C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
als het in de zomer buiten rond de 30 graden is in zo een 50 graden in de wagen , en dan gaan koelen op buitenlucht , straffe dingens.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
In mijn doc's heb ik al wel C5 II - D4EAC8P0 - Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming van de PH2 gevonden.

Daarin is te vinden:
4. Regeling luchtrecirculatie
4.1. Recirculatie op verzoek van de gebruiker
Het inschakelen van de recirculatie gebeurt met een druktoets . Het indrukken van de toets verandert het status van het systeem.
Bij sommige uitvoeringen zit de toets van de luchtrecirculatie op het stuurwiel.
De regeling van de luchtrecirculatie is gelijk voor zowel de bediening op het bedieningspaneel als die op het stuurwiel.
Sturing van het pictogram op het scherm :
 Luchtrecirculatie ingeschakeld = pictogram zichtbaar
 Luchtrecirculatie uitgeschakeld = pictogram niet zichtbaar
4.2. Gedeeltelijke recirculatie
De gedeeltelijk gerecirculeerde lucht bestaat uit buitenlucht en interieurlucht en wordt bepaald door de stand van de klep in de luchtinlaat.
Bij alle uitvoeringen is er een fase met gedeeltelijke luchtrecirculatie om de verwarming van het interieur te verbeteren.
Deze fase van recirculatie vindt plaats als de koelvloeistoftemperatuur tussen 35 en 65 °C ligt.
Ook bij het afkoelen van het interieur wordt gebruik gemaakt van gedeeltelijke of gehele recirculatie.
De mate van recirculatie is afhankelijk van de buitentemperatuur en de berekende interieurtemperatuur.
4.3. Automatische recirculatie met verontreinigingssensor
Als de buitenlucht verontreinigd is, wordt de recirculatie ingeschakeld (NO, CO).
Zodra de ruiten dreigen te beslaan, wordt de recirculatie weer uitgeschakeld (luchtvochtigheidssensor).
Dat van de PH3 zoek ik in het weekend op.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
nu gaat het erover als de binnenlucht klep stuk en deze dicht staat . wat er dan gebeurd.
ge wijkt af van het probleem.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat citdoc laat zien hoe, en wanneer die klep werkt.
Daarmee begint toch de analyse.....

Met de Diagbox/Lexia is te testen hoe die kleppen in werkelijkheid werken.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Airco probleem C5 PIII

Bericht door BJG »

Die klep kan er niet voor zorgen dat de verdamper bevriest al blijft die dicht staan.
In de dichte stand wordt alleen binnenlucht gebruikt.

Voldoende luchtdoorstroming is wel belangrijk, maar die is er zoals ik het begrijp.
Dan lijkt op basis van de klacht (na een uur afnemen van de luchtstroom) de eerste stap om de verdampertemperatuursensor te controleren.

Eerst of deze juist is gemonteerd en niet van zijn plaats is geschoten.

Is dat OK, dan de sensor zelf controleren. Niet lastig zoals ik al zei, je hebt alleen de juiste gegevens nodig. Het is een NTC, alleen even checken of de weerstandswaarde overeenkomt met de actuele temperatuur in de buurt van de 0 graden (koelkast/diepvries).
(indicatie van een paar punten in de grafiek 5 a 6 kOhm bij 10 gr 8- 11 kOhm bij 0 graden 14 -16 kOhm bij -10)

Ook kun je de verdampertemperatuur meten met een IR meter en de parameter uitlezen met de tester en vergelijken.

Ik vraag me in alle eerlijkheid echt af of de garage dit wel (zo) heeft gedaan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
JW-C5 schreef:In mijn doc's heb ik al wel C5 II - D4EAC8P0 - Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming van de PH2 gevonden.

Daarin is te vinden:
4.3. Automatische recirculatie met verontreinigingssensor
Als de buitenlucht verontreinigd is, wordt de recirculatie ingeschakeld (NO, CO).
Zodra de ruiten dreigen te beslaan, wordt de recirculatie weer uitgeschakeld (luchtvochtigheidssensor).
Deze documenten heb ik ook ergens, dit stukje komt mij bekend voor, kan zijn dat ik er een keer over geschreven heb.
De verdamper van mijn C5-Ph2 heb ik 2x gereinigd met een busje Valeo Climspray, de variant welke je met een slangetje via de paravaan in de luchtaanzuiging van het interieur spuit.
Volgens de instructies, verwijder het pollen filter, motor starten, AC uit, temperatuur op minimaal en de kachelfan voluit.
Spuit met tussenpozen, waarbij je steeds een aantal seconden spuit en weer even wachten tot het busje leeg is.

Spuit je te lang en sneller achterelkaar, dan gaat de kachelfan langzamer draaien en valt uit, de motor uit en weer starten helpt niet, pas na een paar minuten weer starten en dan pas doet de fan het weer.

Zou het kunnen dat de C5-3 van Alexandre een probleem heeft met de luchtvochtigheidssensor ?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
zit hier dan een wisselklep in , die zowel buitenlucht als binnenlucht regelt.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Airco probleem C5 PIII

Bericht door BJG »

C5HDI110 schreef:
Zou het kunnen dat de C5-3 van Alexandre een probleem heeft met de luchtvochtigheidssensor ?
Nee
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:53
Auto: Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 246000
Kleur: grijs metallic
Locatie: Kunrade - Voerendaal
C5club Fan
C5club Fan
Allemaal bedankt voor de tips en suggesties. Ik geef deze door aan mijn Citroën expert.
Het is verder een heerlijke auto. De kleinere, voornamelijk elektronische/mechanische problemen daargelaten.
Maandag weer even naar ons Franse onderkomen, slechts voor enkele dagen, geen probleem met onze C5.

Lex
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
BJG schreef:
C5HDI110 schreef:
Zou het kunnen dat de C5-3 van Alexandre een probleem heeft met de luchtvochtigheidssensor ?
Nee
Ik denk dat je dit niet op voorhand kunt uitsluiten, de symptomen komen overeen met wat ik ervaren heb met het busje AC reiniger.
Stel dat de sensor niet goed functioneert en een te hoge luchtvochtigheid doorgeeft, waardoor de aanjager uitgeschakeld word.
Als het goed is kun je de luchtvochtigheidssensor en alle andere sensoren van de AC live uitlezen met Diagbox.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Airco probleem C5 PIII

Bericht door BJG »

Deze auto heeft geen luchtvochtigheidssensor.
Ook een C5 -2 heeft die niet.

De klacht die je hebt ervaren met de verdamperreiniger heeft niet te maken met de luchtvochtigheidssensor, maar met de module van de aanjager. Door eenzelfde actie heb ik zo'n module wel eens vernield, bij jouw is het gelukkig goed gegaan.

Bij auto's die wel een luchtvochtigheidssensor hebben zit deze meestal in de binnenspiegel, en beïnvloedt deze alleen de stand van de reciculatieklep.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
willy4 schreef:zit hier dan een wisselklep in , die zowel buitenlucht als binnenlucht regelt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Is dat niet hetzelfde als de recirculatieklep? Die heeft zo'n beetje iedere auto met airco?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Ja dat lijkt mij ook,... binnen/buiten klep lijkt mij vrij standaard.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Airco probleem C5 PIII

Bericht door BJG »

@ Willy: Ja dat heeft deze auto inderdaad.

Een ph1 en ph2 ook. Inderdaad de meeste auto's hebben dat tegenwoordig.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie