Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		    Berichten: 6200
      		Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 285000
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Moeilijk starten kan inderdaad een brandstofpomp probleem zijn. Je zou de brandstofdruk kunnen meten met een bandenspanningsmeter aangesloten op het autoventiel met het blauwe dopje op de brandstofgallerij. Even een starthulpje vragen om even kort te starten en dan moet je toch een beetje een druk boven de 2.5 bar meten. Is die laag, dan is de pomp op zijn retour.
Ook zou het klepstoter-probleem roet in het eten kunnen gooien. Wanneer je een flesje Wynns Valve lifter concentrate aan de motorolie toevoegt moet je daar binnen een paar dagen resultaat van merken.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Ook zou het klepstoter-probleem roet in het eten kunnen gooien. Wanneer je een flesje Wynns Valve lifter concentrate aan de motorolie toevoegt moet je daar binnen een paar dagen resultaat van merken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
    				
    				    			DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 83
      		Lid geworden op: 03 jan 2007 13:48
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Sedan Excl. EW10A
      			      		      			      				Opties: Schuifdak
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 11679CJ
      			      		      			      				Productienummer: 10571
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 123000
      			      		      			      				Kleur: KTH Gris Thorium
      			      		      			      				Locatie: Vlaardingen
      			      		      		
      		      		      		        Dag Jan,
De onderhoudsfacturen zijn per mail onderweg naar je.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					De onderhoudsfacturen zijn per mail onderweg naar je.
Groet, Marco
Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
    				
    				    			Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
Berichten: 83
      		Lid geworden op: 03 jan 2007 13:48
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Sedan Excl. EW10A
      			      		      			      				Opties: Schuifdak
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 11679CJ
      			      		      			      				Productienummer: 10571
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 123000
      			      		      			      				Kleur: KTH Gris Thorium
      			      		      			      				Locatie: Vlaardingen
      			      		      		
      		      		      		        Sinds de monteur bij Citr. Van Zwienen te Alkmaar me de volgende tip gaf bij aankoop van m'n (en nu JanSr's) C5 in 2017, heb ik onderstaande startvolgorde altijd toegepast, en nooit startproblemen gehad:
Contact aanzetten (spiegels klappen uit, pompen gaan lopen etc....) ; portier dicht, gordel om, evt. telefoon instellen, handrem los (aut. wel in P laten!).... en dan pas starten!
Mogelijk heeft deze voorzichtige startprocedure versluierd dat voor menig onderdeel de jaartjes toch gaan tellen...
Succes Jan
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Contact aanzetten (spiegels klappen uit, pompen gaan lopen etc....) ; portier dicht, gordel om, evt. telefoon instellen, handrem los (aut. wel in P laten!).... en dan pas starten!
Mogelijk heeft deze voorzichtige startprocedure versluierd dat voor menig onderdeel de jaartjes toch gaan tellen...
Succes Jan

Groet, Marco
Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
    				
    				    			Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
Berichten: 83
      		Lid geworden op: 03 jan 2007 13:48
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Sedan Excl. EW10A
      			      		      			      				Opties: Schuifdak
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 11679CJ
      			      		      			      				Productienummer: 10571
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 123000
      			      		      			      				Kleur: KTH Gris Thorium
      			      		      			      				Locatie: Vlaardingen
      			      		      		
      		      		      		        Nog ter info: sinds de Carbon Cleaning in juni 2020 heb ik, op advies van JO, altijd 98 RON getankt; Excellium, Ultimate of V-Power.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Groet, Marco
Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
    				
    				    			Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
Berichten: 1252
      		Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
      			      		      			      				Opties: Alle
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2006
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 145.000
      			      		      			      				Kleur: Zilver metallic
      			      		      			      				Locatie: Soestdijk
      			      		      		
      		      		      		        Zo langzamerhand is die procedure ook de mijne, inmiddels.Mogelijk heeft deze voorzichtige startprocedure versluierd dat voor menig onderdeel de jaartjes toch gaan tellen...
Dure benzine tank ik nooit meer, sinds de onthullende reportage van de Keuringsdienst van Waarde.
Ja, E10 bevat bio-ethanol, dat ons Braziliaanse oorwouden kost, maar als je het ding regelmatig gebruikt zal je daar geen last mee hebben.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
    				
    				    			Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Dat het tanken van Euro 98 wel degelijk zinvol kan zijn, heb ik aan den lijve ondervonden.
Ik ben daarmee begonnen in de herfst van 2019, toen E10 op de markt gebracht werd.
Met de E5 Euro 95 had ik vaak dat mijn V6 niet mooi rondliep na het starten, daardoor ook dat bij het wegrijden de bak niet lekker schakelde, en nog zo wat van dat soort probleempjes.
Nadat ik overgestapt was op V-Power, de alcoholvrije Euro 98 van Shell, dan wel op BP Ultimate of de ESSO pendant, was dat probleem in een keer helemaal verdwenen, en is ook nooit meer teruggekomen.
En aan de hand van de via Spritmonitor zorgvuldig bijgehouden verbruikscijfers kon ik zien dat hij ook wat zuiniger is gaan rijden. De meerkosten werden daarmee goeddeels gecompenseerd.
Ook in het C-Eendje van m'n wederhelft gaat sindsdien alleen nog maar Euro 98. Met eveneens als resultaat dat hij lekkerder loopt en zuiniger is geworden.
Oftewel, ik zou je toch in overweging geven maar eens zelf te ondervinden of je nou veel waarde moet hechten aan dat Keuringsdienst van Waarden onderzoek.
En als je weer eens bij GJO bent, vraag Johan dan hoe hij hierover denkt. Ik ken zijn antwoord al 
 
Groet,
JW
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Ik ben daarmee begonnen in de herfst van 2019, toen E10 op de markt gebracht werd.
Met de E5 Euro 95 had ik vaak dat mijn V6 niet mooi rondliep na het starten, daardoor ook dat bij het wegrijden de bak niet lekker schakelde, en nog zo wat van dat soort probleempjes.
Nadat ik overgestapt was op V-Power, de alcoholvrije Euro 98 van Shell, dan wel op BP Ultimate of de ESSO pendant, was dat probleem in een keer helemaal verdwenen, en is ook nooit meer teruggekomen.
En aan de hand van de via Spritmonitor zorgvuldig bijgehouden verbruikscijfers kon ik zien dat hij ook wat zuiniger is gaan rijden. De meerkosten werden daarmee goeddeels gecompenseerd.
Ook in het C-Eendje van m'n wederhelft gaat sindsdien alleen nog maar Euro 98. Met eveneens als resultaat dat hij lekkerder loopt en zuiniger is geworden.
Oftewel, ik zou je toch in overweging geven maar eens zelf te ondervinden of je nou veel waarde moet hechten aan dat Keuringsdienst van Waarden onderzoek.
En als je weer eens bij GJO bent, vraag Johan dan hoe hij hierover denkt. Ik ken zijn antwoord al
 
 Groet,
JW
Berichten: 1252
      		Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
      			      		      			      				Opties: Alle
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2006
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 145.000
      			      		      			      				Kleur: Zilver metallic
      			      		      			      				Locatie: Soestdijk
      			      		      		
      		      		      		        Ja, ik ken de argumenten en overwegingen.
Ik ken helaas ook de koldertaal in folders.
En ik ken ook de volstrekt foutieve onderzoeken, die aan de homeopathie ten grondslag liggen.
En ik noem het schapje met dure flesjes bij de automaterialenhandel de homeopathie voor auto's.
Dat 98 octaan betere verbruikscijfers kan geven dan 95 octaan is niet meer dan logisch. 100 octaan kan nog betere verbruikscijfers geven, vooropgesteld, dat je de motorafstelling daarmee in overeenstemming brengt.
Helaas zijn die verbruiksmetingen doorgaans zo onbetrouwbaar, dat het verschil niet significant is.
Er is geen enkel onafhankelijk onderzoek, dat heeft aangetoond dat Premium brandstoffen de geclaimde voordelen opleveren.
Zo is er ook geen enkel onafhankelijk onderzoek dat ooit heeft kunnen aantonen dat APK keuringen ten goede kwamen aan de verkeersveiligheid.
Het is alles de kracht van marketing, de kracht van het merk, de kracht van de schijnbare logica. Als je er in gelooft: Geloof het en betaal ervoor.
En laat mij in mijn eigen waan.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Ik ken helaas ook de koldertaal in folders.
En ik ken ook de volstrekt foutieve onderzoeken, die aan de homeopathie ten grondslag liggen.
En ik noem het schapje met dure flesjes bij de automaterialenhandel de homeopathie voor auto's.
Dat 98 octaan betere verbruikscijfers kan geven dan 95 octaan is niet meer dan logisch. 100 octaan kan nog betere verbruikscijfers geven, vooropgesteld, dat je de motorafstelling daarmee in overeenstemming brengt.
Helaas zijn die verbruiksmetingen doorgaans zo onbetrouwbaar, dat het verschil niet significant is.
Er is geen enkel onafhankelijk onderzoek, dat heeft aangetoond dat Premium brandstoffen de geclaimde voordelen opleveren.
Zo is er ook geen enkel onafhankelijk onderzoek dat ooit heeft kunnen aantonen dat APK keuringen ten goede kwamen aan de verkeersveiligheid.
Het is alles de kracht van marketing, de kracht van het merk, de kracht van de schijnbare logica. Als je er in gelooft: Geloof het en betaal ervoor.
En laat mij in mijn eigen waan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
    				
    				    			Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Prima, ik laat je graag in je eigen waan.
Net als mijn geloof in het principe: proberen is de moeite waard, niet geschoten is nooit raak.
Dát heeft mij gebracht tot het voor mij overduidelijke bewijs dat Euro 98 mijn V6 veel beter liet lopen, daaraan ga jij kennelijk voorbij....
Maar ja, ik ben er dan ook een van het type dat nooit te oud is om iets te proberen en te leren 
 
Groet,
JW
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Net als mijn geloof in het principe: proberen is de moeite waard, niet geschoten is nooit raak.
Dát heeft mij gebracht tot het voor mij overduidelijke bewijs dat Euro 98 mijn V6 veel beter liet lopen, daaraan ga jij kennelijk voorbij....
Maar ja, ik ben er dan ook een van het type dat nooit te oud is om iets te proberen en te leren
 
 Groet,
JW
Berichten: 1252
      		Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
      			      		      			      				Opties: Alle
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2006
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 145.000
      			      		      			      				Kleur: Zilver metallic
      			      		      			      				Locatie: Soestdijk
      			      		      		
      		      		      		        JW, dat is geen bewijs, maar een gevoel.
Bewijs kan je verzamelen met ordentelijk georganiseerde dubbelblindproevenm, volgens de regels van wetenschappelijk onderzoek. En daar heeft niemand geld voor over, dus dat bewijs komt er nooit.
Marketing werkt op gevoel: De handel in perceptie. Met de zekerheid, dat de bewering nooit zal worden ontmaskerd.
En nogmaals: de motorafstelling dient afgestemd te zijn op het octaangetal. Misschien loopt jouw V6 beter op 98 octaan.
Net zoals de DS, die is ooit ontworpen om op "super" te rijden. Onsteking iets later en hij loopt prima op "normaal". Ja, met ook iets minder vermogen. Maar dat spreek je met een DS toch zelden meer aan.
Heb je de rij potjes, tubes en flesjes wel eens gezien boven de wastafel van een vrouw? Geloof jij iets van de claims van al die dure dingen?
Daar is een mooi Brits spreekwoord over:
"Women somehow seem to deteriorate during the night"
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Bewijs kan je verzamelen met ordentelijk georganiseerde dubbelblindproevenm, volgens de regels van wetenschappelijk onderzoek. En daar heeft niemand geld voor over, dus dat bewijs komt er nooit.
Marketing werkt op gevoel: De handel in perceptie. Met de zekerheid, dat de bewering nooit zal worden ontmaskerd.
En nogmaals: de motorafstelling dient afgestemd te zijn op het octaangetal. Misschien loopt jouw V6 beter op 98 octaan.
Net zoals de DS, die is ooit ontworpen om op "super" te rijden. Onsteking iets later en hij loopt prima op "normaal". Ja, met ook iets minder vermogen. Maar dat spreek je met een DS toch zelden meer aan.
Heb je de rij potjes, tubes en flesjes wel eens gezien boven de wastafel van een vrouw? Geloof jij iets van de claims van al die dure dingen?
Daar is een mooi Brits spreekwoord over:
"Women somehow seem to deteriorate during the night"
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
    				
    				    			Berichten: 693
      		Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2020
      			      		      			      				kilometerstand: 71 200
      			      		      			      				Kleur: Blauwachtig grijs
      			      		      			      				Locatie: Nw. Lekkerland
      			      		      		
      		      		      		        Alle gekheid op een damesflesjesstokje, maar ik tank sinds sep '19 alleen nog maar RON98 in het V6je. Niet om zuiniger te willen rijden en ook niet omdat hij slecht liep (na de start), maar puur uit angst voor de 10% ethanol op basis van enkele horrorverhalen. Hoewel Citroën alle signalen op groen zette voor voertuigen gebouwd na 1 jan '00 en die van mij in jul '00 van de band in Rennes-La Janais liep, vertrouwde ik die PSA boys niet dat ze een uitlopend model nog even ethanolproef gingen ombouwen.
Sinds het begin van mijn autoloopbaan in 1966 heb ik altijd probleemloos Normaal/RON95 getankt. En om kort te gaan, de Xantia had van dec '09 tot sep '19 een verbruik van 10,52 km/dm3 en van sep '19 tot heden een verbruik van 10,83 km/dm3, dus 3% minderverbruik..
Is dat significant beter? ik dacht het niet. Is dat de meerprijs waard? ik dacht het niet. Ga ik weer terug naar RON95? ik dacht het niet.
Adri
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Sinds het begin van mijn autoloopbaan in 1966 heb ik altijd probleemloos Normaal/RON95 getankt. En om kort te gaan, de Xantia had van dec '09 tot sep '19 een verbruik van 10,52 km/dm3 en van sep '19 tot heden een verbruik van 10,83 km/dm3, dus 3% minderverbruik..
Is dat significant beter? ik dacht het niet. Is dat de meerprijs waard? ik dacht het niet. Ga ik weer terug naar RON95? ik dacht het niet.
Adri
Berichten: 83
      		Lid geworden op: 03 jan 2007 13:48
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Sedan Excl. EW10A
      			      		      			      				Opties: Schuifdak
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 11679CJ
      			      		      			      				Productienummer: 10571
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 123000
      			      		      			      				Kleur: KTH Gris Thorium
      			      		      			      				Locatie: Vlaardingen
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb de KvW aflevering over benzine (uit 2010) via NPO alsnog bekeken; in dat programma concludeerde TNO na onderzoek dat de superbenzines 1% besparing realiseerden.
Het interview met de Shell onderzoeker is bijna hilarisch: pure 'sales' blabla, geen enkel hard feit om hun claims te onderbouwen.
Op basis hiervan zou ik, net als Jan, geen druppel V-Power meer tanken.
De overgang naar E10 in 2019 heeft echter e.e.a. veranderd, las ik op onderstaande links van MVWautotechniek.nl:
https://www.mvwautotechniek.nl/benzine-brandstof/" onclick="window.open(this.href);return false;"
https://www.mvwautotechniek.nl/fuel-trims/" onclick="window.open(this.href);return false;"
Het verhogen van het alcoholgehalte heeft tot gevolg dat de efficiency van Euro 95 is verminderd; dit wordt technisch ondervangen door Fuel Trim, maar daarvoor moet extra brandstof bijgevoegd worden om de verbranding netjes te houden.
Dat is in lijn met JW's bevinding dat zijn V6 rustiger en zuiniger ging lopen.
Ook mijn ervaring was dat de motor een kilometer extra uit elke liter 98E5 haalde; van 1:11 naar 1:12 gemiddeld, bij ongewijzigde rijstijl; 8% zuiniger!
Johan Oldenhage gaf me het RON98 advies in 2020; in 2018 vroeg ik hem er al naar, en toen gaf hij aan dat 1 x per 5 à 10 keer 98 tanken voldoende was; zijn advies verschoof dus na de start van E10.
In de 1e link noemt MVW het startprobleem expliciet; hun advies is om dan over te stappen op 98E5.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Het interview met de Shell onderzoeker is bijna hilarisch: pure 'sales' blabla, geen enkel hard feit om hun claims te onderbouwen.
Op basis hiervan zou ik, net als Jan, geen druppel V-Power meer tanken.
De overgang naar E10 in 2019 heeft echter e.e.a. veranderd, las ik op onderstaande links van MVWautotechniek.nl:
https://www.mvwautotechniek.nl/benzine-brandstof/" onclick="window.open(this.href);return false;"
https://www.mvwautotechniek.nl/fuel-trims/" onclick="window.open(this.href);return false;"
Het verhogen van het alcoholgehalte heeft tot gevolg dat de efficiency van Euro 95 is verminderd; dit wordt technisch ondervangen door Fuel Trim, maar daarvoor moet extra brandstof bijgevoegd worden om de verbranding netjes te houden.
Dat is in lijn met JW's bevinding dat zijn V6 rustiger en zuiniger ging lopen.
Ook mijn ervaring was dat de motor een kilometer extra uit elke liter 98E5 haalde; van 1:11 naar 1:12 gemiddeld, bij ongewijzigde rijstijl; 8% zuiniger!
Johan Oldenhage gaf me het RON98 advies in 2020; in 2018 vroeg ik hem er al naar, en toen gaf hij aan dat 1 x per 5 à 10 keer 98 tanken voldoende was; zijn advies verschoof dus na de start van E10.
In de 1e link noemt MVW het startprobleem expliciet; hun advies is om dan over te stappen op 98E5.
Groet, Marco
Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
    				
    				    			Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
Berichten: 4948
      		Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 1.6 HDiF
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2006
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				Locatie: Rotterdam
      			      		      		
      		      		      		        Mijn ervaring met E10 vs Euro98 in de 106GTI, is dat Euro98 meer vermogen geeft en zuiniger bij gelijk blijvende rijstijl, een gti nodigt nogal uit om op zijn staart te trappen en V-Power 98 maakt het lastiger om niet te doen   
 
Volgens mij heb ik ergens een berekening gepost van de benzine kosten per km, met V-Power 98, ben ik per km goedkoper.
Dit is dan voor een kleine lichte gifkikker als de 106GTI, ik vermoed dat als de motor groter en auto zwaarder word, het verschil kleiner word.
Wat interne vervuiling betreft, dat is geen verkoop praatje met beelden als aangekoekte kleppen, etc.
Uit ervaring weet ik van PSA motoren waar ik weleens de kop gelicht heb, dat motoren op premium benzine veel schoner zijn van binnen.
PS: JW en ik verschillen weleens van mening als het op technische zaken aankomt, in dit geval zitten we op één lijn
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			 
 Volgens mij heb ik ergens een berekening gepost van de benzine kosten per km, met V-Power 98, ben ik per km goedkoper.
Dit is dan voor een kleine lichte gifkikker als de 106GTI, ik vermoed dat als de motor groter en auto zwaarder word, het verschil kleiner word.
Wat interne vervuiling betreft, dat is geen verkoop praatje met beelden als aangekoekte kleppen, etc.
Uit ervaring weet ik van PSA motoren waar ik weleens de kop gelicht heb, dat motoren op premium benzine veel schoner zijn van binnen.
PS: JW en ik verschillen weleens van mening als het op technische zaken aankomt, in dit geval zitten we op één lijn

Berichten: 1252
      		Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
      			      		      			      				Opties: Alle
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2006
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 145.000
      			      		      			      				Kleur: Zilver metallic
      			      		      			      				Locatie: Soestdijk
      			      		      		
      		      		      		        De moeizame koude start is over.
Toen ik het marterventilatie slangetje uit de auto nam om er een stuk echte slang aan te zetten, zag ik, dat een klein stekkertje onder het gasklephuis loshing. Nu het vastzit geen problemen meer. Zonder V-power.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Toen ik het marterventilatie slangetje uit de auto nam om er een stuk echte slang aan te zetten, zag ik, dat een klein stekkertje onder het gasklephuis loshing. Nu het vastzit geen problemen meer. Zonder V-power.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
    				
    				    			Berichten: 83
      		Lid geworden op: 03 jan 2007 13:48
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Sedan Excl. EW10A
      			      		      			      				Opties: Schuifdak
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 11679CJ
      			      		      			      				Productienummer: 10571
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 123000
      			      		      			      				Kleur: KTH Gris Thorium
      			      		      			      				Locatie: Vlaardingen
      			      		      		
      		      		      		        Hulde Jan!
Mijn ex is in goede handen bij jou
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Mijn ex is in goede handen bij jou

Groet, Marco
Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
    				
    				    			Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
Berichten: 1252
      		Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
      			      		      			      				Opties: Alle
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2006
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 145.000
      			      		      			      				Kleur: Zilver metallic
      			      		      			      				Locatie: Soestdijk
      			      		      		
      		      		      		        Ik doe mijn best. Er heeft gisteren wel een vogel op gekakt!
Waar verdien ik dat aan?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Waar verdien ik dat aan?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
    				
    				    			










