dat van een goed lopende donor, het probleem blijft.
Met een Lexia heb ik alle waarden zitten bekijken, het enige wat ik heb kunnen vaststellen, is dat de storing boven een bepaalde temperatuur optreedt, zo rond de 91 a 92 °C, ongeacht stationair of rijden.
Verder slaat de fan niet in, zelfs als de motor op 3 pitten pruttelend boven de 95 °C uit komt.
Wat gaat er dan mis bij die temperatuur met verstuiver 2 ???
Of is het wel verstuiver 2 ? en begrijp ik goed dat dit eerst vastgesteld moet worden, of verstuiver 2 inderdaad niet (goed) werkt als het probleem optreed ?
Gaat dit over dezelfde auto?

Hang de scoop er eens aan onder genoemde omstandigheden zowel voeding als aansturing dan zie je het meteen denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het kan soms dat de P0202 optreedt omdat motormanagement injector 2 bewust heeft uitgeschakeld als gevolg van misfire (niet mooi rond lopen) om de katalysator te beschermen. Dit is dan een gevolg en geen oorzaak. In dat geval is er altijd eerst een misfire gedetecteerd en dus ook een foutcode!!!! Vandaar ook de vraag aan JanSr is dit de enige foutcode?

Daarop heb ik nog geen duidelijkheid.
De melding emissie storing is algemeen. Het kan zijn dat op dat moment de storing in het circuit wordt herkend (mode 7) maar nog niet bevestigd. Dit is per software versie wel eens verschillend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
@ BJG: voor de helderheid: Mijn Lexia is in het ongerede, ik wacht op een nieuwe.
Voordat die er is (ca 10 dg) dus geen mogelijkheid om zinvolle antwoorden te geven.

de aard van de storing brengt met zich mee, dat je eerst een half uur moet rijden voor het optreedt.
Het wordt dus nogal wat ophef om met een scope die verstuiver te meten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Eerder schreef ik
JW-C5 schreef:......
Als je wilt, kun je mijn Diagbox/Lexia ophalen en gebruiken om al die tests te doen.
Ik woon iets ten zuiden van Utrecht, niet al te ver van Soest dus ;)
Oftewel.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
JanSr schreef:@ BJG: voor de helderheid: Mijn Lexia is in het ongerede, ik wacht op een nieuwe.
Voordat die er is (ca 10 dg) dus geen mogelijkheid om zinvolle antwoorden te geven.

de aard van de storing brengt met zich mee, dat je eerst een half uur moet rijden voor het optreedt.
Het wordt dus nogal wat ophef om met een scope die verstuiver te meten.
Ik begrijp het.

De eobd scanner werkt prima voor de emissie gerelateerde fouten.

En tja bij diagnose moet je wat moeite doen. Je kunt in mijn beleving prima rond rijden tot de storing zich voordoet en dan de meting uitvoeren. Zeker als je de meet aansluitingen al van te voren hebt gemaakt. Zo doe ik dat zelf ook in dergelijke gevallen.

Ik begrijp dat je hoopt op de gouden tip om het in een klap op te lossen. Dat zal lastig worden denk ik.
Ik ben er wel van overtuigd dat deze storing op zichzelf niet heel ingewikkeld is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gesloten