Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Raammechanisme vervangen C5 III 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 2109
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 216.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Raammechanisme vervangen C5 III
Bij deze een al eerder beloofd verslag van het vervangen van een raammechanisme van de C5 III (Exclusive 2008 voorportier met stoel geheugen functie)

1) Benodigdheden:

Een setje Torx schroevendraaiers (liever geen setje met uitklapbare tori sleutels, die kunnen te kort zijn en werken onprettig)
Een kunststof bandenlichter voor fietsbanden of een paar platte schroevendraaiers in verschillende lengtes
Een doosje vervangende "deurpaneelklemmen" van dit type: onderdeel nummer 6991S6 a 0,15 ex. BTW
Uiteraard een nieuw raammechanisme zonder motor:

https://i.ebayimg.com/images/g/TqUAAOSw ... -l1600.jpg


Kosten zo rond de 25 tot 35 € met wat zoekwerk

2) Procedure


Eerst alle ingeklikte onderdelen loswippen. Ik doe dit met een kunststof fietsbandenlichter omdat die het minste kans geeft op beschadigingen. Maar je kunt uiteraard ook een platte schroevendraaier gebruiken.
Begin met de kunststof omlijsting van de deurgreep.
Zet je gereedschap aan de rechterbovenkant (voorportier bestuurderskant) tussen het paneel en de kunststof omlijsting en wrik deze los. Werk zo je weg naar onder tot je de boel half los hebt. Daarna kun je de omlijsting naar rechts schuiven om hem uit te nemen:

Bijlage:
IMG_4102.jpeg


Bijlage:
IMG_4104.jpeg


Bijlage:
IMG_4105.jpeg


Daarna kun je de stekkertjes loshalen, maar let op! niet bruut trekken, er zit een lipje aan wat je in moet drukken. Een beetje pielwerk maar met wat beleid kom je er wel uit ;)

Bijlage:
IMG_4106.jpeg


Daarna maak je achtereenvolgens de handgreep van de deur los en de ruitbediening. Die laatste is vrij makkelijk: loswippen en stekkers losmaken (ook hier weer opletten hoe! de grote heeft een blauw lipje wat je naar achter trekt en dan komt hij los, de kleine hebben weer een lipje wat je in moet drukken)

De handgreep is wat lastiger: begin rechtsboven en werk zo naar beneden/links. Een schroevendraaier er tussen en die een kwartslag draaien werkt het makkelijkst. Doe de bovenzijde als laatste want die bestaat uit twee delen.

Bijlage:
IMG_4108.jpeg


Bijlage:
IMG_4107.jpeg
*1

Ten slotte haal je de deurverlichting los onderaan het deurpaneel. Deze gaat er makkelijk uit; loswippen en stekkertje loshalen (één van de schaarse makkelijke stekkers trouwens). Onthoud voor het terugplaatsen: rood is achterzijde, wit is voorzijde bij geopende deur.



2.1) Deurpaneel loshalen

Het deurpaneel zit vast met twee schroeven (Torx) die zich in de deurgreep bevinden. Daarnaast zijn er een aantal kunststof klemmen die je los moet trekken. Dit kun je voorzichtig met beleid doen maar ze sneuvelen hoe dan ook omdat het kunststof meestal al te bros is geworden om nog flexibel te zijn. Zorg dus dat je die op reserve hebt (zie lijst met benodigdheden)

Draai de twee torxboutjes in de handgreep er uit (zie: *1) en geef een ferme ruk aan de onderkant van het deurpaneel zodat deze loskomt:

Bijlage:
IMG_4111.jpeg


Nu kun je de bovenzijde van het deurpaneel, aan de raamkant dus, omhoogtrekken en loshalen. Daarna moet je nog één stekkertje, ter hoogte van de speaker loshalen en je deurpaneel kan aan de kant gelegd worden.
je hebt nu deze situatie:

Bijlage:
IMG_4114.jpeg


De volgende stap is het zwarte blok in het midden verwijderen Haal hiervoor eerst de kabelboom van de ruitbediening los, die zit er in geklikt en kun je gewoon lostrekken.
Draai nu de torxbout een paar slagen los maar niet helemaal er uit! Je kunt nu dit blok verwijderen doordat het blokje aan de achterzijde nu een kwartslag gedraaid is:

Bijlage:
IMG_4115.jpeg


Bijlage:
IMG_4117.jpeg


2.2) Beschermfolie loshalen:

De witte bescherm-isolatie folie kun je goed loshalen en weer terugplaatsen bij hermontage. Dit in tegenstelling tot de Ph 1 modellen en de Xantia...
Trek een stukje los en snijd vervolgens met een Stanley of breekmesje de lijmrand los. Ongeveer door het midden van de lijmrand dan kun je hem straks weer gewoon terug plakken.

(zie hieronder voor het vervolg)


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


23 feb 2021 18:56
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 2109
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 216.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Raammechanisme vervangen C5 III
Bijlage:
IMG_4118.jpeg


Als de folie los is moet je nog even de grijze, schuimrubber plakkers lossnijden want hierachter zitten de boutjes van het raammechanisme verstopt:

Bijlage:
cirkels.jpg


Deze krijg je trouwens niet meer fatsoenlijk teruggeplaatst.

Nu haal je de deurgreep los door deze naar links te schuiven en uit zijn nis te halen.

Bijlage:
IMG_4123.jpeg


Draai nu de torxbouten los op de omcirkelde plekken:

Bijlage:
IMG_4125.jpeg


Bijlage:
.jpeg


De blauwe cirkel vereist nog wat uitleg:
Als je de speaker verwijderd hebt zou je daarachter deze bout moeten vinden. Echter; er zit hier nog een kunststof ding achter wat met popnagels aan het deurframe bevestigd is. Volgens de documentatie van Citroen zou je die popnagels uit moeten boren om bij die torxbout te komen maar dat vind ik toch wat ver gaan.
De oplossing is om een gat te boren in de kunststoffen houder van de speaker zodat je gewoon bij het boutje kunt.
De plaats om te boren is net onder de Peugeot leeuw. Begin met een boor 3 mm zodat je een referentiepunt hebt, boor daarna een gat van 10mm zodat je met je torxschroevendraaier bij de bout kunt komen:

Bijlage:
IMG_4127.jpeg


(ben je meteen van die lelijke leeuw af :) )


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


23 feb 2021 19:39
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 2109
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 216.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Raammechanisme vervangen C5 III
Nu kun je na het losdraaien van alle boutjes het raammechanisme zelf verwijderen:
Haal eerst de linker en rechter metalen profielen los, deze zitten met een lipje in een uitsparing net boven de boutjes die je zojuist hebt losgehaald.
Laat het raam handmatig zover zakken dat je het witte blokje met torxbout kunt zien en draai deze er uit.

Bijlage:
IMG_4130.jpeg


Bijlage:
IMG_4133.jpeg


Nu kun je het raammechanisme er uithalen en verwijderen, begin met de linkerkant.

Haal het motortje van het verwijderde mechanisme en plaats deze terug op het nieuwe. Dit doe je door deze drie boutjes los te halen en over te zetten:

Bijlage:
IMG_4135.jpeg


Thats it!

Nu alles in omgekeerde volgorde terugplaatsen en je hebt weer een werkende ruit :smt023


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


23 feb 2021 19:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.