Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4568 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Ik tank altijd premium diesel, geen last vast een vervuilde of vastzittende EGR klep
|
07 dec 2020 19:09 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1220 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Gewoon afblinden, die kleppen. Einde probleem voor erg weinig geld. JO heeft mooie passende plaatjes.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
07 dec 2020 20:31 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13883 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
sorry ,die mensen zouden ze goed moeten laten betalen.
|
07 dec 2020 20:42 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1220 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Waarvoor zouden "die mensen" dan wel moeten betalen, Willy?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
07 dec 2020 21:15 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13883 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
dat hebben ze daar opgezet voor onze gezondheid.
|
07 dec 2020 21:35 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Inderdaad, het is een milieudelict.
|
08 dec 2020 01:07 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Bij het schoonrijden van een egr diesel is het overigens wel handig om te weten hoe de egr strategie precies is. Want aan een gesloten egr klep is niet enorm veel van de inwendige vervuiling schoon te rijden. Tegelijkertijd zijn belasting en toerental enkele parameters waarmee je moet spelen. Mn Evasion met rhz motor verbeterde flink door met dure diesel een tijdje met lage belasting in het egr gebied te rijden. Maar dan moet je dus wel weten op welk punt/toerental, zo dat al vast is, de egr schakelt.
|
08 dec 2020 01:12 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1220 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Precies, en dat weet je niet. Niet eens een beetje. In dit forum is deze discussie eerder langs geweest. Om te beginnen maar even het milieudelict. De NOx uitstoot in een auto is alleen vastgesteld tijdens homologatie testen in de fabriek. "Onderweg" is NOx niet te meten, omdat mobiele NOx meeapparatuur niet voorhanden is. GJO heeft daar de nodige energie in gestopt.
Het EGR systeem is zo'n beetje het allerstomste systeem dat ik in verbrandingsmotoren ben tegengekomen. Met name de hedendaagse HDi diesels zijn een wonder van efficiency. Dat rendement is zo hoog, omdat in een diesel de verbrandingstemperaturen en -drukken veel hoger zijn, dan in een benzinemotor. Wat we nu met dat EGR systeem doen, is willens en wetens dat rendement een flink stuk terugbrengen, door uitlaatgassen bij te mengen. Dat reduceert de temperaturen en drukken drastisch, en dus ook het rendement.
En dat heeft een prijs: Namelijk een hogere CO2 uitstoot, want voor elke kilometer is meer brandstof nodig dan zonder EGR. Hoeveel? Bij mijn C6 2,7 heb ik het verbruik voor en na afblinding van de EGR kleppen een tijdlang scherp bijhouden. Ik kwam op iets tussen de 8 en 10%. En dus navenant minder CO2 tegenover wat meer NOx. Hoeveel weet niemand, want dat is alleen onder laboratoriumomstandigheden vast te stellen.
Er is een zeer goed werkend systeem om NOx te reduceren zonder rendementsverlies: De AddBlue methode. Zit in elke vrachtauto. Je zou kunnen zeggen, dat de Europese wetgever ons heeft opgezadeld met een slecht werkend systeem, dat leidt tot meer CO2. Ik durf de stelling aan, dat die wetgevers die afweging nooit hebben gemaakt.
Vandaar dat ik en velen met mij, de keus hebben gemaakt voor wat meer NOx tegenover wat minder CO2. Met als hoofdprijs een veel beter lopende motor, die niet meer vervuilt. Ik voel mij dan ook geheel niet schuldig aan een milieudelict. De schuldige is in mijn optiek de onzorgvuldige wetgever.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
08 dec 2020 10:36 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Een herhaling van zetten, die "discussie" hebben we hier al eerder gevoerd, ook met jou als deelnemer daaraan met precies hetzelfde verhaal.
Dat doen we dus niet opnieuw, het is en blijft gewoon een milieudelict, hoe je het ook wendt of keert. Met in de toekomst wellicht een mogelijkheid om dat op te sporen. Verdere "verdedigingspostings" daarover zijn dus niet gewenst.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 dec 2020 10:45 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1220 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Let's agree to disagree.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
08 dec 2020 10:47 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 965 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
C5 jan! ik moest even nadenken over je bericht een paar Postings terug, want ik begreep m niet helemaal. Nu wel! En wat een bezopen Posting. Ik vindt mijn km stand niet slecht en zolang zitten ze er al in en de achterste gaat bijna altijd als eerste. Ik denk dat met premium brandstoffen ook een keer aan de beurt komt, later. maar het komt. Nog zo een. Als je nooit remt zal je NOOIT remblokken en schijven hoeven vervangen. Wel 30+ schadeformulieren per dag, maar niet vervangen is belangrijker. Defecten en slijtage zijn interrent aan auto rijden. De bitch heeft het tot nu toe goed gedaan, alleen jammer dat er nu verschillende zaken tegelijk komen. Donderdag gaat ze naar de universele dokter (met peugeot en citroenen ervaring) en hij mag m een week houden. Schijnt echt een vagina werk te wezen. Moeilijk bereikbaar/geen slag kunnen maken/kleine handjes.
Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
08 dec 2020 16:29 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4568 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
JanSr schreef: Let's agree to disagree. +1
|
08 dec 2020 23:03 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
JW-C5 schreef: Een herhaling van zetten, die "discussie" hebben we hier al eerder gevoerd, ook met jou als deelnemer daaraan met precies hetzelfde verhaal.
Dat doen we dus niet opnieuw, het is en blijft gewoon een milieudelict, hoe je het ook wendt of keert. Met in de toekomst wellicht een mogelijkheid om dat op te sporen. Verdere "verdedigingspostings" daarover zijn dus niet gewenst.
Groet, JW En ook met precies dezelfde misvattingen over de reden van een hoger rendement bij diesels en over het scr systeem. Enig idee waarom malafide transporteurs dit soort scr systemen proberen uit te schakelen?Misschien moet Jan Sr dat draadje nog eens doorlezen om zijn technische kennis op te vijzelen. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 dec 2020 11:58 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1220 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Edit Mod: bijdrage verwijderd, zie hierboven:Citaat: Verdere "verdedigingspostings" daarover zijn dus niet gewenst. Doe dit niet opnieuw Overigens: Inmiddels rijd ik op benzine vanwege te weinig kilometers.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
13 dec 2020 13:25 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1313 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Zal lekker lopen, zo'n 2.0Hdi op benzine
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
13 dec 2020 13:50 |
|
|
|