Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
beste allen,
Ik heb het forum doorgespit maar vind helaas niet het antwoord waar ik naar op zoek ben.
Probeer uit te vinden waarom mijn verwarming ijskoudblijft. Er is genoeg koelwater, de doorvoerleiding door het schutbord wordt heet (de retour blijft koud). Er zit ergens in die leiding een kraan - denk ik - al dan niet bediend door een servomotor. De vraag is waar die kraan/klep zit.
Heb het klepje boven de pedalen verwijderd (met twee schroeven een kwartslag draaien) en kon zo bij de onderste servo die links tegen het kachelhuis zit. Gedemonteerd en die servo lijkt gewoon te werken, begint te draaien als ik aan de temperatuurknop draai. De klep die hij aandrijft is soepel te bewegen.
Daarboven hoger tegen het kachelhuis zit nog een klep met een uitwendig tandwiel. Dat tandwiel is ook met de hand te bewegen. Ook die servo reageert op de temperatuurverstelling. Maar heeft geen effect op de uitblaastemperatuur.
Mijn conclusie is dat er ergens nog een klep moet zitten die de doorvoer door de kachelradiator regelt, maar waar zit ie? Bedankt al vast voor suggesties, of een schema van het kachelcircuit, of een tip waar ik dat zou kunnen vinden.
Ik heb het forum doorgespit maar vind helaas niet het antwoord waar ik naar op zoek ben.
Probeer uit te vinden waarom mijn verwarming ijskoudblijft. Er is genoeg koelwater, de doorvoerleiding door het schutbord wordt heet (de retour blijft koud). Er zit ergens in die leiding een kraan - denk ik - al dan niet bediend door een servomotor. De vraag is waar die kraan/klep zit.
Heb het klepje boven de pedalen verwijderd (met twee schroeven een kwartslag draaien) en kon zo bij de onderste servo die links tegen het kachelhuis zit. Gedemonteerd en die servo lijkt gewoon te werken, begint te draaien als ik aan de temperatuurknop draai. De klep die hij aandrijft is soepel te bewegen.
Daarboven hoger tegen het kachelhuis zit nog een klep met een uitwendig tandwiel. Dat tandwiel is ook met de hand te bewegen. Ook die servo reageert op de temperatuurverstelling. Maar heeft geen effect op de uitblaastemperatuur.
Mijn conclusie is dat er ergens nog een klep moet zitten die de doorvoer door de kachelradiator regelt, maar waar zit ie? Bedankt al vast voor suggesties, of een schema van het kachelcircuit, of een tip waar ik dat zou kunnen vinden.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nee, die kraan zit er niet in.
Of iemand zou 'm er achteraf in gezet moeten hebben.......
Dit is een luchtzijdig geregelde verwarming, met altijd volledige doorstroming door de warmtewisselaar.
Die zit in het primaire koelcircuit, pas als de motor echt op temperatuur is gaat de thermostaat open en gaat de kvs ook door de radiator stromen.
Als die doorstroming er nu niet is, zit er weinig anders op dan de slangen losmaken en kijken waarom hij niet doorstroomt.
Groet,
JW
Of iemand zou 'm er achteraf in gezet moeten hebben.......
Dit is een luchtzijdig geregelde verwarming, met altijd volledige doorstroming door de warmtewisselaar.
Die zit in het primaire koelcircuit, pas als de motor echt op temperatuur is gaat de thermostaat open en gaat de kvs ook door de radiator stromen.
Als die doorstroming er nu niet is, zit er weinig anders op dan de slangen losmaken en kijken waarom hij niet doorstroomt.
Groet,
JW
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
er zijn volgens mij 2 mogelijk heden ,ofwel zit er lucht op , ofwel zit de radiator verstopt en die kun je spoelen met de tuinslang aan het schutbord en die aansluiten eerst op de uitgang en nadien op de ingang.
je kunt al eens proberen met de bovenste slang los te doen tot er koelvloeistof eruit komt.
je kunt al eens proberen met de bovenste slang los te doen tot er koelvloeistof eruit komt.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Hoop niet dat er iemand een pil in je kvs heeft gedaan.
Die rommel maakt nog meer kapot dan je lief is
Die rommel maakt nog meer kapot dan je lief is
Het is gelukt om de kachelradiateur te spoelen en het is weer warm. Bedankt voor de tips
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Misschien een domme vraag, maar hoe komt het dat zo'n radiateur verstopt raakt?? Gaat toch alleen koelvloeistof doorheen?
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
heb je het met de tuinslang gedaan.
wat is eruit de radiator gekomen.
het kan zijn dat je nog een probleem hebt maar daar heb je nu geen probleem.
wat is eruit de radiator gekomen.
het kan zijn dat je nog een probleem hebt maar daar heb je nu geen probleem.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Dat klinkt bijna als poëzie Willy!
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
In de bijna 10 jaar dat de kachelradiateur meedraait, zet zich geleidelijk gruis en vuil, vettigheid af in de haarvaten van zo'n ding, lijkt me.
Een kort stukje tuinslang gebruikt dat daarna in de kliko kan.
en zo doen ze dat in de US https://youtu.be/M9SIafVsqyc" onclick="window.open(this.href);return false;
Een kort stukje tuinslang gebruikt dat daarna in de kliko kan.
en zo doen ze dat in de US https://youtu.be/M9SIafVsqyc" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat is niet meer van deze tijd dat je dat moet doen.
dan is je koelwater niet meer in orde , ik zou alles goed spoelen en het juiste koelwater erin doen.
anders zou je nog problemen kunnen krijgen
dan is je koelwater niet meer in orde , ik zou alles goed spoelen en het juiste koelwater erin doen.
anders zou je nog problemen kunnen krijgen
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Duidelijk filmpje 
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Geheel met Willy eens.
Wat je op dat filmpje ziet, is een gevolg van slecht/achterstallig onderhoud. En waarschijnlijk is er tussendoor gewoon leidingwater of de verkeerde KVS bijgevuld.
Als je er de juiste KVS in hebt zitten, dat regelmatig checkt op zuurgraad en vorstbescherming en zonodig en op tijd vervangt, gebeurt dit niet.
Groet,
JW
Wat je op dat filmpje ziet, is een gevolg van slecht/achterstallig onderhoud. En waarschijnlijk is er tussendoor gewoon leidingwater of de verkeerde KVS bijgevuld.
Als je er de juiste KVS in hebt zitten, dat regelmatig checkt op zuurgraad en vorstbescherming en zonodig en op tijd vervangt, gebeurt dit niet.
Groet,
JW
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als hij zo verder blijft rijden , dan kan het is wel zijn dat er een vriespastil eraan gaat , en als het dan juist is dat er een achter het vliegwiel is....
en dan heeft hij de hoofd prijs.
en dan heeft hij de hoofd prijs.




