Dag forumleden,
Nu een paar maand in bezit van de C5 leek het me een mooi moment om de trekhaak eens grondig te inspecteren en onderhouden. De demontabele trekhaak had ik er nog niet vanaf gehad (het sleuteltje ontbrak bij de aanschaf van de auto

. Met het lenteweer hebben we de caravan alweer van stal gehaald dus tijd om te kijken hoe het met de haak is gesteld!
Los daarvan is de aansluiting niet gelijk aan die van de caravan. Het betreft een 13 pins Multicon aansluiting maar ik heb op de caravan de nieuwere standaard met ISO / Jaeger stekker. Dat wil ik aanpassen op de auto - ik laat de caravan liever zoals die is. Er zijn overigens diverse verlopen verkrijgbaar maar specifiek deze (Multicon naar ISO) ben ik echt
nergens tegengekomen. Andersom overal voorradig
Maar goed, eerst de trekhaak. Het is een originele Bosal trekhaak, type AK6. Nu onder de noemer
Oris. Het sleuteltje en het afdekkapje kun je allemaal hier bestellen, mocht je tegen dit probleem aanlopen:
https://bosal-trekhaak.nl/bosal-oris/. Slotnummer staat op de cilinder, ze kunnen het binnen één dag leveren.
Verwijderen van de trekhaak ging redelijk eenvoudig, zeker voor een trekhaak die (denk ik) al heel lang onder de auto zit. Eén en ander eerst ingespoten met WD40, met name bovenin waar de borgpin uitkomt (je kunt dit niet zien, zit boven dat stalen omhulsel). De conditie viel me overigens niet tegen!

Ik heb gelezen dat je de knop beslist niet met een tang mag forceren. Dit omdat er plastic onderdelen in zouden zitten. Ik heb dat natuurlijk wel gedaan, maar met veel voorzichtigheid. Tot mijn verbazing zag ik ook geen plastic zitten. Sterker nog, het hele ding is van verschillende metaalsoorten gemaakt

Onderstaand de volledig gedemonteerde trekhaak met al haar onderdelen:

Bij mij zat het blokkeerpennetje vast in de borgpin. Deze zorgt ervoor dat de trekhaak in geopende stand blijft staan totdat die wordt geplaatst en wordt "vastgeklikt" in de houder onder de auto. In mijn geval was dat dus niet meer mogelijk en veerde de knop direct weer terug en kwam de borgpin naar boven. Dat maakt plaatsen van de trekhaak praktisch onmogelijk. Pas na demontage goed kunnen schoonmaken en nu weer gangbaar.

Het in elkaar zetten is iets lastiger. Die borgpin moet met flinke tegendruk worden teruggeplaatst. Handig is natuurlijk dat blokkeerpennetje. Zodra je de borgpin tot die diepte hebt weten in te brengen (met bijv. een houten klosje oid) kan je het tandwiel terugplaatsen.

Het tandwieltje en asje was wat versleten door de inwerking van de stalen pin. Ik heb het een beetje gladgeschuurd. Ik denk inderdaad dat dit een kwetsbaar onderdeel is waar de tanden gemakkelijk van afbreken. Het asje is veel zachter dan de RVS borgpin. Bij terugplaatsen even letten op de oriëntatie. Een en ander natuurlijk eerst grondig schoongemaakt en voorzien van nieuw smeermiddel.

Het kapje er weer opschroeven, knop erop en alles is weer gereed! De schroeven zijn overigens verborgen achter het stickertje.

Tot zover mijn avondbesteding

Wellicht heeft iemand hier wat aan! Nu nog stap 2: de E aansluiting. Ben benieuwd of dat gemakkelijk gaat. Maar zag dat er een mooie handleiding van Citroën voor is, dus denk dat 't wel lukt. Ik houd jullie op de hoogte!