Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2050 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 133, 134, 135, 136, 137
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 2755
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik zit in de tekeningen van de 1.6 Puretech 180PK (Euro 6.3) te snuffelen, dit valt mij op, 3 nokkenassen ?
Wat is nr. 6 voor een onderdeel, een soort balans-as of is het een onderdeel van de interne EGR, het klepoverlap ding ?

1: Nokkenas ADM (Inlaat)
2: Nokkenas ECHAP (Uitlaat)
6: Nokkenas INTM ASS ???

Bijlage:
Schermafbeelding 2020-11-22 004518.png


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


22 nov 2020 00:51
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 18953
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 290000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat is de tussenas #8 van de variabele inlaat kleplichthoogte:
Bijlage:
Tussenas THP.jpg


Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 nov 2020 01:15
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 2755
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Bedankt, met dit plaatje word de werking en functie duidelijk.
Klopt mijn vermoeden dat met dit systeem de klepoverlap (interne EGR) word geregeld, op het nokkenas tandwiel zit ook een variabele kleptiming zoals op de EW motoren.


22 nov 2020 23:33
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 18953
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 290000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik denk eerder dat dit een soort Valvetronic is, zoals BMW dat noemt.
Daarmee wordt het rendement van de motor verbeterd, mede omdat er minder pompverliezen zijn.

De klepoverlap wordt geregeld door de verstelling van de nokkenassen, dat is het VANOS systeem van BMW.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 nov 2020 00:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2201
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10057
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Geweldig systeem, Vanos...... :? :smt190

_________________
Citroen C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige 2006
Citroen 2cv6 spécial 1986
De ex-en: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG-G3 2001,Citroen zx 16v 1997, Citroen 2cv6 1983, Citroen C4 1.6 16v HDI 110 pk Ligne Ambiance 2005, Citroen C2 1.4 i Ligne Prestige 2004, Citroën C3 1.6 eHDI Collection


23 nov 2020 21:30
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 2755
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat systeem ken ik, van wat ik gehoord van BMW rijders, heeft VANOS op zijn tijd aandacht/onderhoud nodig.

Van wat ik begrepen heb, is de interne EGR o.a. de oorzaak van interne vervuiling van de motor is (inlaatkleppen).
Als je softwarematig de kleptiming zou kunnen aanpassen, los je dan het probleem van het intern vervuilen van de motor op ?
Dus de klepoverlap uitschakelen, dit is een theoretische vraag, los van het milieu ;)


23 nov 2020 21:59
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 1597
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Inlaatkleppen vervuilen ook door de directe injectie.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


24 nov 2020 11:16
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 2755
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Door carterdampen bedoel je ?
Daar is toch een oplossing, tenminste dat dacht ik gelezen te hebben op de site van BJG, iets met aanpassen carterventilatie.


24 nov 2020 12:06
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 1597
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Omdat bij directe injectie er geen benzinedamp meer langs de inlaatkleppen gaat. Die hield de zaak schoon.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


24 nov 2020 13:34
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 2755
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat had ik al begrepen, maar zijn het nu de benzine dampen of de klepoverlap de grootste boosdoener?
Aan de klepoverlap is in theorie wat te doen door de software aan te passen, zodat dit niet meer gebeurt, hou je dan de motor schoon ?


24 nov 2020 17:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2050 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 133, 134, 135, 136, 137




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.