Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Hallo,
Weer tijd voor een distributie wissel.
Vraag over de waterpomp.
Bij de vorige wissel heb ik alleen het bovenste deel van de pomp vervangen.
Ik heb van SKF de kit vkmc03235 besteld en daar zat een pomp bij compleet met behuizing.
Is dit geheel uitwisselbaar? Ik bedoel gaat deze complete pomp passen?
Eventueel tips voor de- en montage zijn welkom.
Alvast bedankt
Weer tijd voor een distributie wissel.
Vraag over de waterpomp.
Bij de vorige wissel heb ik alleen het bovenste deel van de pomp vervangen.
Ik heb van SKF de kit vkmc03235 besteld en daar zat een pomp bij compleet met behuizing.
Is dit geheel uitwisselbaar? Ik bedoel gaat deze complete pomp passen?
Eventueel tips voor de- en montage zijn welkom.
Alvast bedankt
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het advies is om de complete pomp te wisselen, dan kan je ook meteen de o-ring achterop de buis vervangen.
Sowieso is het los vervangen van het deksel een beetje risicovol, vanwege kleine mogelijke verschillen.
Sowieso is het los vervangen van het deksel een beetje risicovol, vanwege kleine mogelijke verschillen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Bedankt voor je reactie.
Ik stelde de vraag ook omdat ik er een beetje huiverig voor ben om de hele pomp te vervangen.
Er is erg weinig ruimte en alle bevestigings-bouten zijn onzichtbaar.
Maar misschien zie ik beren op de weg en valt het uiteindelijk wel mee.
Ik zal het nog eens goed bekijken.
Ik stelde de vraag ook omdat ik er een beetje huiverig voor ben om de hele pomp te vervangen.
Er is erg weinig ruimte en alle bevestigings-bouten zijn onzichtbaar.
Maar misschien zie ik beren op de weg en valt het uiteindelijk wel mee.
Ik zal het nog eens goed bekijken.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Als je niet goed ziet waar de bevestigingsbouten zitten gebruik je de nieuwe pomp als voorbeeld. Zie je precies waar je moet zoeken
Wat betreft bereikbaarheid, zeker nog nooit aan een renault gesleuteld?
Wat betreft bereikbaarheid, zeker nog nooit aan een renault gesleuteld?
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Vanaf de zijkant zie je weinig, volgens mij slechts 1 boutje, als je onder de auto kijkt zie je de complete pomp en alle boutjes.
Als je onder de auto staat of ligt, is het voor sommige boutjes nodig om je arm via de wielkast er in te steken, om het gereedschap te hanteren, een flexibel lichaam, kleine handen en niet al te dikke armen zijn handig.
De pomp zit met bouten en tapeinden + moer vast, de tapeinden moeten er volledig uit anders krijg je de pomp niet uit de koelslang getrokken.
De tapeinden draai je met een Torx dop er uit, ik dacht E7 uit mijn hoofd.
Let op dat de meegeleverde O-Ring in de SKF set voor de koelwaterpijp welke in de pomp steekt, te dik/groot kan zijn.
Ik heb zeer recentelijk ook set SKF VKMC03235 gebruikt voor een Xsara Picasso en mijn 407C, in beide gevallen krulde de O-Ring op, ik had al een slecht voorgevoel toen ik de O-Ring los in de pomp ging passen.
Na montage zag ik met een endoscoop dat de O-Ring opkrulde, dit zou 100% gaan lekken, gelukkig had ik ook een originele van de dealer, deze past beter en krult niet op.
Is goed te doen bij een C5, al een paar riempjes met pomp gedaan dit jaar, zelfs bij een Xsara Picasso is het goed te doen.
Dus dacht ik, appeltje eitje bij mijn 407C waar je veel meer ruimte heb, dat was een tegenvaller vanwege het subframe wat flink in de weg zit.
Als je onder de auto staat of ligt, is het voor sommige boutjes nodig om je arm via de wielkast er in te steken, om het gereedschap te hanteren, een flexibel lichaam, kleine handen en niet al te dikke armen zijn handig.
De pomp zit met bouten en tapeinden + moer vast, de tapeinden moeten er volledig uit anders krijg je de pomp niet uit de koelslang getrokken.
De tapeinden draai je met een Torx dop er uit, ik dacht E7 uit mijn hoofd.
Let op dat de meegeleverde O-Ring in de SKF set voor de koelwaterpijp welke in de pomp steekt, te dik/groot kan zijn.
Ik heb zeer recentelijk ook set SKF VKMC03235 gebruikt voor een Xsara Picasso en mijn 407C, in beide gevallen krulde de O-Ring op, ik had al een slecht voorgevoel toen ik de O-Ring los in de pomp ging passen.
Na montage zag ik met een endoscoop dat de O-Ring opkrulde, dit zou 100% gaan lekken, gelukkig had ik ook een originele van de dealer, deze past beter en krult niet op.
Is goed te doen bij een C5, al een paar riempjes met pomp gedaan dit jaar, zelfs bij een Xsara Picasso is het goed te doen.
Dus dacht ik, appeltje eitje bij mijn 407C waar je veel meer ruimte heb, dat was een tegenvaller vanwege het subframe wat flink in de weg zit.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
heb je de o-ring ingevet.
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ja ingevet met O-ring vet (molykote 111).
De meegeleverde O-ring paste los niet lekker in de pomp, ik kwam op dat idee om te proberen omdat ik ook een originele O-ring had besteld en zag dat er verschil in dikte en hardheid is.
De meegeleverde O-ring paste los niet lekker in de pomp, ik kwam op dat idee om te proberen omdat ik ook een originele O-ring had besteld en zag dat er verschil in dikte en hardheid is.
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Hartstikke bedankt voor de uitleg.
Toch nog een paar vraagjes.
Molykote 111(kon ik hier niet vinden) is dat hetzelfde als Molybdendisulfidfett MoS2?
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017182
Voor de ring vond ik oem 1206 C4 vervangen door 1206 F6
Als ik het goed begrijp de ring invetten en plaatsen onderin het dikke gedeelte van de pomp(waar nu de SKF ring zit) en daarna over de buis schuiven.
Zie er nu wat minder tegen op...
Toch nog een paar vraagjes.
Molykote 111(kon ik hier niet vinden) is dat hetzelfde als Molybdendisulfidfett MoS2?
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017182
Voor de ring vond ik oem 1206 C4 vervangen door 1206 F6
Als ik het goed begrijp de ring invetten en plaatsen onderin het dikke gedeelte van de pomp(waar nu de SKF ring zit) en daarna over de buis schuiven.
Zie er nu wat minder tegen op...
C5club extreme Fan


Berichten: 221
Lid geworden op: 22 aug 2010 11:40
Auto: VW Golf variant highline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
kilometerstand: 176000
Kleur: platanium grey
Nee je moet siliconenvet hebben voor afdichtingen, zoiets dus: https://www.lasaulec.nl/molykote-111-si ... 0?aantal=1" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze: https://www.amazon.de/Liqui-Moly-3312-S ... 6K8G8XQ12X" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze: https://www.amazon.de/Liqui-Moly-3312-S ... 6K8G8XQ12X" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Dat hebben ze hier wel:
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000030629
Volgens de beschrijving inderdaad voor het smeren van rubber afdichtingen.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000030629
Volgens de beschrijving inderdaad voor het smeren van rubber afdichtingen.
C5club extreme Fan


Berichten: 221
Lid geworden op: 22 aug 2010 11:40
Auto: VW Golf variant highline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
kilometerstand: 176000
Kleur: platanium grey
Ja dat is prima, de o-ring daarmee rondom invetten.
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Artikel nr. 1206 F6 (Nr. 2) is de O-Ring tussen de pomp en het motorblok, de bijgeleverde O-ring van SKF is hiervoor goed, deze zit al in de pomp gedrukt, voor de zekerheid kun je wat vloeibare pakking aanbrengen zodat de O-Ring blijft zitten en goed af dicht. De O-Ring waar ik het over heb is nr. 8 op deze tekening, artikel nr. 1340 55Kwekkel schreef:Voor de ring vond ik oem 1206 C4 vervangen door 1206 F6
Als ik het goed begrijp de ring invetten en plaatsen onderin het dikke gedeelte van de pomp(waar nu de SKF ring zit) en daarna over de buis schuiven.![]()
Deze O-ring vet je lichtjes in en monteer je in de groef van de stalen koelwaterpijp, dus niet in de pomp aanbrengen
Na het aanbrengen van de O-Ring, vet je deze nog een beetje in, daarna wat vet in de pomp, in het gedeelte waar de stalen koelwaterpijp in gaat.
Breng geen hele dikke klodders aan, een dun filmpje is genoeg, dat siliconenvet glijdt heel goed, vermijd contact met je handen, dat spul is heel vettig en trekt in je huid, draag van die chirurgen handschoenen. Het is jammer dat het roerige tijden zijn, ik zou je graag willen helpen, normaal gezien ga ik in de zomer periode graag naar Zweden op vakantie, een sleutelproject in SE lijkt mij heel leuk.
Stuur mij anders je tel nr. per PB, dan kunnen we via whatsapp contact houden als je aan het sleutelen ben en snel advies nodig heb
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Ik heb uit een onverwachte hoek hier lokaal hulp gekregen.
Alles voor elkaar nu.
Allemaal hartstikke bedankt voor de adviezen en het meedenken.
Alles voor elkaar nu.
Allemaal hartstikke bedankt voor de adviezen en het meedenken.
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Mooi dat het gelukt is 
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Fijn!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website


