Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
Hey Allemaal,
Ik heb het volgende voor met m'n C5 PH1 uit 2004. Als ik op de autosnelweg rij boven de 100 km/u trilt het stuur soms. Nu heb ik al gelezen dat dit aan de uitlijning van de banden of de velgen kan zijn (heb trouwens de 16 inch monza's erop staan met Uniroyal banden), maar dan zou dit toch altijd moeten zijn (wat dus niet het geval is). Ik ga binnenkort de wagen is binnendoen, om dit te laten nakijken, maar m'n vraag is vooral kan dit schadelijk zijn voor de wagen als ik er mee blijf rijden?
Ik gebruik hem voor elke dag om mee naar het werk te rijden (60 km heen en terug, waarvan 95% autostrade en zelden sneller dan 120 km/u om het verbruik te drukken).
Ik heb het volgende voor met m'n C5 PH1 uit 2004. Als ik op de autosnelweg rij boven de 100 km/u trilt het stuur soms. Nu heb ik al gelezen dat dit aan de uitlijning van de banden of de velgen kan zijn (heb trouwens de 16 inch monza's erop staan met Uniroyal banden), maar dan zou dit toch altijd moeten zijn (wat dus niet het geval is). Ik ga binnenkort de wagen is binnendoen, om dit te laten nakijken, maar m'n vraag is vooral kan dit schadelijk zijn voor de wagen als ik er mee blijf rijden?
Ik gebruik hem voor elke dag om mee naar het werk te rijden (60 km heen en terug, waarvan 95% autostrade en zelden sneller dan 120 km/u om het verbruik te drukken).
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
Berichten: 3071
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
De voorwielen laten balanceren. Uitlijning heeft er vermoedelijk weinig mee te maken. Als die niet meer zuiver is trekt je auto naar links of rechts als je het stuur loslaat tijdens het rijden.
Aangezien je de trillingen bij een bepaalde snelheid voelt gaat het waarschijnlijk om balanceren. De voorwielen omdat je de trilling in het stuur voelt en blijkbaar dus niet in de stoel.
Aangezien je de trillingen bij een bepaalde snelheid voelt gaat het waarschijnlijk om balanceren. De voorwielen omdat je de trilling in het stuur voelt en blijkbaar dus niet in de stoel.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
tja de velgen waren maar 2 jaar geleden gebalanceerd toen ze er voor de eerste keer onder gingen. Had ze gehaald bij Maresia parts en dan laten balanceren. Ik denk dat er dus een gewichtje is afgevallen dan ofzo.
De banden kan het niet zijn want die hebben nog maar 10000 km gebold (ik wissel af met winterbanden - in de winter natuurlijk
)
Ik denk trouwens dat de C5 PH3 van m'n ouders hetzelfde probleem heeft want het stuur trilt ronde 130 km.
De banden kan het niet zijn want die hebben nog maar 10000 km gebold (ik wissel af met winterbanden - in de winter natuurlijk
Ik denk trouwens dat de C5 PH3 van m'n ouders hetzelfde probleem heeft want het stuur trilt ronde 130 km.
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik heb dit ook heel af en toe, op bepaalde stukken snelweg komt er soms wel en soms geen trilling in het stuur. Soms een lichtere trilling en soms een flinke. Die gaat weer weg als ik het gas los laat en de dame een flink stuk langzamer rijdt.
Als ik dan weer versnel komt die trilling niet meer terug. Is heel vreemd eigenlijk. Ik met mijn bepertke technische kennis snap er niks van, want als dit aan bvb de uitlijning of de balancering zou liggen zou ik volgens mijn begrijpertje er altijd last van moeten hebben. Toch?
Als ik dan weer versnel komt die trilling niet meer terug. Is heel vreemd eigenlijk. Ik met mijn bepertke technische kennis snap er niks van, want als dit aan bvb de uitlijning of de balancering zou liggen zou ik volgens mijn begrijpertje er altijd last van moeten hebben. Toch?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat verschijnsel is bekend.
Het komt omdat de wielen links en rechts niet 100% synchroon lopen, daarmee kan het na verloop van wat kilometers optreden en weer verdwijnen.
De ene keer versterkt het elkaar, de andere keer heft het elkaar min of meer op.
@WV84,
Even voor het goede begrip: velgen balanceer je niet, en banden ook niet.
Wat je balanceert is het wiel, dat is de samenstelling van velg en band.
Oftewel, wanneer zijn de complete wielen voor het laatst gebalanceerd?
Groet,
JW
Het komt omdat de wielen links en rechts niet 100% synchroon lopen, daarmee kan het na verloop van wat kilometers optreden en weer verdwijnen.
De ene keer versterkt het elkaar, de andere keer heft het elkaar min of meer op.
@WV84,
Even voor het goede begrip: velgen balanceer je niet, en banden ook niet.
Wat je balanceert is het wiel, dat is de samenstelling van velg en band.
Oftewel, wanneer zijn de complete wielen voor het laatst gebalanceerd?
Groet,
JW
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Dank JW-C5,
Het gebeurt bij mij vooral in bepaalde bochten, laaaannnnggggeeeee bochten, en eigenlijk lijken dat meestal dezelfde bochten, of in elk geval dezelfde soort bochten te zijn. Is dit iets van de C5 of is het meer een algemeen iets?
Het gebeurt bij mij vooral in bepaalde bochten, laaaannnnggggeeeee bochten, en eigenlijk lijken dat meestal dezelfde bochten, of in elk geval dezelfde soort bochten te zijn. Is dit iets van de C5 of is het meer een algemeen iets?
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
hey JW-C5,
Ja bij mij C5 PH1 dat is dus ook 2 jaar geleden. Maar ik heb ook eerder wat WilC5 zegt. Is daar iets aan te doen?
Bij de C5 PH3 van m'n ouders weet ik het eigenlijk niet, dus zal ik is langs de bandencentrale gaan.
Ja bij mij C5 PH1 dat is dus ook 2 jaar geleden. Maar ik heb ook eerder wat WilC5 zegt. Is daar iets aan te doen?
Bij de C5 PH3 van m'n ouders weet ik het eigenlijk niet, dus zal ik is langs de bandencentrale gaan.
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat WilC5 beschrijft, duidt eerder op "onrondheid" van de banden. Hoe oud zijn ze, en hoe zien ze er uit?
Op dat moment wordt er zóveel zijdelings kracht uitgeoefend op de wielen, dat onbalans eigenlijk geen rol meer kan spelen.
En ik neem niet aan dat die bocht dan genomen wordt met een snelheid waarbij de onbalans normaliter merkbaar wordt: 110-130 km/u.
Groet,
JW
Op dat moment wordt er zóveel zijdelings kracht uitgeoefend op de wielen, dat onbalans eigenlijk geen rol meer kan spelen.
En ik neem niet aan dat die bocht dan genomen wordt met een snelheid waarbij de onbalans normaliter merkbaar wordt: 110-130 km/u.
Groet,
JW
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
ja ik had het over eerder over de onbalans want ik heb het enkel op rechte stukken en niet continue.
ik veronderstel dat de banden nog rond zijn, want stockage in de winter is op een bandendragen met een middensteun.WilC5 schreef:Ik heb dit ook heel af en toe, op bepaalde stukken snelweg komt er soms wel en soms geen trilling in het stuur. Soms een lichtere trilling en soms een flinke. Die gaat weer weg als ik het gas los laat en de dame een flink stuk langzamer rijdt.
Als ik dan weer versnel komt die trilling niet meer terug. Is heel vreemd eigenlijk. Ik met mijn bepertke technische kennis snap er niks van, want als dit aan bvb de uitlijning of de balancering zou liggen zou ik volgens mijn begrijpertje er altijd last van moeten hebben. Toch?
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Mijn banden zijn niet de jongsten meer, maar zien er nog redelijk uit, altijd netjes op druk gehouden, absoluut geen trilling op rechte stukken. Edoch vermoed ik dat JW-C5 gelijk heeft.
Plan was om na de zomer nieuwe michelinnen te plaatsen. Hopelijk is dan dit sporadische rare gedoe verleden tijd en kan ik melden dat het inderdaad aan de banden lag.
Plan was om na de zomer nieuwe michelinnen te plaatsen. Hopelijk is dan dit sporadische rare gedoe verleden tijd en kan ik melden dat het inderdaad aan de banden lag.
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
Hey JW-C5,
Ik heb het op rechte stukken, in bochten heb ik het niet (dat denk ik, want in België heb je niet veel bochten waar je boven 100km/u in mag gaan en meestal zijn de wegen dan niet goed
)
Maar het stuk E19 tussen de luchthaven van Brussel en afrit Kontich is wel biljartvlak en daar heb ik het wel op maar dus niet altijd.
Soms rond de 110km/u, soms rond de 105 km/u, soms rond de 130 km/u,...
Terwijl bij de C5 PH3 van m'n ouders eenmaal boven de 110 km/u is de trilling constant en die gaat niet weg tenzij ik trager ga rijden. Daar ben ik zeker dat het aan de balancering ligt.
Ik heb het op rechte stukken, in bochten heb ik het niet (dat denk ik, want in België heb je niet veel bochten waar je boven 100km/u in mag gaan en meestal zijn de wegen dan niet goed
Maar het stuk E19 tussen de luchthaven van Brussel en afrit Kontich is wel biljartvlak en daar heb ik het wel op maar dus niet altijd.
Soms rond de 110km/u, soms rond de 105 km/u, soms rond de 130 km/u,...
Terwijl bij de C5 PH3 van m'n ouders eenmaal boven de 110 km/u is de trilling constant en die gaat niet weg tenzij ik trager ga rijden. Daar ben ik zeker dat het aan de balancering ligt.
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
Berichten: 3071
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
WV84 schreef:...
Terwijl bij de C5 PH3 van m'n ouders eenmaal boven de 110 km/u is de trilling constant en die gaat niet weg tenzij ik trager ga rijden. Daar ben ik zeker dat het aan de balancering ligt.
Dan zijn de voorste draagarmrubbers wellicht verdacht....
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline



