Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 321 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
 Motor loopt (soms) op twee poten. 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Zie die documenten, dáár wordt dat vermeld.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 jul 2021 10:33
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JW-C5 schreef:
Die bewoording zou dan ook kunnen betekenen dat het niet in de verstuiver zelf zit, maar in de bekabeling er naartoe, of zelfs in de ECU.

Een goede vriend heeft een identiek probleem zoals ik eerder gemeld heb, ik dacht dat het opgelost was, helaas was dat tijdelijk heb ik afgelopen weekend begrepen.
Ik was er om te helpen met de D-riem, na demontage van de kappen bleek de demper in de inlaat nokkenas riemwiel, losgekomen te zijn, het riemwiel van een donor overgezet en hopende dat dit het probleem was, wat de nokkenas sensor verstoort.
De eerste start was hoopgevend, het blok heeft nooit zo lang stationair goed gelopen, echter de proefrit van 5 minuten ging het alweer mis.

De bedrading van de verstuivers is al eens uitgewisseld, eigenlijk blijft er weinig anders over dan de ECU.
Doet mij denken aan de C5 HDI, waarvan ik de ECU gekopieerd heb, daarmee was het heftige stotteren opgelost.
Er word een andere ECU geregeld, welke ik ga proberen te kopieren, ergens tussen de collectie 22 ECU adapters, zit vast wel de juiste Magneti-Marelli adapter tussen, hoop ik :D


19 jul 2021 22:59
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Dit zijn mijn bevindingen van vandaag met een vergelijkbaar probleem met de C5 van een vriend, P0202 + P0341 en soms op 3 poten draaien.
Andere bougies gemonteerd, Eyquem RFN52HZ, er kwam BoscH FR8SE0 (Citroen nr. 5960 F3) uit, beiden geschikt voor EW10 op chassis nr.
Eigenlijk had ik eerst willen inleren met de originele ECU, maatje stond er op om gelijk de gekloonde donor ECU te monteren en inleren, dat was inmiddels gedaan omdat de motor toch moest afkoelen. Zie topic: ECU Klonen

Tijdens het inleren tot de fan in zou slaan, liep de motor heel mooi, zo mooi heeft de motor nooit gelopen.
Toen het moment eraan zat te komen dat de fan in zou slaan, ging het fout, op 3 pitten en storingen P0202 en P0341.
We zijn toen gaan rijden om te kijken wanneer het precies fout gaat, dat blijkt het moment te zijn waarop de fan op lage snelheid hoort in te slaan, ergens rond de 92 °C gaat het fout en de fan slaat niet in.
De storing wissen en direct weer gaan rijden werkt niet, de storing komt meteen weer terug, wissen en even laten afkoelen tot onder de 90 °C werkt wel, tot het punt van 92 °C.
Testen van de fan op lage en hoge snelheid met de Lexia werkt goed, bij het aanzetten van de AC gaat de fan op lage snelheid draaien.

Dit doet mij denken aan het probleem met de (ex) C5-2 EW10A van een forumgenoot, bij hem sloeg de fan ook niet in, echter niet de bovenstaande storingen.
Het bleek de temperatuur sensor in het thermostaathuis te zijn, ik weet het niet precies meer, was iets met voltage en weerstand. De ECU kijkt naar een bepaalde weerstand om de temperatuur te bepalen voor het motormanagment en koeling. De BSI meet in voltage en geeft dat door aan het tellerpaneel en uitlezing via OBD2 poort, waardoor op het tellerpaneel en Lexia de juiste waarde word weergegeven, maar de koelfan niet word aangestuurd.
Na het vervangen van de sensor was het opgelost, de oude sensor heeft hij getest in een lab, de temperatuur en weerstand klopten niet met de tabel in de PSA documentatie.
Ik was hier zelf nooit opgekomen, een Peugeot monteur heeft mij hierop gewezen.

Een nieuwe sensor is besteld, van Valeo, persoonlijk zou ik een nieuwe bij de dealer hebben besteld, kost € 54 daar.
Hopelijk is het probleem hiermee opgelost, al sluit ik niet uit dat na montage, opnieuw inleren nodig is.
Op de valreep kreeg ik mee dat de huidige temp.sensor uit een EW10 donorblok komt, waar geen gemotoriseerde gasklep op zit. (weet iemand dat ?)
De reden van vervanging is dat de temperatuur uitlezing niet goed was en dat de AL4 dit niet fijn vind, volgens de documentatie gebruikt de AL4 de olie temp.sensor, als deze defect is, word de koelwater sensor als backup gebruikt, of andersom.
Laat de olie temp. meter nou toevallig ook niets doen in deze C5 en een niet te wissen storing geven in de BSI, die gaan we dus ook vervangen, zodra ik weet waar dat ding zit.
De motor storingen zijn begonnen met het wisselen van de koelwater sensor, de storing met de AL4 automaat is wel opgelost.

@JanSR, hopelijk heb je wat aan dit lange verhaal, het lijkt erop dat de uitgelezen storingen, ons totaal op het verkeerde been zetten.


25 jul 2021 00:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Als er enige verdenking aangaande een verstuiver/injector is zou je ze toch om kunnen wisselen. Verhuist het probleem niet mee dan is het dus wat anders.


25 jul 2021 07:20
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
C5HDI110 schreef:
Dit zijn mijn bevindingen van vandaag met een vergelijkbaar probleem met de C5 van een vriend, P0202 + P0341 en soms op 3 poten draaien.


En zo kan het gebeuren dat je niets hebt aan een Lexia.
Zelf loop ik al een tijd te denken aan een "verborgen fout".

Bij mij werd het langzaam ernstiger. Aanvankelijk alleen "Storing Uitlaatgas", die soms ook spontaan weer verdween. Service lampje uit, zonder de storing te wissen.
Later kwam daar dus die storing van "Bedrading injector nr2" bij. Aanvankelijk zonder merkbare invloed op het rijden.
Een maand of wat geleden begon hij daarna ook op drie poten te lopen.
Altijd pas na ca 20 min, steeds eerst Storing uitlaatgas en daarna drie poten. De automaat trekt zich er niets van aan, schakelt prima.
De vraag is nu dus: Welke temp sensor vervangen? Onderdeel nr? Waar zit dat ding? Het is een gooi waard.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


25 jul 2021 08:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Poeh. Waar is BJG als je hem nodig hebt...


25 jul 2021 08:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Die T-sensor is onder andere bij Rene langsgekomen, en bleek de oorzaak van een storing.
Maar dan is met de Lexia wél vast te stellen of die juist werkt, zie dat draadje.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 jul 2021 10:10
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Dan moet de lexia wel eerst communiceren met de auto.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


25 jul 2021 10:28
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Dat is niet vast te stellen met de Lexia, want die krijgt de waarden door via de OBD2 poort, de bsi leest de sensor op voltage uit en geeft de temperatuur door aan het tellerpaneel en OBD2 poort.
De ECU leest de weerstand uit om de temperatuur te bepalen voor het motormanagement en koeling.
Het kan gebeuren dat het voltage klopt met de temperatuur, maar de weerstand niet, dan gaat de ECU de mist in.


25 jul 2021 19:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
In dat hierboven gelinkte draadje van René, zie je dat er een temperatuur vastgesteld is van min 40 graden.
Ik heb verondersteld via de Lexia, hoe anders?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 jul 2021 20:43
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Dat heb ik gelezen, via de Lexia lees je de temperatuur op basis van voltage uit, bij een uitlezing van -40 is het duidelijk dat de sensor volledig defect is.
Het geval waar ik mee te maken heb is anders, temperatuur uitlezing op basis van voltage voor het tellerpaneel en OBD2 is in orde.
De ECU leest de weerstand uit en dat is niet te controleren, feit is dat de fan niet inslaat en aangenomen kan worden dat de uitgelezen weerstand niet klopt, aldus mijn eerdere bevindingen en info van een monteur.
Er is een PSA document waar het verhaal over de weerstand in staat.


25 jul 2021 21:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
C5HDI110 schreef:
Dat is niet vast te stellen met de Lexia, want die krijgt de waarden door via de OBD2 poort, de bsi leest de sensor op voltage uit en geeft de temperatuur door aan het tellerpaneel en OBD2 poort.
De ECU leest de weerstand uit om de temperatuur te bepalen voor het motormanagement en koeling.
Het kan gebeuren dat het voltage klopt met de temperatuur, maar de weerstand niet, dan gaat de ECU de mist in.

Ik probeer dit te rijmen met de wet van ohm. Als de weerstand niet klopt maar de gemeten spanning wél, dan is er iets met de spanningsbron aan de hand.
Iets anders kan niet.
Slecht contact bijvoorbeeld.


25 jul 2021 21:53
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Exact verklaren kan ik het ook niet daar is mijn elektrotechnische kennis voor te beperkt.
Ik weet alleen wat de Peugeot monteur mij verteld heeft en dat het vervangen van de sensor het probleem heeft opgelost bij de betreffende C5, waar de koelfan niet insloeg terwijl de motor warm genoeg was volgens het tellerpaneel en Lexia.

Dit schema komt uit TSB B1AW2NQ0 : Versie 1 van 26/05/2015 (vervangt het document van 27/11/2007)
Volgens dit schema heeft de C5 eigenaar de sensor in een lab op zijn werk getest, de waarden kwamen niet overeen met het schema.
Dit is hoe de ECU de temperatuur bepaalt, in "weerstand blokken" volgens uitleg van de monteur, op een gegeven moment komt de ECU in een blok, waarbij de koelfan aanzet word, het motormanagment werkt ook met deze blokken.

Er lijkt hier sprake te zijn van een knullige programmering, bij een Xsara-2 1.6-16V is dit beter geprogrammeerd, om maar een voorbeeld op te noemen, daar krijg je keurig de melding in de Lexia dat de ontvangen waarde incorrect is.
Dit is het bekende probleem waarbij de temperatuur uitlezing in orde is en de motor prima werkt, koelfan slaat niet in, echter wel de melding in de auto, stop motor temp. te hoog. En dat in de winter na 100 meter rijden met een steenkoude motor.
Bijlage:
Temp ohm.png


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


25 jul 2021 22:52
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JW-C5 schreef:
Ik hintte op testen van de verstuiver, de juiste werking ervan dus.
Is dat uitgevoerd?
Groet,
JW


Ik lees in C5 - B1HA7NP0 - 3 - 05_07_2013 - Onderhoud _ Injectie-_inspuitsysteem MAGNETI MARELLI 6LP.
Een erg summier verhaal over verstuivers testen:

6.1. Testen van de regelorganen
Met het diagnosegereedschap kunnen de volgende bedieningsmechanismen worden getest : Gemotoriseerde smoorklep (maximale opening, sluiting)
Benzineverstuivers (1 - 4)

Ik heb die tests gedaan toen mijn Lexia het nog deed: Alle vier OK. Terwijl de Laxia een storing aangaf op Verstuiver 2: Mogelijk draadbreuk of kortsluiting..

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


26 jul 2021 08:05
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JW-C5 schreef:
In de codes die ik je gestuurd had zie je voor P0202: aansturing verstuiver nr. 2, waarbij het diagnoselampje moet gaan branden.
Die bewoording zou dan ook kunnen betekenen dat het niet in de verstuiver zelf zit, maar in de bekabeling er naartoe, of zelfs in de ECU.
Bij de code hoort diagnoseschema D1004190
Groet,
JW


Ik weet hier niet waar je op doelt. Ik kan dit niet vinden in de 16 documenten die ik van je ontving.

Waar zit de BSI?
Wat ik het schema vind over verstuivers:

Bijlage:
Verstuivers 1.png


Bijlage:
Verstuivers 2.png


Ik zie hier niet aan, waar de bekabeling naar toe loopt. Je zou veronderstellen, dat er vier draden naar de BSI gaan. Dat is een controle waard, omdat de verstuiverstoring aangeeft dat er iets mis kan zijn met de bedrading.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


26 jul 2021 08:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 321 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.