C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2017 15:06
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Lelystad
Goedenavond allen,

Afgelopen weekend was ik op bezoek in het oosten des lands, en liet mijn C5 mij warempel voor het eerst in 3 jaar staan.
Ik had er die dag diverse malen in gereden en hem probleemloos gestart.
Toen het tijd was om richting huis te gaan en ik de sleutel omdraaide, gebeurde er echter vrij weinig onder de motorkap; de startmotor draait niet.

De accu was prima in orde, ANWB is er bij gekomen en die heeft hem voor de zekerheid nog aan de startkabels gehangen. Het display van de ANWB servicewagen gaf aan dat er een goeie 400 ampere getrokken werd, maar de startmotor gaf geen krimp.
Even later kwam de berger, die mijn wagen een dag later bij een Citroën garage (ik noem bewust even geen naam en plaats) heeft neergezet, en ik kreeg vervangend vervoer mee via LogicX. Tot zover allemaal prima gereld.

Nu belt de garage dat ze het euvel hebben gevonden menen te hebben, te weten de startmotor. Deze moet vervangen worden; kosten 350eu, prima, + 75eu diagnosekosten.. Maar dit wisten we toch al? Dit heb ik ze ook al verteld toen ik belde dat mijn auto naar hen afgesleept zou worden. Logisch dat ze het checken voor er tot reparatie wordt overgegaan, maar 75eu? Ik had mijn vermoedens al nadat er geen geluid uit het vooronder kwam, en de ANWB had er ook niet meer dan 3 minuten voor nodig om dit vast te stellen.
Deze laatste wist zelfs te vertellen dat het meer voorkwam bij de PSA V6, omdat de startmotor dicht tegen het uitlaatsysteem zit waardoor deze veel warmte te verduren krijgt, het komt dus meer voor. Dan gaat het er bij mij moeilijk in dat een monteur van Citroën zelf meer dan een uur nodig had om tot deze diagnose te komen (als je de 75eu wegzet tegen een redelijk werkplaatstarief).

Even later ging de telefoon nog eens: de retourleiding van de veerpoot links voor bleek lek. kosten 190eu + diagnosekosten. Volgens internet is dit een onderdeel van nog geen 20eu en op dit forum zijn er een aantal mensen die dit klusje als "redelijk makkelijk zelf te doen" omschrijven.

Ligt het nu aan mij, of word ik een beetje uitgekleed door deze garage? Wie weet zit ik er compleet naast en zijn dit 2 buitengewoon gecompliceerde problemen die tevens bijzonder lastig vast te stellen zijn. Ik ben zeer benieuwd naar eventuele inzichten van mede-forumleden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mvg Bjorn
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, een kapotte startmotor komt vaker voor bij de V6.
Ik heb dat twee jaar geleden ook gehad, die is toen vervangen.
Da's best een lastig klusje, er moet het eea weggehaald worden voordat je er bij kunt, ik was toen ook iets van € 350 kwijt, incl. BTW.

Die veerpootretour zou ik gewoon even laten zitten, dat hoeft toch niet op stel en sprong gerepareerd te worden?
Vervangen kost een kwartiertje, op z'n hoogst.
Bij mij heeft GJO ze in 2016 aan beide kanten vervangen, daarvoor staat 0,2 uur op de rekening....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Die diagnose kosten zijn m.i. wel apart te noemen ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2017 15:06
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Lelystad
Goedemorgen heren, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb vanochtend de garage opgebeld met de vraag hoe het genoemde tarief voor operatie retourleiding (190eu) tot stand gekomen is. Hier scheen een uur werk voor te staan (a 130eu per uur) + het onderdeel en wat LDS om bij te vullen.
Ze waren hier nog niet aan begonnen dus ik heb vriendelijk bedankt en uitgelegd dat mijn vaste garage hier 0,2 uur voor rekent. Daarnaast is het een onderdeel van een paar tientjes en LDS is ook pakweg een tientje de liter. De medewerker (vriendelijk en behulpzaam overigens) heeft de betreffende reparatie dus geannuleerd.

Nog geen 5 minuten later word ik teruggebeld dat er een fout is gemaakt; er is een verkeerde code voor de arbeidstijd ingevoerd, dit moest geen uur zijn maar een half uur. Nou, maar goed dat ik even gebeld heb dan hè, onwetendheid komt je anders duur te staan. Totale kosten voor het vervangen van het onderdeel en bijvullen van LDS kwamen nu op 70eu (dit sommetje van 190 naar 70 snap ik ook nog niet helemaal). Maar soit, daar kan ik wel mee leven.

Ik weet niet helemaal wat ik van de ‘verkeerde code’ moet vinden, heb hier toch een rare nasmaak van.

Mijn wagen hoop ik later vandaag, anders morgen, weer in ontvangst te mogen nemen. De leenwagen (Yaris Hybride) was leuk, maar mijn fysiotherapeut gaat heel rijk worden mocht ik er een aanschaffen. Het zitcomfort is even wennen als je uit een C5 komt :citrofiel . Wel leuk dat zo’n hybride je (bewust of onbewust) aanzet tot zo zuinig mogelijk rijden en optimaal gebruik maken van het elektrisch rijden. Heb er ongeveer 100km mee gereden en er voor 7eu benzine in gegooid, dát is dan wel een pluspunt tegenover mijn V6 :lol: .

Mvg
Björn
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
De officiële Citroenagent mijd ik als de pest. Veel te duur en ondeskundig.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Nou, niet allemaal Jan. Ik heb in de afgelopen 30 jaar een paar keer de off. dealer in Poters in Fr. nodig gehad, die is zeer deskundig, behulpzaam, vlot en niet echt duur. Het kan dus wel.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Die lijsten we in.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Je bedoelt Poitiers, neem ik aan?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
bjornhalenbeek schreef:Ik weet niet helemaal wat ik van de ‘verkeerde code’ moet vinden, heb hier toch een rare nasmaak van.
Ik denk niet dat dit bewust is geweest, dit is het gevolg van goedkoop personeel aannemen, zonder de juiste opleidingen of achtergrond.
Het zijn dan simpele nummer kloppertjes, niet gehinderd door enige kennis van zaken en met gemak de verkeerde code opzoeken.
Als het een administratief medewerker was geweest met een auto technische achtergrond, dan had hij niet zomaar € 190 doorgegeven, maar zou het eerst uitzoeken omdat hij een beter beeld heeft van de werkzaamheden en gevoelsmatig kan aanvoelen dat er iets niet klopt.

Wat de € 75 diagnose kosten betreft, dat is vreemd, zoiets word meestal niet in rekening gebracht als je de reparatie daar laat uitvoeren.
Zo heb ik een keer toestemming moeten geven voor € 200 diagnose kosten, het probleem was vrij snel gevonden, kosten € 650.
Gezien het prijzige onderdeel (EGR cooler) en best wel lastig monteren, is dat een nette prijs, er zijn geen diagnose kosten in rekening gebracht.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2017 15:06
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Lelystad
@C5HDI110 Als er dusdanig goedkoop personeel geïnstalleerd is dat zulke fouten makkelijk gemaakt worden, rijst bij mij toch de vraag of hun dienstverlening dan wel €130 per uur waard is.

Wat betreft de diagnosekosten; dat lijkt mij ook de normale gang van zaken, bij elk bedrijf dat waarde hecht aan terugkomende klanten. Als ik nou alleen voor de diagnose kwam om vervolgens mijn snor te drukken, snap ik ook wel dat ze er wat aan willen verdienen. Maar als het ook bij hen laat repareren (nu voor €529,-) kun je als bedrijf best even naar die diagnosekosten kijken lijkt mij, zoals jij ook omschrijft. Bij een lastig te diagnosticeren probleem met een goedkope oplossing snap ik het ook nog, dan staat de omzet niet in verhouding tot de gewerkte tijd.

Overigens is de factuur ook zo transparant als een betonnen muur; geen uurloon of prijzen van onderdelen gespecificeerd.
De factuur:

1x startmotor vervangen €371,90 ex
-diagnose
-ruilstartmotor (nieuwe waren niet meer leverbaar)

1x vervangen lekretour €65,29 ex
-slang
-klem

Totaal €529,- inc btw

Van een grote dealer met meerdere vestigingen door het hele land had ik echt wel anders verwacht.
Als ik bij Oldenhage geweest ben staat het zelfs het kleinmateriaal tot net geen 3 decimalen gespecificeerd. Maar goed, appels/peren.

Aan het eind van het liedje ben ik blij dat ik m’n auto weer (startend en wel) op de oprit heb staan. Een reparatie af en toe hoort nou eenmaal bij het autorijden. Mocht ik echter nog eens afgesleept moeten worden zoek ik wel een andere garage uit ;)

Mvg Björn
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Citroën heeft daar een hele simpele tabel voor. Een soort dbc systeem in feite, zoals in de zorg.
Je betaalt vaak veel teveel maar nooit meer dan dat...
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
zit je veel met de voet op het koppeling pedaal bv aan de verkeerslichten.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Willy, wat heeft een startmotor te maken met het koppelingspedaal?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2017 15:06
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Lelystad
willy4 schreef:zit je veel met de voet op het koppeling pedaal bv aan de verkeerslichten.
Zelden tot nooit Willy, ik heb een automaat namelijk haha

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
@jantje1948 "Je bedoelt Poitiers, neem ik aan"

Inderdaad, typo. Beetje late reactie, dagje geen wifi en geen netwerk :cry:
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Plaats reactie