Auteur |
Bericht |
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
daklijst bevestiging
Beste forumleden, Vandaag vond ik de oplossing van een rammelend geluid in mijn C5 break 2.2HDIF exclusive 2006. Aanvankelijk leek de rammel afkomstig van mijn schuifdak, maar de daklijst rechts bleek los te zitten.Alleen de eerste bevestiging aan de voorkant bleek veel ruimte te hebben. Ik heb de afdekstop verwijderd en zag een hoeveelheid verpulverd materiaal wat gemakkelijk weggezogen kon worden.Ik vermoed dat dit kunststof is geweest. Als ik de daklijst beweeg, dan beweegt deze m.i. over een gefixeerde schroef / draadeinde.Hoe zit deze constructie in elkaar? Ik hoor graag jullie mening Mijn dank Spikkel
|
04 jun 2021 13:33 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
Ik neem aan dat je het over de dakdrager #12 hebt, in dit plaatje: Bijlage: Dakdragers C5 Break.jpg Die zit met drie bouten #70 bevestigd. Als je nu alleen nog maar een stukje van die bout ziet, is de kop vermoedelijk weggeroest. Dan rest niets anders dan de andere twee bouten ook los te maken, en de drager eraf te halen. Daarna kun je dan hopelijk de rest van die bout weghalen, en het geheel opnieuw monteren. Van anderen weet ik dat die bouten vaak zwaar geroest zijn, en dat de koppen zó slecht zijn geworden, dat je ze alleen kunt losmaken door ze uit te boren. Pas dan kun je de rest er ook uithalen, hopelijk.... Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 jun 2021 14:02 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
Bij nader inzien is het verpulverde materiaal de kop van de totaal verroeste bout. Het lijkt M5. Wie weet of deze bout een contramoer aan de binnenzijde heeft (onwaarschijnlijk), zodat ik eventueel de binnenbekleding (hemel) los moet maken, of zit er draad in de carrosserie? gr. Spikkel
|
04 jun 2021 15:41 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
jw, ik zie nu je antwoord. Bedankt.Ik had inmiddels al een bruin vermoeden, dat het een vervelend klusje kon gaan worden. Ik zie in het bijgevoegde schema dat het M6 is en geen contramoer bevat. Nou, een uitdaging maar weer Bedankt. Gr. Spikkel
|
04 jun 2021 15:50 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
Als je die twee andere bouten niet los kunt maken, is het te overwegen het te laten zitten, en dan de ruimte tussen die voorste bout-rest en de dakdrager op te vullen met kunsthars. Dan kan het niet meer bewegen, en ben je van die rammel af.
Uiteraard kan dat alleen als je de dakdragers niet gebruikt om er iets op te bevestigen en ze daarmee gaat belasten en ermee gaat rijden.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 jun 2021 18:10 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
Beste JW, ik heb het anders op kunnen lossen. Ik heb het draadeindje vannacht voorbehandeld met Imal. ( niet te veel, want ik was bang dat het wellicht door de hemelbekleding zou trekken).Ik heb een houten wig, omwikkeld met een katoenen doek, voorzichtig tussen dakdrager en dak geplaatst en heel voorzichtig zoveel ruimte kunnen verkrijgen, dat ik met een waterpomptang het draadeindje kon vastpakken en met kracht anti-clockwise kon draaien.Als je dit doet,plak wel eerst je lak af, want een beschadiging door de tang is gauw verkregen. ( gebeurde ook bij de eerste keer, maar viel gelukkig onder de dakdrager begrenzing ) Ik kon met enig geduld het schroefeind er zo volledig uitkrijgen.De RVS-bout M6 mag niet langer zijn dan 35 mm en dan kan de dakdrager goed vast gezet worden.(abusievelijk had ik uit het schema opgemaakt, dat de bout 100mm ! lang moest zijn ) De dakdrager zit weer als een huis en dat is toch weer kicken Met dank voor de ondersteuning Gr. Spikkel
|
05 jun 2021 13:33 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
Dat is creatief aangepakt Mooi dat het zo gelukt is Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jun 2021 13:43 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1313 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
Mooi! eb je nu een RVS-bout gebruikt? PSA bespaart blijkbaar graag 10 cent op zo'n boutje..
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
05 jun 2021 15:19 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
Een RVS bout is minder sterk dan een gewone. En bij een M6 bout(je) speelt dat best mee.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jun 2021 15:22 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1313 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: daklijst bevestiging
Weet ik, e breken makkelijker, maar ik denk dan waarom geen M10 RVS. Doorgeroeste m6 heb je ook weinig aan als je 80 kg op je dak hebt.
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
05 jun 2021 16:28 |
|
|
|