In mijn net aangeschafte C5 PHII zit een RT3 navigatiesysteem met een kleurendisplay. Nu blijken er een paar pixels dood te zijn (zwart). Het zijn een paar lijntjes onderaan het scherm maar niet over de volle breedte. Ik heb sterk het vermoedden dat dit niet bij deze pixels blijft helaas...
Ik ben een beetje huiverig voor de vervanging van de gehele unit voor een 2e hands variant uit de sloop. Zoals ik nu opmaak (uit alles wat ik er over heb gelezen) kan het vervangen leiden tot het niet meer functioneren van de navigatie. Wellicht is dat nog op te lossen met een Lexia maar daar heb ik geen idee van.
Nu zat ik zo eens te zoeken op internet en kwam bij onze vrienden uit China ook een los display tegen. Het betreft een "LTE072T-050 mobile Display Systems 12V LCD module for Peugeot Citroen C5 Navigation car audio system screen TPO LTE072T-4408-1". Ik zelf ben nogal handig met elektronica dus draai mijn hand niet om voor restauraties op componentniveau...
Omdat dit puur het scherm met TFT driver zelf is, vermoed ik dat je in dit geval de controlunit van de display kunt behouden en (waarschijnlijk) ook geen gedoe krijgt met navigatie die niet functioneert. Bovendien zou het contrast en de leesbaarheid weer als origineel kunnen zijn omdat het om nieuwe units gaat.
Mijn vraag is dus eigenlijk tweeledig:
- - Klopt het inderdaad dat een nieuwe displayunit (totaal) zorgt voor het niet meer functioneren van de navigatie?
- Of heeft iemand ervaring met het verder splitsen en vervangen van het scherm van de display unit zelf?