V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De C5AC-Hy kan, als je full electric rijdt, gereden worden in de "one pedal mode".
Daarbij gebruik je alleen het gaspedaal, laat je dat een beetje los dan remt hij af zoals een benzine auto dat ook doet.
Maar als je het gas helemaal loslaat, dan remt hij vrij stevig af waarbij de accu weer (wat) opgeladen wordt. Dat gaat door totdat je stil staat, je hoeft daarbij de rem niet aan te raken.

Tijdens die afremming blijken de remlichten niet te gaan branden, een achter je rijdende automobilist(e) weet dus niet dat je aan het remmen bent met je auto.
Dat zal ongetwijfeld wel eens tot een "boem is ho" leiden, dat wordt dan lijden :shock:

Ik vraag me dan ook af: hoe zit dat bij andere auto's, met name bij de Full-EV's?
Gaat daar ook geen remlicht branden als je afremt in de one pedal mode?

Mijn gedachte zou zijn dat, als je het gaspedaal helemaal loslaat en je daarmee maximaal afremt, remlichten zouden moeten gaan branden, of (langzaam) gaan knipperen.

Ben benieuwd naar de mening en ideeën van de mede-forummers.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8135
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
De werkTesla heeft dat ook, maar die branden volgens mij wel.
MG4 uit 2022 (De zwarte RaceChinees)
EX AutoC5 Berline 2005 (ja kan hem kopen ;-) )
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zoiets heb ik ook ergens gelezen, in de mode waarbij maximaal energie teruggewonnen wordt gaan de remlichten branden als je het gaspedaal helemaal loslaat.

Ben benieuwd naar BJG's reactie hierop, hij rijdt immers ook met een E-mobiel.
En misschien kan hij iets meer vertellen over hoe hier tegenaan gekeken wordt in deze sector.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De remlichten zouden in principe wel moeten gaan branden boven een bepaalde vertraging. Dat is zo bij alle e-voertuigen die ik ken.
Vergelijk het met een conventionele auto, bij gas lossen is er vertraging zonder branden van de remlichten. Bij een vergelijkbare vertraging gaat er ook bij het e-voertuig geen remlicht aan. Daarboven wel.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit ook bij de C5 AC hybride zo zal (moeten) zijn. Dit is namelijk wel het geval bij andere PSA e-auto's.
Hebben gebruikers dit ergens gemeld? Het is namelijk wat lastig te constateren. Ik heb ooit wat tests gedaan bij diverse auto's om er achter te komen wanneer de remlichten wel en wanneer niet aan gaan. Er zijn verschillende strategieën maar bij een redelijke vertraging gaan ze bij mijn weten altijd branden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In het instructieboekje staat daarover:
Brake Modus.jpg
Op Planète heb ik daar de bevestiging van gezien, vandaar mijn vraag cq verbazing.

Bij welk ander PSA voertuig zou dat wel moeten gebeuren?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 nov 2019 09:58
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs aluminium
Locatie: Rumst, België
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
M'n tweede auto is een Kia Niro Hybrid (geen plug-in) en daar heb je 3 fase in het regenereren bij het remmen. Bij stand 1 en 2 branden de remlichten niet, bij stand 3 (het hardst) wel, maar enkel onder de 100 km/u. Daarboven remt hij ook minder af (ik denk voor veiligheid).

Ik heb dit gemerkt als ik er met m'n C5 achter reed.

Bij de afstandsradar bij de CC branden de remlichten ook niet altijd. Enkel als hij bruusk moet remmen (of bij een file), maar bij licht naderen van de voorligger niet (de wagen voor je rijd iets trager dus de Kia remt dan zachtjes af).
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden

2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik heb ook even in wat PSA instructieboekjes zitten kijken en inderdaad wordt er aangegeven dat in de B stand de remlichten niet gaan branden bij gas los. Bij de e-corsa wordt dit niet aangegeven in het instructieboekje, maar deze auto kent wel dezelfde B-stand.
Wat ik dacht klopt dus niet :oops:

Dit betekent ook dat dit geen one-pedal drive kan zijn. Zo wordt het overigens ook niet genoemd in de documentatie.

De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat in de B stand met gas-los maar beperkt regeneratief wordt geremd. Eigenlijk een vaste regeneratie stand zoals eerder bijvoorbeeld het eerste model Opel Ampera had.
Dan zal het zo zijn dat alleen bij het bedienen van het rempedaal het regeneratief remvermogen hoger is.

Binnenkort eens zo'n auto zien te regelen om wat te testen, of even op JW wachten natuurlijk ;)

Bij mijn e-Golf heb ik 4 verschillende regeneratieve standen, waarbij het remlicht alleen brandt wanneer er een bepaald remvermogen wordt behaald (ik dacht iets van 30 kW). In de praktijk is dit alleen in de hoogste stand bij gas geheel los. De meeste e-voertuigen hebben een dergelijke strategie.

Mijn Golf heeft ook geen echte one-pedal drive (zoals bijvoorbeeld de Nissan Leaf wel heeft), want onder de 10 km/h (wanneer regeneratief remmen niet meer gaat) remt hij in de B stand niet bij met het ESP en moet ik dus zelf ingrijpen om helemaal tot stilstand te komen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Binnenkort eens zo'n auto zien te regelen om wat te testen, of even op JW wachten natuurlijk ;)
.......nou ja, dat even duurt toch zeker nog twee maanden..... :smt203

Bij het rijden merkte ik dat je in de B-mode helemaal tot stilstand kunt komen, je hebt er geen rempedaal bij nodig.
Maar kennelijk wordt dat dan toch niet gezien als one-pedal-driving.

Ik ben wel benieuwd of, en zoja hoeveel boem-is-ho's dat gaat opleveren als er alsmaar meer van dit soort auto's op de weg komen.
Mijn voorkeur zou zijn dat de remlichten dan toch gaan werken, in een of andere vorm. Langzaam knipperen bijvoorbeeld.

Zou dit net zo gaan als met de DRL's?
In het begin mocht er geen andere verlichting gaan branden als ze aan waren.
Nu is het zelfs verplicht dat de achterlichten ook branden.
Voortschrijdend inzicht, of zoiets :smt017

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja dat zou kunnen.

Ik vermoed dat de vertraging in de B stand niet zo hoog is. En tot stilstand komen gaat niet lukken met alleen regeneratief remmen. Eigenlijk is dat laatste stukje dan gewoon uitrollen. Tenzij het ESP wel mee gaat doen, maar dan verwacht ik ook dat de remlichten aan gaan.

Kortom ik ben benieuwd hoe dit nu in het echt werkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Da's een goeie, had ik nog niet aan gedacht.

Dan ben ik inderdaad benieuwd of het ESP nog een rol gaat spelen.
In mijn korte, eerste beleving van dat afremmen en tot stilstand komen bij een stoplicht ging dat heel gelijkmatig. Maar wat daar nou precies allemaal gebeurde weet ik niet, ook niet of de remlichten aan het eind toch aangingen.
Of heb ik, uit gewoonte, aan het eind van dat afremmen toch nog zelf op de rem getrapt :smt017

Afijn, over twee maanden gaan we dat wat serieuzer uitproberen :smt203

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
sommige autos gaan toch vanzelf afremmen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ja, zie hierboven.......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
willy4 schreef:sommige autos gaan toch vanzelf afremmen.
Ik denk dat Willy doelt op de adaptieve cruise control of de city safety die ingrijpt wanneer er een voorligger is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat zou kunnen....

Maar dat is dan een ander verhaal dan al-dan-niet oplichtende remlichten bij regeneratief afremmen, waar we het hier over hebben.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat is zo.
Plaats reactie