Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
pieter melissen
|
 nagloei bougies
met verwijzing naar dit verhaal viewtopic.php?f=6&t=730&hilit=kan iemand mij vertellen wat nagloei bougies zijn, waar ze voor dienen en waarom het 4 uur (Citroen handboek) zou moeten kosten om er vier te vervangen?
|
05 jul 2007 11:30 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: nagloei bougies
Iedere Diesel heeft gloeibougies, die zijn nodig om de verbrandingskamers op te warmen, anders loopt de boel niet mooi.
Bij een ouderwetse Diesel gebeurde dit vooral in de vorm van voorgloeien. Je zet het contact aan, de boel gloeit voor, dan pas mag je starten.
Maar bij HDi's kan je vrijwel gelijk starten (voorgloeien is in de orde van 0.5sec bij normale butientemperatuur. je ziet het voorgloeilampje maar een fractie aangaan, zie boekje waar het zit) Maar daarna blijven deze vriendelijke gloeiers nog wel even doorgaan. Het hangt af van de motortemperatuur, buitentemp, toerental.
Net zoals gewone bougies hebben ze een beperkte levensduur (>100dkm) afhankelijk van rijgedrag, maar ze zijn nogal wat prijziger en lastiger te vervangen, vandaar.
Ik heb die zeven pagina's over gasbommen etc. maar ff niet gelezen
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 jul 2007 12:58 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: nagloei bougies
effe lezen, er staat NA-gloei bougies...wat VOORgloei bougies zijn weet ik al sinds ik in 1960 op een Massey Ferguson diesel tractor reed...
|
05 jul 2007 13:01 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: nagloei bougies
EvilTwin schreef: I Ik heb die zeven pagina's over gasbommen etc. maar ff niet gelezen het diesel gerelateerde werk begint op pagina 6 of zo.....(ik lees de draadjes met de nieuwste bijdrage eerst, dus ik hoef niet te scrollen)
|
05 jul 2007 13:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: nagloei bougies
pieter melissen schreef: EvilTwin schreef: Iedere Diesel heeft gloeibougies, die zijn nodig om de verbrandingskamers op te warmen, anders loopt de boel niet mooi.
Bij een ouderwetse Diesel gebeurde dit vooral in de vorm van voorgloeien. Je zet het contact aan, de boel gloeit voor, dan pas mag je starten.
Maar bij HDi's kan je vrijwel gelijk starten (voorgloeien is in de orde van 0.5sec bij normale butientemperatuur. je ziet het voorgloeilampje maar een fractie aangaan, zie boekje waar het zit) Maar daarna blijven deze vriendelijke gloeiers nog wel even doorgaan. Het hangt af van de motortemperatuur, buitentemp, toerental.
Net zoals gewone bougies hebben ze een beperkte levensduur (>100dkm) afhankelijk van rijgedrag, maar ze zijn nogal wat prijziger en lastiger te vervangen, vandaar.
Ik heb die zeven pagina's over gasbommen etc. maar ff niet gelezen effe lezen, er staat NA-gloei bougies...wat VOORgloei bougies zijn weet ik al sinds ik in 1960 op een Massey Ferguson diesel tractor reed... ff goed lezen Pieter, ik schrijf toch dat de VOORgloeibougies op een HDI vooral ingezet worden bij het NAgloeien... 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 jul 2007 15:17 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: nagloei bougies
Volgens mijn garage heeft de auto zowel voor als nagloei bougies...en zijn dat niet dezelfde.. en je schreef niet nagloeien, maar doorgloeien....
|
05 jul 2007 15:23 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: nagloei bougies
Is het echt zo dat een HDi dan 8 gloeibougies heeft? 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 jul 2007 16:28 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: nagloei bougies
Harm van Beek schreef: Is het echt zo dat een HDi dan 8 gloeibougies heeft?  als ik (de receptionist van) mijn garage moet geloven wel.
|
05 jul 2007 16:53 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: nagloei bougies
Ja, lijkt er op. Ben enigszins verbaasd.. Die motortjes worden ook steeds ingewikkelder...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 jul 2007 17:05 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: nagloei bougies
pure nonsense. er zitten maar vier gloeipittten in. pieter schreef: en je schreef niet nagloeien, maar doorgloeien.... ik schreef Maar daarNA blijven deze vriendelijke GLOEIers nog wel even DOORgaan.Hoe duidelijk wil je het hebben? Nogmaals: De gloeibougies zijn verantwoordelijk voor het voorgloeien nagloeien doorgloeien whatever... wil je het exact weten dan kan ik de table wel ff publiceren die bepaalt bij welke temperatuur het gloeien gebeurt en hoe lang... 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 jul 2007 13:50 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: nagloei bougies
EvilTwin schreef: pure nonsense. er zitten maar vier gloeipittten in.
Ik zal het navragen... volgende vraag, als die kapot zouden zijn moeten er dan ook startproblemen zijn?
|
08 jul 2007 14:39 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: nagloei bougies
EvilTwin schreef: wil je het exact weten dan kan ik de table wel ff publiceren die bepaalt bij welke temperatuur het gloeien gebeurt en hoe lang...  Ja, ben wel benieuwd naar dat soort gegevens. Ik kan en doe er niks mee, maar ach...gewoon voor de weet...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
08 jul 2007 22:31 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: nagloei bougies
-30C 16sec voorgloeien, 3min nagloeien -10C 5sec, 3min 0C 0.5sec, 1min +10C 0.25sec, 1min 18C geen voorgloeien, 30sec na 40C geen voor-, geen nagloeien http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... c&start=10ik voorzie weinig startproblemen wel slechte loop, verbruik en emissies de eerste paar km.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 jul 2007 02:05 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: nagloei bougies
EvilTwin schreef: -30C 16sec voorgloeien, 3min nagloeien -10C 5sec, 3min 0C 0.5sec, 1min +10C 0.25sec, 1min 18C geen voorgloeien, 30sec na 40C geen voor-, geen nagloeien http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... c&start=10ik voorzie weinig startproblemen wel slechte loop, verbruik en emissies de eerste paar km. dan nu de hamvraag, kunnen de "bougies" oorzaak zijn van de melding : storing uitlaatgas, die bovendien pas na een aantal kilometers optrad? Inmiddels is een slang in het systeem opnieuw vastgezet en de storingsmeldingen zijn weg en naar mijn idee is het volledige vermogen weer terug. (inclusief de 30 pk extra). Aangezien de auto prima start (maar bij deze temperaturen hoeven de bougies ook niks) voel ik er eigenlijk weinig voor om die dingen te vervangen, temeer daar er 4 werkplaatsuren voor gerekend worden, volgens het Citroen werkplaatshandboek....
|
09 jul 2007 09:10 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|