Koelventilator en airco vragen
Auteur |
Bericht |
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Koelventilator en airco vragen
Enkele weken geleden is de airco bijgevuld en hij doet het (weer). Maar bij mijn vorige auto's met ACC ging bij deze buitentemperaturen de koelventilator in standje 2. Nu lijkt hij alleen maar in te komen op standje 1 (op basis van de motortemperatuur). De airco doet hel wel (hij koelt dus wel), maar het is zeker geen Jägermeister. Je hoort de magneetkoppeling duidelijk "engagen" Omdat dit mijn eerste Citroen is weet ik niet hoe de ventilator zich moet gedragen bij een ingeschakelde airco (en airco weersomstandigheden), moet hij altijd draaien als de pomp inschakelt? Heeft die koelventilator één of twee standen?
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
31 jul 2020 19:51 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Volgens het document D4EA7PP0 - Werkingsprincipe : Koelsysteem draait de fan niet altijd op de hoogste snelheid als de A/C ingeschakeld is: Citaat: 5. Invloed van de airconditioning Voor de koeling van de condensor gebruikt in de motormanagementcomputer geïntegreerde koelfunctie een streefsnelheid, die afhankelijk is van de druk in het aircocircuit. Een lineaire druksensor meet de druk in het aircocircuit aan de hand waarvan de elektronische eenheid motor de koelventilator op lage of hoge snelheid laat draaien. Bijlage: AC drukken fan.jpg Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 jul 2020 23:42 |
|
|
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Dank u. De aircocompressor slaat wel in. De magneetkoppeling is duidelijk hoor- en voelbaar. Toen hij aan het vulapparaat stond kon ik ook de druk (16 bar) zien en dat komt overeen met dat schema. Maar dat zou dan hoge snelheid moeten zijn. Ja en dat kan ik niet horen, aangezien ik het geluid van de andere twee standen niet ken. Door de andere storing is hij natuurlijk nog wel een paar keer uitgelezen en kreeg ik op de OBD wel een melding van de ventilator, maar ik heb me daar toen niet zoveel van aangetrokken omdat de airco het zo goed als niet deed. Ik heb toen natuurlijk wel even proefgedraaid of de ventilator erin zou komen, op basis van de koelvloeistoftemperatuur. En dat deed hij. Dus ik vond het niet iets om mij zorgen om te maken. Nu nog steeds niet, want voor oververhitting ben ik niet bang.
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
01 aug 2020 08:50 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13889 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
je kunt met de lexia alle snelheden aansturen. de weerstanden durven doorroesten op de radiator.
|
01 aug 2020 10:15 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Met de Lexia is de mooiste manier.
Maar ook zonder Lexia kun je zelf al wat waarnemen, naar ik denk. De motorventilator van de 2 liter PH1 is er eentje met 3 snelheden, volgens dat CitDoc dat ik hierboven aanhaalde. De 2 liter PH2 heeft een fan waarvan de snelheid traploos geregeld wordt, naar behoefte.
Als je buiten de auto staat, moet je kunnen horen of de fan sneller gaat lopen als je de A/C inschakelt, terwijl hij al loopt om de motor te koelen. Kun je dat vaststellen?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 aug 2020 11:56 |
|
|
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Zoiets heb ik vanmiddag geprobeerd, maar niet op deze manier. Hij leek meer lawaai (dus sneller te gaan) te maken met de airco uit. Morgen nieuwe poging. Maar hij zou er toch ook al in moeten komen bij een koude motor als de airco AAN staat? Want ik hoor hem wel klikken en als ik ga rijden wordt de uitstromende lucht uit de ventilatieroosters wel vrij snel koeler.
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
01 aug 2020 19:10 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Ja, hij hoort ook snel in te komen als de motor nog niet op temperatuur is. Doet 'ie dat helemaal nooit?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 aug 2020 19:35 |
|
|
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Daar lijkt het inderdaad op. Ik heb dat vanmiddag wel even geprobeerd, maar dan doe ik iets waar ik zelf een hekel aan heb. Een auto (lang) stationair laten draaien in een woonwijk. En dan staan er ook nog buren buiten. En dan heb ik nog geen diesel.... Ik vind het bloedirritant. Dus ik moet eerst een stukje rijden (en dan wordt-ie warm...) als ik de buren niet tot last wil zijn. Maar morgen zou ik het eens kunnen proberen. Een paar honderd meter verderop... Ik hoor trouwens ook gesis uit de ventilatieroosters komen, als de airco in/uitschakelt. Hij koelt wel, dat vind ik ook zo vreemd met een koelfan die niet/laat inkomt. Ik kan perfect met de ramen dicht rijden met tropische temperaturen.
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
01 aug 2020 22:01 |
|
|
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Nou, vandaag geprobeerd. Hij komt er dus duidelijk niet in, behalve op koelvloeistoftemperatuur.
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
02 aug 2020 10:56 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7292 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Koelt de airco wel voldoende?
Gesis, als het metalig klinkt, lijkt me op een bijna lege airco.
|
02 aug 2020 10:59 |
|
|
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Ja, die is net gevuld (ging wel veel in: 660 gram), maar hij heeft het altijd een klein beetje gedaan. En hij koelt veel beter dan voorheen. En over dat gesis lees ik zoveel tegenstrijdige verhalen, dat ik niet meer weet wat ik moet geloven.
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
02 aug 2020 11:02 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7292 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Ok, welk probleem ervaar je dan nu?
|
02 aug 2020 11:10 |
|
|
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Eigenlijk geen, behalve dat ik het vreemd vind dat de koelventilator niet gaat draaien bij een ingeschakelde airco (en hij dus wel koelt ) https://www.youtube.com/watch?v=1TMnPqpSdps
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
02 aug 2020 11:13 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7292 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Ok, dus puur de vraag waarom de fan niet altijd inslaat. Wat Willy opperde, over de weerstanden op de radiator, had je dat al gecheckt?
|
02 aug 2020 11:25 |
|
|
Knientje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 05 feb 2016 19:17 Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Koelventilator en airco vragen
Ia, soort van. Volgens de old skool methode van JW-C5, hij kwam er echt pas in bij warme motor en ging ook niet sneller draaien als ik de airco inschakelde terwijl de ventilator al draaide voor de motorkoeling. Dus het zal wel zoiets zijn, als ik door de grill kijk zie ik rechts (bestuurderslinks) een blok met stekkers naast de radiateur, maar waar zitten die weerstanden (op de koelventilatormotor of in dat stekkerblok)?
_________________ Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
|
02 aug 2020 11:30 |
|
|
|